Jag har börjat fundera på att komplettera mitt PPL med IR-behörighet (och nej, jag är inte intresserad av att fortsätta med CPL). I en tidigare tråd så pratades det om krav på färgseende. Finns det några andra medicinska krav som tillkommer förutom de vanliga PPL-kraven? Har för mig att jag såg något om hörsel någonstans.
Det där med hörseln är rätt. Eller det var det iaf på den tiden jag läste om det. Tror du behöver göra ett audiogram var 5 år. Annars tror jag inte det är nån extra limitation. Nån annan som har regelverket kan säkert komma med ett bättre svar
Jag hittade stället jag hade läst det på (Flygteoriskolans hemsida). Det står att man skall ha gjort ett audiogram. Eftersom jag jobbar i mätteknikbranschen så kan jag inte låta bli att besserwissigaktigt påpeka att bara för att man har mätt upp ett audiogram så behöver man inte ha blivit godkänd Jag antar dock att de menar att man ska ha blivit godkänd, och jag gissar då också att kraven på PPL+IR audiogrammmet är samma som för CPL (?). Jag frågar eftersom jag har tinnitus och när jag gjorde min första medical så mättes ett komplett audiogram upp av någon anledning. Läkaren sa då att jag var nära gränsen för vad som var underkänt för ett CPL (på ena örat vid höga frekvenser) men ryckte på axlarna och sa att "man kan vara i stort sett både döv och blind och ändå bli godkänd för ett PPL"... Hursomhelst är det därför jag undrar över kraven och gränserna. Tänker nog se till att ta ett nytt audiogram innan jag påbörjar någon IR-utbildning. Vill inte lägga tiden och pengarna och sedan ett år senare riskera bli underkänd och bli av med behörigheten.
http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF198.pdf Luftfartsstyrelsens föreskrifter om ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (LFS 2008:2) om medicinska undersökningar för certifikat och behörighetsbevis samt auktorisationer för flygläkare och flygmedicinskt centrum JAR-FCL 3.355 Hörselkrav a) Hörseln ska testas vid alla under- sökningar. Sökanden ska korrekt förstå tal i samtalston då denne testas på två meters avstånd och med ryggen vänd mot AME:n. b) Om en instrumentbehörighet ska knytas till det aktuella certifikatet eller certifikaten, krävs vid den första undersökningen för behörigheten ett hörseltest med tonaudiometri (se punkt 1 i tillägg 16 till kapitel C), och det ska upprepas vart femte år upp till 40 års ålder och därefter vartannat år. 1) Det får det inte finnas någon hörsel- nedsättning på något av öronen, när de testas var för sig, som är större än 35 dB (HL) vid någon av frekvenserna 500, 1 000 eller 2 000 Hz, eller större än 50 dB (HL) vid 3 000 Hz. 2) Vid undersökningar för förlängning eller förnyelse kan sökande med hörselnedsätt- ning av AMS bedömas vara lämpliga, om en tillfredsställande hörselförmåga konstateras genom ett talaudiogram (se punkt 2 i tillägg 16 till kapitel C).JAR-FCL 3.370 Onkologi
Tänk också på att vid privat flygning kan du få dispens för nästan vilken åkomma som helst efter lite byrokratiskt och medicinskt pappersarbete så länge du kan bevisa att du kan framföra ditt flygetyg på ett säkert sätt ändå.
Johan Hammarström (jorden runt med diesel) bjuder nog på all know-how som kan behövas! Han har ju gått den långa vägen, angående hörsel och certifikat. Dessutom är han ju proffessionell informatör om "vad man kan klara av, trots hörselhandikapp". Jag vågar t o m lägga ut hans e-mailadress: johan.hamm(ätt)gmail.com Lycka till från en annan "tinnituit".