PPL+IR Medical-krav?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av christerk, 15 April 2009.

  1. christerk

    christerk Ny medlem

    Jag har börjat fundera på att komplettera mitt PPL med IR-behörighet (och nej, jag är inte intresserad av att fortsätta med CPL).

    I en tidigare tråd så pratades det om krav på färgseende. Finns det några andra medicinska krav som tillkommer förutom de vanliga PPL-kraven? Har för mig att jag såg något om hörsel någonstans.
     
  2. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Det där med hörseln är rätt. Eller det var det iaf på den tiden jag läste om det.

    Tror du behöver göra ett audiogram var 5 år. Annars tror jag inte det är nån extra limitation.

    Nån annan som har regelverket kan säkert komma med ett bättre svar :)
     
  3. christerk

    christerk Ny medlem

    Jag hittade stället jag hade läst det på (Flygteoriskolans hemsida). Det står att man skall ha gjort ett audiogram. Eftersom jag jobbar i mätteknikbranschen så kan jag inte låta bli att besserwissigaktigt påpeka att bara för att man har mätt upp ett audiogram så behöver man inte ha blivit godkänd :)

    Jag antar dock att de menar att man ska ha blivit godkänd, och jag gissar då också att kraven på PPL+IR audiogrammmet är samma som för CPL (?). Jag frågar eftersom jag har tinnitus och när jag gjorde min första medical så mättes ett komplett audiogram upp av någon anledning. Läkaren sa då att jag var nära gränsen för vad som var underkänt för ett CPL (på ena örat vid höga frekvenser) men ryckte på axlarna och sa att "man kan vara i stort sett både döv och blind och ändå bli godkänd för ett PPL"...

    Hursomhelst är det därför jag undrar över kraven och gränserna. Tänker nog se till att ta ett nytt audiogram innan jag påbörjar någon IR-utbildning. Vill inte lägga tiden och pengarna och sedan ett år senare riskera bli underkänd och bli av med behörigheten.
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF198.pdf

    Luftfartsstyrelsens föreskrifter om ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (LFS 2008:2) om medicinska undersökningar för certifikat och behörighetsbevis samt auktorisationer för flygläkare och flygmedicinskt centrum

    JAR-FCL 3.355 Hörselkrav

    a) Hörseln ska testas vid alla under-
    sökningar. Sökanden ska korrekt förstå tal i samtalston
    då denne testas på två meters avstånd och med
    ryggen vänd mot AME:n.

    b) Om en instrumentbehörighet ska knytas
    till det aktuella certifikatet eller certifikaten, krävs
    vid den första undersökningen för behörigheten ett
    hörseltest med tonaudiometri (se punkt 1 i tillägg 16
    till kapitel C), och det ska upprepas vart femte år upp
    till 40 års ålder och därefter vartannat år.

    1) Det får det inte finnas någon hörsel-
    nedsättning på något av öronen, när de testas var
    för sig, som är större än 35 dB (HL) vid någon av
    frekvenserna 500, 1 000 eller 2 000 Hz, eller
    större än 50 dB (HL) vid 3 000 Hz.

    2) Vid undersökningar för förlängning
    eller förnyelse kan sökande med hörselnedsätt-
    ning av AMS bedömas vara lämpliga, om en
    tillfredsställande hörselförmåga konstateras
    genom ett talaudiogram (se punkt 2 i tillägg 16
    till kapitel C).JAR-FCL 3.370 Onkologi
     
  5. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Tänk också på att vid privat flygning kan du få dispens för nästan vilken åkomma som helst efter lite byrokratiskt och medicinskt pappersarbete så länge du kan bevisa att du kan framföra ditt flygetyg på ett säkert sätt ändå.
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Johan Hammarström (jorden runt med diesel) bjuder nog på all know-how som kan behövas! Han har ju gått den långa vägen, angående hörsel och certifikat. Dessutom är han ju proffessionell informatör om "vad man kan klara av, trots hörselhandikapp".
    Jag vågar t o m lägga ut hans e-mailadress:

    johan.hamm(ätt)gmail.com

    Lycka till från en annan "tinnituit".
     

Dela sidan