PPL-navigationsprov på G - vad behövs?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av REX, 19 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. REX

    REX Ny medlem

    Hej på er.
    Håller på med sista teorin till mitt PPL nu - Navigation.
    Vilka hjälpmedel får man ha med sig när man skriver luftisprovet? (har inte hittat det på Luftis hemsida även fast att det "ska" stå där...

    Jag kör mycket med PPL-appen, men upplever att KSAB boken "Navigation Prestanda & färdplanering" inte ger speciellt mycket faktiskt användbar information, plus att jag hört att det vanligast folk kuggar är Naven.
    http://www.pilotshop.se/SE/Catalog/utbildning_books/ppl-ul/200.1503.00.html
    Nån som köpt den här boken och tycker att den var värd 450 spänn för en fattig student...?

    Alla tankar och synpunkter är välkomna för att ta sig igenom det sista provet... =)

    Mvh
    Johan
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det som jag tyckte var en otroligt stor hjälp var faktiskt en apelsin. Den är perfekt att rita storcirklar och loxodromer på. Klart bra hjälpmedel. Appen "MyE6B" är också en bra hjälp. Den är nog tyvärr inte tillåten under provet. Men en grym app för att konvertera allt.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. darnell

    darnell Medlem

    Hej,

    Hade samma problem att jag inte hittade det på hemsidan 2008 när jag jag skrev proven. Jag mailade frågan och fick följande svar från Toni Reuterstrand på Luftfartsstyrelsen (han är fortfarande verksam på Transportsstyrelsen):
    "Till provet får varje elev medföra penna, suddgummi, linjal, transportör, passare, navigeringsskiva, karta 2152AB, bilagehäfte. Kalkylator som inte är programmerbar får medtagas."

    Tror knappats att det har ändrats. Med "bilagehäfte" avses Flyghandbok Civil Air L1P.

    Lycka till med proven!

    Mvh Christian
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Och i bilagehäftet kan man råka skriva små anteckningar och uträkningar ;)
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Lär dig hur de olika kartstrukturerna fungerar, vi nyttjar Lambert konformade karta.

    Jag minns att det viktigate var att man visste hur man räknade. Vindavdriftsvinkeln var viktig och återkommande.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kolla det! När jag skrev IR-teori förra våren så var det inte längre Civilair L1P som användes för färdplaneringsfrågorna utan engelska CAP696/697/698.
     
  7. darnell

    darnell Medlem

    För PPL är CAP ej tillåtet: "Fortfarande är det dock tillåtet för CPL, ATPL och IR-eleverna att ha med sig CAP manualerna 696, 697, 698 samt Jeppesen Student Pilot Route Manual till proven."
    Ref. http://www.transportstyrelsen.se/sv...utbildning/Teoriprov/Info-till-teoriansvarig/

    Här finns bilagorna att ladda ner och skiva ut: http://www.transportstyrelsen.se/sv...h-utbildning/Teoriprov/Bilagor-till-PPL-prov/
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Okej, men det betyder väl i så fall att man inte får ha med Civilair L1P-manualen heller, utan bara de sidor som finns på TS webbplats?
     
  9. REX

    REX Ny medlem

    Nu är provet klart! Fick massor med konverteringar mellan enheter - viktigt att vara slipad på de och alla skillnader mellan Mercator och Lambertkartorna. Hade med mig o använde ovan nämnda tillbehör. Då är all PPL teori klar! Bara flygandet kvar!
    Jag köpte även KSABs bok "Navigation" som jag länkade till i min ursprungliga post - kändes väldigt modern tillskillnad från de minst sagt dammiga övriga KSABS böckerna.
     
    • Gillar Gillar x 4
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis och bra jobbat!
     
  11. REX

    REX Ny medlem

    Tack tack! Snart är det klart! :)
     
  12. possum

    possum Ny medlem

    Vill bestämt avråda från detta. Råkar du på en nitisk provvakt kan din flygkarriär vara över innan den börjat. Jag är själv provvakt och brukar alltid bläddra igenom häften, såväl Civilair som Jeppesen ;)
     
Laddar...

Dela sidan