PPL + S

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 2 Juli 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är det någon som har erfarenhet av att ta segelflygcertifikat med ett PPL i baggaget? Hur såg den resan ut? Anledningen till att jag frågar är för att jag själv nu under många år bogserat segelflygplan och börjat fundera på om det inte skulle vara kul att ha det som ett komplement till den vanliga flygningen.
     
    Senast redigerad: 2 Juli 2016
    • Gillar Gillar x 1
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Nix, men skulle gärna vilja veta jag också :) Kunde vara ett kul komplement
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. glider

    glider Ny medlem

    Enligt Segelflyghandboken art 610
    http://www.flygsport.se/globalassets/svenska-segelflygforbundet/shb/shb610.pdf

    "Innehavare av motorflygcertifikat eller ultralättcertifikat:
    Utbildningen skall omfatta övningarna 1-21 med det antal flygningar som läraren bedömer. Dessutom skall övningarna 25, 26, 33, 34, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 46,49, 50, 56 och 57 genomföras.
    Utbildningen skall omfatta minst 30 flygningar varav minst 10 EK-flygningar.
    Flygtiden skall uppgå minst till 6 timmar."



    Så minimum 30 flygningar och 6 timmar, det som behöver tränas är främst bogsering (alt annan startmetod), sidroder-skevroder, termikflygning mm.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Låter som en bra idé, jag har själv funderat på det tidigare men insåg att jag inte skulle ha tid med det. Kanske att det blir något man gör i framtiden ändå. Kör hårt och uppdatera oss gärna med hur det går i så fall.
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag gick andra vägen.. från segel till motor. Även om jag inte ångrar segelutbildningen så är det inget snack om att jag föredrar motor och numera aldrig segelflyger.. det är lite för omständigt för min del.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @glider, tack för ett mycket bra svar. Det var precis den här typen av information som jag var ute efter. Det upplägg som finns beskrivet låter ju definitivt överkomligt.

    Hur lång tid behöver man på sig för att ta sig igenom teorin, framförallt det som är specifikt för segelflygningen? Är det ett bra upplägg att göra klart teorin under hösten/vintern och sen köra flygningen nästakommande vår/sommar?

    @Stjärnan, det som har fått mig att fundera mer och mer på segelflygalternativet är möjligheten att i förlängningen kunna köra avancerad flygning. I början på juni i år bogserade jag en kille som förberedde sig inför VM och det såg så jäkla roligt ut i hans Fox :)

    Capture02.PNG

    Capture01.PNG
     
    Senast redigerad: 3 Juli 2016
    • Gillar Gillar x 1
  7. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Jag gick från UL-B till TMG och gjorde 6-7 timmars flygning och gjorde övningarna som @glider nämnde utan någon direkt teori mer än att läsa in mig på typen. Lite speciellt att gå från UL till TMG med Constant speed propeller och luftbroms.
    Jag kompletterade dock med ca 10-15 starter vanligt segel under några sommarkvällar, samt skummade igenom en teoribok. Inga prov.

    Det hela var väldigt enkelt att lösa :)
     
  8. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jag har tänkt o lösa ut ett prova-på-kort hos en segelflygklubb
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för återkopplingen, @mrflygare83. Det låter ju helt klart överkomligt. Följer TMG-utbildningen samma kursplan som för segel? Är det inget krav på genomfört teoriprov om man redan har ett certifikat?
     
  10. Per-B

    Per-B Medlem

    När man börjar från inget cert och skolar till S begränsat till TMG är det en egen utbildningplan för detta (bifogad), inte samma som för renodlat segel. I alla fall så länge segelflygets nuvarande nationella utbildningsplaner gäller, fram till april 2018.
    Men för en motorflygare med LAPL/PPL/UL i bagaget är det förmodligen samma övningar som måste kompletteras med motsvarande renodlat segel, minus segelstartmetoderna. Startmetoden motor är ju bekant ;-).
    Eftersom det inte är något krav på skriftliga teoriprov när man går från S+TMG till UL (endast typinflygning, jag gjorde denna för ett par veckor sedan med 1,7h flygskolning och 11 starter) eller från LAPL(S)+TMG till LAPL(A)/PPL/A) gäller antagligen samma även från PPL(A) till PPL(S/TMG). Principen verkar vara att man anses ha genomgått teoriskolningen om man har något slags certifikat innan.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1
  11. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag sitter exakt med samma fråga: Har PPL(A) SEP men vill komplettera med TMG-klass. Försökte i mailkonversation med Transportstyrelsen reda ut exakt vad som krävdes, men deras uppgift föreföll begränsa sig till kryptiska one-liners av typen "Kontakta en flygskola och göra en uppflygning" vilket i och för sig är kärnfullare än vad myndigheter rent generellt brukar uttrycka sig men tyvärr extremt intetsägande.

    Det jag lyckats få fram hittills, från andra kanaler, är att det gäller att hitta en lärare som har/skolar både PPL och TMG, så skall det mesta kunna lösa sig smidigt. MEN VAR HITTAR JAG EN SÅDAN. Någon som har tips på var jag kan finna en sådan i västsverige?

    //Per
     
  12. Per-B

    Per-B Medlem

    :) ja det låter som TS brukar svara.

    Man kan tycka att det borde finnas någon endaste PPL-flygskola som även hade en TMG tillgänglig för skolning, men i praktiken är det nog inte så tyvärr.

    Förklaringen ligger tydligen i skillnader med underhållskrav och kostnader. Om PPL-skolan/klubben skulle skriva in en TMG godkänd för utbildning till PPL+TMG i sin skolhandbok måste den flygmaskinens service och underhåll göras av en "riktig" flygverkstad, till skillnad från maskiner knutna till segeflygklubbarna där allt flygunderhåll normalt sköts inom klubbarna genom delegering från Ålleberg, med en ansvarig flygtekniker-systemet.

    Därigenom blir timkostnaderna betydligt högre i det ena fallet och få om några PPL-klubbar/skolor bedriver därför sån skolning, har det sagts mig i alla fall. Det räckte tydigen inte med att läraren har rätta behörigheterna, även skolan och maskinen måste vara "rätt" samtidigt.

    //Per-Fredrik
     
  13. Per D

    Per D Aktiv medlem

    OK, ytterligare ett stumble block där, vad det verkar. Men det måste väl gå att hitta denna kombo någonstans väl, eller en lärare som inte är kopplad till någon enskild klubb eller verkar i flera klubbar?
     
  14. glider

    glider Ny medlem

    Jag tänkte föreslå att du kunde söka upp en examinatör och fråga hur du skulle gå till väga.
    https://fpkontr.transportstyrelsen.se/extweb/ Men jag inser nu att det bara är tre stycken med TMG angivet.


    Jag skulle tro att det enklaste är att ta ett segelflygcertifikat begränsat till TMG enligt ovan, eller åtminstone göra motsvarande utbildning i en segelflygklubb. I och med att du har ett PPL så kan du skola till segelflygcertifikat utan att ta ut ett nytt elevtillstånd. Sedan hitta en examinatör som kan fixa examination och skriva in TMG-klass behörigheten i ditt PPL.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Har kontaktat en av dem. Återkommer vid kontakt!
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Per-B

    Per-B Medlem

    En fördel med att ta ett S begränsat till TMG är att man då får flyga enligt segelreglerna, dvs gå ända upp till undersida molnbas, vilket kan vara bra vid termikflygning.
    Och i en segelskola är det en lärare som examinerar dig gratis (förutom timkostnad på kärran såklart), inte en dyr TS examinator.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Hur är det med flygtid för TMG? Hamnar det i samma logg som min PPL SEP eller är det en annan hink?
     
  18. Per-B

    Per-B Medlem

    Det styrs nog av vilket cert som TMG-behörigheten är knuten till.

    I mitt fall med ett lapl(s)+tmg loggar jag i segelflygloggboken idag, men snart tänker jag komplettera med lapl(a) och då hoppas jag kunna flyga tmg:n och logga lämpligt antal timmar i (a)-boken, eftersom vi flyger vår tmg för 350kr/h motortid + 400 kr månadsavgift. Förhoppningen är att när certifikatet är lapl i bägge fallen blir behörigheten tmg giltig för både s och a. Men det ska jag kolla mot TS tänkte jag.
    I ditt fall när du har PPL borde du ta ett SPL (begränsat till TMG), som är likvärdigt med PPL men på segelsidan. skolningen är samma för lapl(s) och SPL, man tar ett Nationellt S-cert (begr. TMG) först och konverterar till det man vill, bara det sker innan april 2018.
     
  19. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Det är snårigt i skogen :)
     
  20. control

    control Välkänd medlem

    Stämmer detta verkligen fortfarande (utom i dedikerade segelflygzoner)?
     

Dela sidan