PPL + S

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 2 Juli 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Per-B

    Per-B Medlem

    Så här står det på segelflygets webbplats:
    http://www.segelflyget.se/Verksamhet/Segelflygskola/Infotillelever/Teorifragorsvar/Bestammelser

    "Vad gäller beträffande flygning upp till molnbasen med segelflygplan?

    Flygning med segelflygplan upp till molnbas är godkänt
    (Enl. AIP/särskilda föreskrifter för segelflygning) och benämns med ”IFR-flygning med marksikt”. Flygningen får genomföras under moln upp till molnundersidan i klar luft med flygsikt minst 8 km samt med marksikt som möjliggör kontinuerlig visuell positionsbestämning"

    - komplettering, jag forskade lite vidare och det stämmer nog att regeln bara gäller i segelflygzoner, fastän Segelflygets frågesvar ovan inte tar med det.

    Källa: ENR 1.2-4 AIP SVERIGE/SWEDEN 2016-02-04, § 6.1.2.

    6.1.2 Enligt förordning (EU) 923/2012 SERA.5001 ska luftfartyg i luftrumsklass G över den högsta av 3000 ft AMSL eller 1000 ft AGL hålla följande avstånd till moln: 1500 m horisontellt och 1000 ft vertikalt. Under dessa höjder ska luftfartyg vara fria från moln och med sikt till mark eller vatten.
    I avgränsade sektorer inom kontrollerat luftrum, om de är dokumenterade i skriftlig överenskommelse mellan användare och ansvarig ATS-enhet och endast används för segelflygverksamhet, bedöms det inte innebära någon risk om segelflyg sker upp till molnundersida, med flygsikt minst 8 km och förutsatt att avståndet till sektorns översida garanterar separation till annan trafik. Sådana sektorer fastställs inte av Transportstyrelsen utan etableras genom lokala överenskommelser, däremot ska lokala separationer till dessa sektorer vara godkända av Transportstyrelsen.
     
    Senast redigerad: 5 Augusti 2016
    • Gillar Gillar x 1
  2. Per D

    Per D Aktiv medlem

    OK, nu har jag pratat med Anders i Torsby och sakta börjar jag förstå vad ni skriver.

    Enligt den info jag fick från Anders så är det lättaste att ta segelcert+TMG som ni skrev tidigare i tråden, men då är problemet för mig att jag har två cert att underhålla. TMG-tiden tillgodoräknas då segelcertet och inte PPL-certet och jag vill ju tillgodoräkna PPL-certet med TMG-tid. Därför verkar det där med att "konvertera innan 2018" som ett intressant alternativ, men hur gör man då och hur funkar det? I så fall skulle jag kunna fixa det här i Trollhättan bara jag kan hitta en konverterings-gubbe någonstans :).

    EDIT: är det detta som avses? I sådana fall kvarstår att hitta en konverteringsgubbe!

    Det andra alternativet, för att få TMG-klassen direkt på PPL-certet, är att hitta en PPL-skola som har TMG i sitt skoltillstånd. Dessa skolor verkar dock inte växa på träd eftersom TMG:n för dessa skolor då landar under CAMO och det blir en oönskad fördyring. Är det någon som känner till en sådan skola i Sverige som har både PPL SEP och TMG?
     
    Senast redigerad: 5 Augusti 2016
  3. glider

    glider Ny medlem

    Att underhålla segelcert med TMG behörighet kostar avgiften till transportstyrelsen (i nuläget ca 700kr/år?) samt att var 24:e månad gjort en lärartimme samt flugit 12h och 12 landningar med TMG. Alternativt en PC.

    Att skriva in TMG i ditt PPL kostar ? kr.

    Varför vill du logga tiden TMG på ditt PPL-cert? Vilken fördel ser du med det (TMG är ju ändå TMG)?
     
  4. Per-B

    Per-B Medlem

    Det kan ju vara praktiskt att bara ha ett cert kan jag tänka, plus att en TMG kanske har billigare timtaxa (vår maskin är 1/4 av kostnaden per h jämfört med motorflygklubbens C172). Då kan Per D upprätthålla sitt PPL med tmg-n.

    Om konvertering, alla som har ett nationellt segelflygcertifikat sedan tidigare (även dom som skolar till ett Nat-S enligt gamla skolplanen nu, och blir klar, får ut ett nationellt först) måste ha konverterat till ett easa-cert senast april 2018 (då går övergångstiden på tre år ut).
    Man skickar in en så kallad konverteringsrapport till Segelflygets centrala organisation och dom ordnar resten med TS. Vid konverteringen får alla välja fritt om man vill ha ett LAPL(S), eller ett SPL.
    LAPL är praktiskt för de som vill fortsätta med varannat-år medical även efter 50 år och inte siktar på att segelflyga utanför EU. SPL gäller däremot i hela världen (nästan), men kräver ett klass 2 medical.
     
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Yes, det var så jag hoppades att det skulle kunna fungera, dvs att SEP- och TMG-timmar hamnar i samma hink. Nu har jag inte tänkt att bara köra TMG utan tyngdpunkten är fortfarande SEP, men jag vill bara ha en flygtimgräns (12h) att underhålla.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det är en specialregel i del-FCL att för förnyelse av just SEP- och TMG-behörigheterna så får man räkna samman tid från båda klasserna och det räcker med att göra lärartimmen -- eller i förekommande fall PC -- i en av klasserna för att förnya båda.
     
  7. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    En lösning som går utmärkt enligt reglerna är att flyga "flygplan" (SEP) på ett LAPL(A) och flyga TMG på ett LAPL(S). för att förnya bägge behörigheterna behövs då:
    Innehavare av ett LAPL(A) får endast utöva certifikatets befogenheter när de under de senaste 24 månaderna har genomfört följande som pilot för flygplan eller TMG:


    1. Minst 12 timmars flygtid som befälhavare, som inbegriper 12 starter och landningar och


    2. repetitionsutbildning på minst 1 timmes total flygtid med en instruktör
    "

    och
    TMG. Innehavare av ett LAPL(S) får endast utöva certifikatets befogenheter för ett TMG när de har


    1. genomfört följande på TMG under de senaste 24 månaderna:


    i) minst 12 timmars flygtid som befälhavare, som inbegriper 12 starter och landningar, och


    ii) repetitionsutbildning på minst 1 timmes total flygtid med en instruktör.


    2. Om innehavaren av ett LAPL(S) även har befogenhet att flyga flygplan, kan kraven under punkt 1 uppfyllas på flygplan."


    Då slipper man hålla reda på vilka tider som ska räknas till vad, allt blir samma klump. Tar man segelcertet på motorseglare så behövs ingen uppflygning för TS. Ska man flyga TMG på "motorcert" kräver det klassuppflygning (6000 kr?)



    "
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan