PPL-teori på distans

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Peter_Pilot, 21 Januari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Hej flygarkompisar.
    I flygklubben som jag är verksam i har vi lyft frågan om teori på distans för PPL.
    Finns någon här som har erfarenhet av detta?

    /PeterM
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har kört distansteori ett tag med mina elever och tycker det funkar bra. Visst, det passar inte alla men jag förespråkar ändå klubbarna att gå mer och mer åt det hållet. Det är få klubbar som lyckas hitta motiverade lärare i alla ämnen samt att många elever inte har möjlighet att vara närvarande på alla lektionerna.

    Vissa är skeptiska till detta men man kanske inte behöver börja direkt med 100% distansteori. Det kanske räcker att ha lektioner i de svåra ämnena? Jag tror att allteftersom vi får bättre hjälpmedel för inlärning så kommer vi att kunna köra helt utan fysiska lektioner.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Distansteori kombinerat med träffar på plats, antingen regelbundet (exv 1ggr/månad) för att fånga upp frågetecken eller för att dyka djupare i mer "hands-on" övningar (färdplanering, radioprat etc) skulle jag tro är en bra kombination. Risken i att enbart köra teori på distans och låta elevens enda kontakt med klubben vara med flygläraren är att det minskar engagemanget i föreningen.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    I Östersund har vi precis beslutat gå över till teori på distans. En anledning är just meck med att få tag i lärare, en annan är att våra elever är utspridda över ett ganska stort område (jämtland är stort!) och har långt att åka, en tredje är att det är svårt att hitta tillfällen då alla kan träffas. Sist men inte minst blir det mindre administration för klubben, vilket alltid är välkommet i en ideell förening.
    Det här är första året så vi får se vad utfallet blir.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Tack för era svar.
    Nu till nästa: Hur kan vi följa upp eleven, vem tar ansvaret att teorin är avklarad vid t ex Pexo?
    Är det flygcert.com nu använder?
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Man har ju kvar skolproven. Jag kör med flygcert.com och eleverna gör skolproven obevakade(eget ansvar). De meddelar mig och när jag dubbelkollat så låser jag upp provet i PEXO.

    Ni kan ju fortfarande ha kvar fysiska skolprov om ni vill det.
     
Laddar...

Dela sidan