PPL teorin

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Spacemani, 14 Mars 2007.

  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hejsan! Har varit på G att börja PPL kurs en tid och då köpte jag mig "teoripaketet" (litteraturen) på ksab, men inte mycket hände.. jag låg i lumpen hur mycket pengar fanns det liksom? :e

    Hur som helst, nu har jag börjat plugga lite på egen hand och hade tänkt läsa igenom allt iaf en gång. Ska även anmäla mig till teorikurs med start i sommar..

    Så då till min fråga, vad är svårast av all teori? Vad bör jag kanske plugga lite extra på inför kursen eller är kursen så himmla bra att det kanske är, inte helt meninglöst men lite onödigt, att plugga på egenhand inför?

    Undrar även hur man kan göra för att mixa lite flygutbildning och teoriutbildning?

    Mvh Michel
     
  2. Ejvind

    Ejvind Medlem

    har dock inte läst PPLteori som modul själv, men generellt sett med teorin så beror det väldigt mycket på åt vilket håll man är lagt.
    har man lätt för naturvetenskapliga och tekniska ämnen kommer man inte ha några större problem med Principles of fligt(vad heter det på svenska??), metrologi, naviagtion, prestanda, mm. och delvis de tekniska ämnena även om det är en del råplugg där med.
    dessa ämnen handlar mycket om att förstå resonemang dvs inte allt för mycket utantillplugg.
    Tvärtom ämnen angående regelverk samt kommunikation är inte svåra men innebär en hel del utantillplugg.
    så har man lätt att ta in fakta och detaljkunskap är inte heller dessa svåra.

    personligen har jag lättare för de naturvetenskap/teknik men det är väldigt olika, hoppas nån annan kommer med bättre råd!
     
  3. Flygjenny

    Flygjenny Ny medlem

    Jag tror att det rent statistiskt är så att om man missar något eller några delprov när man skriver proven så är det navigation, meteorologi och human factors.
    Det skadar absolut inte att ha läst på innan kursen startar! Många klubbar mixar den praktiska flygningen med teoriundervisningen även om merparten av teorin oftast körs på vintern. Jag har en del teorimaterial på min hemsida:
    www.flygjenny.se
    :tup
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Om jag vore du skulle jag ögna igenom utbildningsmaterialet en gång innan. Då känner du dig bekant med det när teorikursen börjar och kan lättare relatera till saker ni går igenom.

    Det teoriområde som jag upplevde som en större utmaning var prestandaberäkningar. Jag fick lite av en aha-upplevelse när jag skrev mitt prov hos Luftfartsverket. Där fick jag prestandauppgifter som jag överhuvudtaget inte hade sett några som helst uträkningar på tidigare i någon av de böcker jag hade tillgång till då.

    Men men...med en del logik och en del improvisation så gick det vägen :)

    Kört hårt!
     
  5. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Najs! Kul med feedback! Och vad sugen man blir på att draigån på allvar :p

    Jag har kollat på www.flygteoriskolan.se är den så pass att det är ren teori eller är dom lite mera förmedlare till clubarna så man kan mixa med flygning? Jag bor ju i stockholm, jätte när Tullinge F18, men det lades ju ner :( Så nu är det barkarby som gäller, vet ni några tips eller andra alternativ till utbildning där?

    Mvh Michel
     
Laddar...

Dela sidan