PPL till CPL, vad finns det för möjligheter?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Fakkah, 20 Augusti 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hallå!

    Ska som sagt börja min PPL utbildning här i september och kom på en ytterst viktig fråga när jag skrev ett annat inlägg.

    När jag är färdig med mitt PPL (någon gång mellan maj och juli, beroende på hur vänligt vädret är på mina flygnings-dagar) så har jag 48 timmar i luften.

    För att sedan vidaregå till CPL behöver man 150 timmar (Rätta mig om jag har fel).

    Är det möjligt att flyga ca 100 timmar över en sommar?

    Vart kan man ta CPL, och vad kan det kosta? Antar att priset kan variera starkt, likaså som PPL. En del får punga ur sig 100.000 + och en del klubbar (där jag ska ta) går den för en 60 - 70.000.

    Om det finns fler här (vet åt minstonde en, Filip) som just nu sitter och rattar större kärror i kommersiell trafik, kan jättegärna berätta vilken väg ni gick. Försöker göra en omsättande kalkyl över hela min utbildning och ska se hur mycket som egentligen skiljer sig åt från den modulära utbildningen i sverige med BFSAA's utbildning i San Diego.

    Tacksam för svar! :)
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag får önska dig lycka till med dina PPL och seare CPL-utbildningar.

    Att flyga 100 timmar på en sommar är ingen konst. För att ta ett näraliggande exempel så flög jag 43 timmar på två veckor under årets Maltarally. Och då hade jag mycket tid över för turistande, endast sju dagar med flygning. Men det kanske kan vara svårt i en flygklubb eftersom planen där oftast är ganska upptagna. Enklast är nog om du avtalar med en eller flera privata flygplanägare om att hyra deras maskiner. Eller att du köper en maskin, som du sedan säljer när du fått ihop dina timmar.
     
  3. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Hur ser möjligheterna ut att flyga gratis på din klubb?
    Fallskärmshoppare, segelflygbogsering, FFK tex.
    Jag hade PPL uppflygningen för precis två veckor sedan och har flugit 15 timmar motor sen dess billigt.
    Så visst finns det möjligheter att skaffa timmar gratis om man har tur och bor på rätt ställe samt ligger i lite.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När du skriver billigt, menar du gratis då som i att exempelvis transportera en kärra från punkt A till punkt B åt klubben?

    Mvh
    Fredrik
     
  5. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Nejmen det ringer folk och vill åka någonstans, jag har tagit en hundring av timpriset för att verkligen gå efter boken så att ingen ska tro att det rör sig om svartflygning. Då har vi delat kostnaderna.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Då förstår jag hur du menar.
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Fakkah,

    Visst katten kan man få en massa gratistid men det krävs att man jobbar litet för det. Det finns ingenting som heter "gratis".

    Är du med i en flygklubb så se till att du jobbar idéellt i klubben och blir uppmärksammad för det du gör, då kan det bli en del ferryflygningar och liknande på klubbens bekostnad. För att flyga brandflyg som förare krävs minst 100 timmar så de måste du skrapa ihop först. Det finns väl även en undre flygtidsgräns för att börja bogsera segelflyg tror jag.

    Kämpa på men sätt inte ambitionsnivån på din tidplan alltför högt, ibland är det bättre att skynda långsamt........

    MVH
    Håkan
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Gäller inte detta för att komma ifråga för brandflyg:

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    200 timmar är minimum för att gå lågflygkurs och för att krigsplaceras i en Hemvärnsflyggrupp, så kallad HV-grupp.

    FFK har ju en mängd olika specialiteter som Search And Resque, havsövervakning, hemvärnsflyg, kraftlinjeinspektion och så vidare.....
    För vissa verksamheter behövs lågflygtillstånd, för andra inte

    Man kan bli placerad i olika grupper beroende på var det behövs folk.

    För att flyga brandflyg i FFK:s regi räcker det med 100 timmar samt att man gått brandflygkursen som anordnas lokalt på klubbarna.
    Givetvis måste man vara medlem i FFK också, annars blir det ingenting av

    MVH
    Håkan, (Som gått en förfärlig massa utbildningar i FFK:s regi)
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för det klargörandet! Då är jag inte så långt bort från att flyga brandflyg som jag först trodde :)

    Mvh
    Fredrik
     
  11. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Flyg mycket och framförallt försiktigt.
    På flyguppdraget i Backamo blir du färdig trafikflygare för 253.000 om du innehar PPL sedan tidigare, då ingår CPL, ATPL-teori, IR, ME, dock inte type rating eller MCC.

    Tänkte du enbart läsa upp PPLet till CPL?
    Hur gör du med IR, ME och resten då?


    Hehe ja det finns en massa vägar att gå, kolla runt på alla skolors hemsidor och se vilken du fastnar för.
    http://www.ksak.se/M-KSAK/Flygprivskol.html
     
  12. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Oj, tack för alla svar!! Betyder mycket för mig!

    Edlundarn:
    Jaha? Schysst! Då blir det mycket billigare än jag hade tänkt!

    Jag tänkte givetvis få alla behörigheter och alla certifikat som krävs för att bli kommersiell pilot!

    Har just nu, man skulle kunna kalla det en "manager" som är styrman, tänkte gå i hans fotsteg men eftersom han bondade sig på atlasjet och kommer att vara mycket i turkiet innebär det lite problem.. Tänkte försöka kalkylera lite själv vart man kan gå och pris osv.

    Och undrar, vad innebär egentligen MCC behörigheten? :blush


    Angående gratisflygningar m.m

    Håkan:
    Att göra välgörenheter för klubben? Hur menar du? Komma på fritiden och tvätta flygplan? :)

    Allan, tack ska du ha! Du är inte intresserad av att hyra ut din kärra? :)

    Att gräva tillbaka alla sina kompisar och åka runt och fika på olika orter hela sommaren kanske inte är så spännande. Men att göra långnavigationer vore något!

    Men måste man inte ha en jäkla fullträff med vädret om man långnavigerar? :q
     
  13. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Ska inte krångla det men min väg var ganska enkel, jag gjorde allt på Lidair flygskola, därefter tog jag typerating och sedan fick jag jobb, thats it!!!

    Hahaha låter så enkelt men verkligheten var helt annorlunda, men på pappret var det så iaf.

    Finns många alternativ att gå men jag förespråkar på att inte tänka för mkt hur man ska gå till väga, satsa på ett alternativ och kör på bara, dyrt kommer det iaf att bli så det spelar ingen större roll, priset brukar jämmna ut sig ändå med vad dem flesta får betala, om ngn tror att han/hon kommit undan billigt så tänk om, oftast finns det många smygarutgifter som inte syns och det är lätt och lura sig själv och säga "vad billigt det blev".

    /Filip B
     
  14. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Fakkah,
    Vädret: Man måste inte ha så kollossal tur med vädret för långresor. Den här sommaren har varit ett undantag när det gäller dåligt väder. Men man måste vara beredd på att skjuta en etapp en eller två dagar, så det måste ingå i planeringen. Normalt behöver bufferten inte utnyttjas, men den måste alltid finnas där. Att ha en press på sig att vara framme en bestämd tid sätter ned omdömet på ett farligt sätt. Statistiskt sett har jag en regularitet på mellan 80 och 90 procent.

    Flygplan: Visst, jag är öppen för att hyra ut mitt flygplan när jag inte själv behöver det. Blir det aktuellt får du väl provåka för att se om du trivs med maskinen. :)

    Vill du i första hand samla tid, är en långsam och billig maskin med bra räckvidd, t.ex. PA28-140, ett fint alternativ. Om du gör en tur t.ex. till Spanien med en sådan så har du samlat på dig ett försvarligt antal timmar och har fått många nyttiga erfarenheter. Eller varför inte Irland? Flygning i västra Europa är generellt sett okomplicerat och ger bra rutin inför vidare färder.
     
  15. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Filip, tack!
    Men vad ligger en pilot-lön på egentligen? Är det den här drömlönen alla pratar om?

    Kan förstå att de varierar stort mellan bolagen..

    ..Sitter mest med tankarna hur lång tid jag kan betala av det eventuella lånet jag kommer att ha.


    Allan, tack för all hjälp! :)

    Vi kan prata mer om din kärra när jag har mitt PPL :tup
     
  16. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Glöm alla fast track metoder att betala av lånet snabbt, när du har fått jobb på tex B737 så räkna med ett par hundår för att bygga upp erfarenhet med svältliknande löner, när du är tillräcklig varm i kläderna först då kan du börja tänka på att glamourulösa livet med hög lön,bra bolag och chansen att kunna betala av lån och satsa på familj och barn. Men tills dess så säger jag bara shhhhhhhh(tyst)...

    Flyg och var tyst.... Inte många med 250hr direkt efter skolutbildning som har 3500euro/månad skattefritt, dessa är oftast fantasier. Nu pratar vi om direkt jobb på B737 och detta är ändå bästa fallet, räkna inte med att det kommer bli så, i sämsta fall går du arbetslös och kanske för chansen flyga en mindre maskin med ännu sämre vilkor.kanske får du inte flyga överhuvudtaget. Vad jag försöker säga är att ta det lugnt och stressa inte av dig genom att tänka på lånen, dem kommer i sista hand, för marknaden är på blodigt allvar med extrem konkurrans och avundsjuka, jättetuff bussiness du ger dig in på. Tro inte på folk som förespråkar linetraining, visst du får dina 100 timmar men jag kan intyga att dessa 100 timmar eller mer är bara ren bullshit, jag har nästan 500hr på B737 just nu och jag känner först nu en aha upplevelse "är det så man gör". Bolag vet detta och många piloter har redan 100-400hr och fortfarande inte fått jobb. Bästa chensen du har är att gå på personlighet oh en jävla anama go-anda.

    /Filip B
     
  17. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Filip, och andra som kan marknaden.
    Om vi säger att jag lyckas skrapa ihop, säg 700 timmar på SEP några år tills att jag ska söka jobb. Har jag någon nytta av dessa timmar eller skiter flygbolagen helt i det eftersom det bara är på småflygplan?
     
  18. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Filip;
    Är det verkligen så hårt? Det kan väl knappast vara så att man som pilot tjänar ihop samma summa som jag gör på cateringen på arlanda (ca 15.000 efter skatt)?

    Med denna ändlösa utbildning borde bolagen bjuda lite mer på sig själva kan man tycka..

    Edlundarn;
    Så vitt jag vet är det timmar i luften som räknas, inte vad du sitter och rattar..
     
  19. Bodd

    Bodd Medlem

    Vilken väg som är bäst/billigast att gå beror ju väldigt mycket på dina egna förutsättningar. Billiga utvägar kostar ofta mer på annat sätt såsom resor, dubbelt boende, utebliven inkomst för att man inte kan jobba parallellt etc. Filip har väldigt rätt när han säger att priset ofta jämnar ut sig i slutändan.
    Dessutom har jag sett många exempel på att utbildning inte alltid är lika bra beroende på var man gått. Många som valt billiga alternativ på antingen utbildning eller att samla timmar har helt enkelt inte haft den förkunskap det krävs för att gå vidare till nästa kurs. Då blir det lätt många kostsamma extralektioner.

    Och så en lite komplettering till timkraven:
    För att flyga upp CPL krävs antingen 150h efter integrerad utbildning, eller 200h om man gått modulutbildning.
    För bogsering av segelflygplan krävs 100 timmar (utan segelflygerfarenhet) samt genomförd utbildning.

    Edlundarn: 253000 kr på flyguppdraget är väl exkluderat de 100 timmar PIC man måste flyga ihop själv? Låter lite väl bra annars tycker jag! Eller?

    Beträffande hur stor nytta man har av 700h SEP så är det en ganska svår fråga att svara på. Det är ju aldrig fel att ha mycket flygtimmar. Dock beror det väldigt mycket på marknaden och vad det är för jobb du söker. Över lag skulle jag nog säga att ingen bryr sig om SEP timmar förrän man har ytterligare något att komma med såsom exempelvis en type rating eller om du har lite kommersiell erfarenhet. Då funkar det bra som utfyllnad.
     
  20. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Oj, är det alltså 200 timmar som gäller om man tar modulär utbildning?

    Jag tänkte gå modulär utbildning. Då har jag alltså 150 timmar att flyga nästa sommar...

    ..Känslan av att saker och ting börjar skena iväg närmar sig med stormvindar.. :X

    Målet kommer allt längre ifrån mig känns det som.. Kanske det är värt att ta utbildningen som BFSAA erbjuder trots allt... :unsure
     
Laddar...

Dela sidan