PPL till CPL, vad finns det för möjligheter?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Fakkah, 20 Augusti 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Krävs det 100 timmar innan bogserutbildningen kan påbörjas eller kan viss del av den utbildningen göras i ett tidigare skede?!

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Enligt regeltexten krävs 100h för utfärdande av behörigheten. Alltså tolkar jag det som att man man påbörja utbildningen innan.
    Men å andra sidan är utbildningen bara 2h DK + 5 bogsersläp.

    De 2 DK timmarna är för att öva bogserprocedurer. De 5 släpen skall genomföras antingen DK med motorflyglärare, eller EK med segelflyglärare (med minst PPL och bogsertillstånd) som då sitter i segelflygplanet.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag får dubbelkolla med LFS.

    Jaha, det var inte mer än så. Hade för mig att det var runt 4 timmar DK. Men innan det är aktuellt att genomföra den utbildningen antar jag att det är klokt att flyga in sig på ett sporrhjulsflygplan, typ en Piper Pawnee (den är väl rätt vanligt förekommande som bogserkärra?).

    Mitt mål är att vara klar med bogserbehörigheten till nästa sommar.
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Måste bara fråga igen.
    200 timmar för att börja med CPL? Det låter lite väl häftigt tycker jag.
    Folk som går a-jaur eller västerås har ju endast 48 timmar efter avslutad gymnasiekurs, och dem kan ju gå direkt in i CPL.

    Hur går detta till?

    Gjorde en snabb kalkyl öven om jag personligen skulle betala varenda krona själv.

    150 h * flygplanshyran = 102.600:-

    150 h * bensin = 150.000:-

    summa + summa = 252.600:-

    + ca 70.000 för ppl = 322.600:-

    Ska det verkligen kosta 322.600 kr att få börja sin CPL?
    Det låter helt absurt! :tdow
     
  5. Bodd

    Bodd Medlem

    Mycket riktigt är det stora flertalet bogserflygplan sporrhjulskärror, men det finns allt andra också. Bl a Rallye är en maskin som man kan se som bogserkärra då och då.

    Just Piper Pawnee kanske inte är riktigt rätt plan att börja sin sporrhjulsinflygning med eftersom den är ensitsig, men Piper Cub däremot är en bra maskin. Dessutom är dessa oftast bogserutrustade.

    Att tänka på vid bogserutbildning är att bogsersläpen måste göras i samma flygplanstyp som DK-skolningen görs i. Således krävs det alltså en tvåsitsig maskin för denna utbildning.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag tycker det som Bodd skrev om timkraven ovan var solklart.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för tipset!
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Vart kan man dubbelkolla det? Så att det verkligen stämmer?

    Flr jag menar, gymnasieeleverna får ju börja CPL med bara 48 timmar.. Låter ju helgalet..
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    De exakta formuleringarna i regelverket kan du ta del av här:

    http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/LFVCGI/nph-kapitel_ext.pl?LFSKAPITELKEY=4556&KAPITELNR=1.0&GRUNDFORFATTNING=1999%3A168&M=6&DOKKEY=4187&AMNESOMRADE=20

    I detta dokument läser du punkten JAR-FCL 1.155, Erfarenhet och tillgodoräknande.
     
  10. Bodd

    Bodd Medlem

    Fakkah, jag kanske missförstod dig lite grann. Eller så missförstod du mig. Det krävs 200 h för att flyga upp för CPL. Du kan alltså påbörja din utbildning tidigare. 15 h DK-skolning består CPL delen av.

    Men vad beträffar din kalkyl så bör du nog överväga att ta åtminstone IR och kanske även ME innan du påbörjar din CPL skolning.

    Ett vanligt modul-upplägg till trafikflygare brukar se ut enligt följande:
    PPL 45h
    Egenträning VFR 65h
    ATPL-teori
    IR skolning 50 h
    ME-skolning 15 h
    Egenträning IFR/VFR 25h
    CPL skolning 15h

    Det finns lite olika modeller på detta dock. Bl a kan man skola instrument och ME-delen integrerat. Timmarna blir desamma ungefär men kostnaderna kan skilja lite. Observera att det bara är PPL och egenträningen du kan göra på en flygklubb. Resten måste du göra på en sk FTO, dvs en kommersiell flygskola.
    Lägg även märke till att summan av flygtimmarna är mer än 200h. Det beror på att du måste ha 100h PIC (befälhavartid) innan du får flyga upp för CPL. (Du får 10 PIC timmar under ditt PPL).
     
  11. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Aj då. Den sved. Finns ingen annan utväg nu än att helt enkelt ta det lite piano ett tag, jobba och fltyga lite paralellt. Vill att utbildningen ska gå så fort som möjligt.
     
  12. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Bodd:
    Jag vet inte vad jag hade gjort utan dig :tupX2

    Nu föll alla bitar på plats. Hade lite tunnelseende i mitt tänkande men nu fick du mig att öppna synen och få tillbaka den trimmade motivationen!

    Tack!!
     
  13. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Fakkah,
    Tvätta och vaxa, rätta manualer, tömma papperskorgar, hjälpa folk att tanka och att baxa flygplan in och ut ur hangarer............
    Listan kan göras lång, men oftast är det så att den som ligger i litet oftast blir belönad i slutändan.

    MVH
    Håkan
     
  14. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Håkan:
    Tack ska du ha, ska tänka på det!
     
  15. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Ja det är verkligen så hårt, inget konstigt att tjäna så lite såsom 15000kr trotts att du flyger jet flygplan, finns fall där det även jobbas gratis, för att inte nämna betala för att jobba, är ledsen men för nyexaminerade aviatörer så är det inte lätt.

    /Filip B
     
  16. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Okej, Filip.

    Tacksam att du ger mig en verklighetsuppfattning!

    Med tanke på att jag jobbar på arlanda och småpratar med piloter dagligen kanske jag kan dra lite nytta av det. Bli bästa-vän med piloter i olika bolag, kanske byta nummer senare och kanske ha dem som referens..

    Sen kan man alltid koppla in charmen i arbetsintervjuerna. Även komma lite finklädd och väl påläst om bolaget m.m :tup
     
  17. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Ett annat litet problem är att de flesta flygbolag kräver ett visst antal timmar, (kanske 250h, vet inte?), och det får man inte i utbildningen. Men enligt vad jag har hört ska man få räkna all sorts flygning så länge man är PIC. Känner en som fick en stor del av sina timmar på Segelflyg och Bogsering. Är det ett stort problem för dagens nyutbildade piloter?
     
  18. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Finns bolag som inte har något timkrav alls, sen finns det bolag som har 2000h som minima. Efter avslutad utbildning har man ca 350 - 400 timmar flygtid, och dessa räknas givetvis också.

    Det du hört om att man bara loggar flygtid om man är PIC är en myt. I utbildningen som jag går nu loggar man tex timmarna som "dual" (dubbelkommando).

    Och ja, det är ett ganska stort problem för dagens piloter som inte har dörrarna öppna och är låsta till sitt hem (tex med familj, djur eller liknande). För andra piloter är det lättare, som under en tid kan åka utomlands, i bästa fall europa, och jobba för bolag där.

    Finns också andra sett att rundgå tim-problemet. Vissa bolag erbjuder tex 300 flygtimmar mot betalning.
    I detta fall jag läste om rörde det sig om 10.000 € för 300 flygtimmar. Du får uniform och jobbar precis som vilken pilot som helst, ända nakdelen är att de andra piloterna FÅR betalt, och du betalar.
     
  19. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Detta är väl iofs en självklarhet oavsett jobb, eller är det bara jag som är überkonservativ?
     
  20. OsPi

    OsPi Banned

    En liten korrigering, 200-250 timmar är vanligast.
     
Laddar...

Dela sidan