PPL till CPL

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Lundberg707, 17 September 2006.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Jag har för närvarande ett ppl certifikat och undrar nu vilka utbildnings steg jag har framför mig till ett eventuellt cpl cert. Teoretiska samt praktiska

    Undrar även om det finns någon form av distansutbildning:q
     
  2. Patrik

    Patrik Ny medlem

    Tjena!

    Läser själv nu Integrerad CPL kurs. Hur det är just med flygbiten vet jag inte, men antar att du i stort sätt måste flyga allt det vi gör på själva vår "CPL"-skolflygning.

    Samma sak vad som gäller teorin.. vi börja med PPL teori i Airlaw, Met, AGK, Nav,POF, COM, CPL biten är bra mycket mer än PPL nivån, dessutom läser man allt på engelska. PPL stadiet läste vi igenom på ca 1,5 månad. CPL teorin håller vi stort sätt på med i 1,5 år. Då läser varannan vecka. Ämnena är ; AGK 4 böcker , Airlaw, POF, MET, HPL, OP, NAV 2 böcker, FPP 2böcker, COM.
     
  3. LeonL

    LeonL Medlem

    omg, har Patrik hittat hit? :X ;)

    Förslag på utbildningar hittar du på http://www.flygtorget.se/platsannonser/utbildning/

    Sedan kan du också fråga dig själv vad du vill göra med ditt CPL-cert?
     
  4. Skyvandrare

    Skyvandrare Ny medlem

    Om du kan så tycker jag du ska läsa teorin på heltid, och läs Atpl-teori. Kommer inte så långt med bara CPL.

    Jag läste och blev klar med atpl-teori på 8 månader på flygteoriskolan. (Är inget snille)Rekomenderas.
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Att allt kommer vara på engelska känns som ett litet hinder för mig. Visst kan jag engelska, visst kan jag se engelska filmer och förstå 80% utav den, men känns inte som det räcker.

    Behöver jag, efter mitt PPL, flytta till USA 6 mån (hade planerat det) för att komma in i språket? :q
     
  6. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Att kunna flytande engelska och att kunna flytande flygengelska är ganska skilda saker. Här borta råkar man ofta på folk (främst från Asien) som knappt kan ett ord engelska om det inte ingår i en klarering.

    Att bo i USA kommer inte att hjälpa dig nämnvärt om du inte tänkte spendera dem i cockpit eller ett flygledartorn. Vad som däremot kan hjälpa enormt är en av de många DVDer och CD-skivor som finns att köpa på nätet för folk som vill lära sig flygkommunikation lite bättre! Lycka till! :)
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Menar du piloter från asien som knappt kan någon engelska? Låter ju helknäppt :q

    Man blir bara så jäkla impad när man lyssnar på en onlinstreamad flygradio (JFK Tower), och riktiga amerikanare brassar på engelskan och pratar så kvickt att man knappt hänger med.

    "Jetblue 115 heading west to zulu papa hotel whiskey" <- skulle gå på 1 sek, för mig, 10 sek?
    Känns som jag skulle behöva öva upp min engelska iaf, men ska söka upp några av DVD'na så får vi se hur de blir :)

    Tack ska du ha :tup
     
  8. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det är precis vad jag menar. De har lärt sig alla klareringar och instruktioner, samt vad man kan svara på dem. Utöver det kan de knappt ett enda ord. Det blir riktigt stora problem om något "udda" händer eller om de får någon riktigt ovanlig fråga (och således ger något helt opassande eller icke-relevant svar). En riktig teater i luften för de andra som lyssnar :p

    Jag har spenderat mycket tid med att lära utländska elever IFR-kommunikation och har hållt en hel del föredrag om ämnet. Den stora faktorn som ökar hastigheten vid sådan kommunikation är faktiskt att veta vad flygledaren tänker säga eller svara. I de allra flesta situationer finns det bara ett par saker som flygledaren KAN säga till dig att göra. Om du vet vad han kan tänkas säga så behöver du knappt ens höra hela meningen för att kunna förstå vad som menas och svara snabbt. Det samma gäller svar. När en pilot gör en request till en flygledare så finns det oftast bara ett par olika svar som kan komma tillbaka. Att veta vad dessa är i förväg är en otrolig hjälp. Det är därför sådana tränings-DVDer och CD-skivor fungerar så bra :)
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Haha fan vad knäppt det låter! :laugh

    Vart kan man köpa dessa dvd'er?
    Och finns/är dessa tillämpade för PPL nivå eller är det först när man läser CPL / ATP?
     
  10. Djin

    Djin Ny medlem

    Vad är det för Skillnad på CPL och ATPL förutom antalet timmar du behöver för dom? Nån nämnde att man inte kommer så långt på CPL.
    Vad är det för behörighets-skillnader på dom?
     
  11. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hade precis samma fundering tidigare och frågade på systerforumet.

    Såhär fick jag det förklarat:

    Steg 2) CPL. Med det här certifikatet får du flyge i kommersiell verksamhet som styrman eller som befälhavare på typer som inte kräver tvåpilotsystem.

    Steg 3) ATPL. Det här certifikatet ger dig behörighet att flyga som kapten i tung kommersiell luftart. Det här är inget cert som du kan ta på en kurs utan är den klass ditt certifikat blir då du flugit upp som kapten på en typ som kräver tvåpilotsystem. Dvs, när det bolag du jobbar för anser dig kapabel nog att arbeta som kapten och du uppfyller bolagets eller CAA kraven för certifikatet (minst 1500 TT, 250 T PIC och ett gäng andra krav) och väljer att uppgradera dig. Det här är en process som tar en del tid. För detta krävs dock att du läst ATP teorin och vanligast är att man läser denna samtidigt som man tar sitt CPL. Då får man ett "fruset" ATPL, dvs du har bara teorin men inte den praktiska erfarenheten som krävs.


    :tupX2
     
  12. se-dmq

    se-dmq Ny medlem

    Hej alla :)
    Vet ni vilken skola utbildar för ATPL? Jag är jätte nyfiken hur det ser ut i Sverige. Kommer jag från Polen och där brukar man göra PPL och sen direkt ATPL 'frozen'. Vet ni nåt integrerat programm för ATPL?
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    www.bfsaa.se
    www.svenskpilotutbildning.se

    två alternativ
     
  14. Ogge

    Ogge Medlem

    Hur lång tid tar det att "ta" CPL? Har läst att det bara är 15 flygtimmar, samtidigt som någon här skrev att man läser teori i 1,5 år? Vilka ämnen läser man egentligen?

    Tack på förhand!
     
  15. Zeta

    Zeta Medlem

    Timkravet är precis som du säger inte så högt, dock behöver du även CPL-teori, alternativt ATPL-teori. Med dagens krav och utbildningsalternativ är ATPL-teorin att föredra, då detta motsvarar all teori inklusive IR. Hos Flygteoriskolan kan man läsa denna kurs antingen på distans eller heltid, vilket då tar 12 respektive 6 månader.
     
  16. Ogge

    Ogge Medlem

    Okej, så man behöver inte läsa teorin för CPL om man redan läst ATPL?

    Så om man läser in alla certifikat enligt SPU:s upplägg (http://www.svenskpilotutbildning.se/v2/?page_id=33) så behöver man alltså inte läsa teorin för CPL när det väl är dags för CPL?
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Korrekt, har du läst ATPL-teorin behöver du inte CPL-teori.

    När du har CPL-skolat 15 timmar, har totalt 200 timmar och klarat teorin så kan du flyga upp
     
  18. Ogge

    Ogge Medlem

    OKej, tackar!
     
  19. Zeta

    Zeta Medlem

    Även 100h PIC bör tilläggas.
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

Dela sidan