PPL till CPL

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Lundberg707, 17 September 2006.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. demkoo

    demkoo Ny medlem

    Hej, håller på ta mitt ppl just nu, har funderat på läsa atpl på just flygteoriskolan som så många pratar gott om. Jag är inte helt säker på om jag har missförstått det hela, men rätta mig om jag har fel. När man läst klart atpl teorin, så har man ett år på sig att flyga upp för cpl, ir och me, dock krävs 200 flygtimmar totalt för att få flyga upp för cpl+ir. Låter detta rimligt?. Huvas krävs sedan för att underhålla mitt cpl, ir och me. Hur många flygtimmar behövs per år?.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har funderat på att komplettera mitt PPL med IR. Samtidigt tänkte jag att det kanske kan vara värt att istället köra hela ATPL-teorin så man har alla valmöjligheter, OM man skulle vilja gå vidare på något sätt. Vad gäller tiden stod ju följande på Flygteoriskolans hemsida:
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    SEP måste förnyas var 24 månad oavsett om det är PPL eller CPL, inga egentliga krav på flygtimmar men du vill ha min 12h inom de sista 12 av dessa 24 mån för att slippa prov och enbart behöva göra lärartimme.

    IR och ME måste förnyas varje år med en PC (Men om du inte vill/hinner så är det inte hela världen, du får tillbaka behörigheten med en PC om det sker inom någon tidsrymd som jag inte minns nu)


    Jag körde väldigt modulärt ;) A-cert -> ATPL teori -> IR -> CPL/MEIR -> FI CPL MEIR
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Observera även att dessa 200h inkluderar CPL/IRME/MEP-utbildningen på dryga 80h.
     
  5. demkoo

    demkoo Ny medlem

    Tack för alla svar, som dessutom kom väldigt snabbt. Tanken är att jag efter PPL skall börja med ATPL, då jag innehar ca 130 - 150 flygtimmar. Då bör jag ha lite mer kött på bena, samt en del kosing.

    Hur många flygtimmar hade ni, innan ni påbörja er ATPL, samt hur mycket flög ni under ATPL teorin?.

    MVH
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    Kan bara tala för mig själv, men jag tyckte det var en bra idé att samla alla PIC-timmar innan ATPL-teorin påbörjades. Detta av den enkla anledning att ATPL:en på heltid inte kan jämföras med någon annan del av den kommersiella flygutbildningen (bortsett möjligen en TR), så tiden över till att flyga kommer vara väldigt begränsad.
     
  7. Almestad

    Almestad Medlem

    Hade dryga 60 timmar som PIC när jag startade ATPL-teorin på heltid, flög ett par timmar under teorin men hade verkligen inte tid att flyga några större flygningar. Sedan fick jag ihop resterande 40 timmarna efter teorin.
     

Dela sidan