PPL - vad får jag flyga?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av clabbbe, 11 Juli 2009.

  1. clabbbe

    clabbbe Ny medlem

    hejsan alla!
    jag har tänkt att at ett PPL-CERT, något man alltid har velat göra. men min fråga är vad får man flyga? om jag nu tar ett PPL-CERT med NQ (mörkerbehörighet), måste man läsa till IR (instrumetbehörighet)får jag flyga plan med fler motorer än en? om man vill satsa fullt up och flyga jetplan, t.ex. större plan eller bara testa en engångs upp levelse med en sk60?:) vart går gränsen? :

    är mycket tacksam för svar!

    MVH Claes
     
  2. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hej Clabbe!
    Vad du får flyga när du tagit ett PPL cert beror helt på vad du är typinflugen på, dvs. har du flugit i en Cessna eller PA-28 (vilket är de vanligaste) så har du en så kallad rating på dessa vilket ger dig en viss "behörighet" att flyga de, om jag kan uttrycka det så.

    Du måste inte läsa IR, allt beror på vad du vill åstadkomma med de olika certen. IR är väldigt bra att ha dock, då du har riktigt bra hjälp av det när du flyger i dåligt väder, samtidigt ger det dig även att flyga i dåligt väder, vilket gör att du inte blir lika begränsad om du bara skulle ha ett PPL (då man är lite mer låst om jag uttrycker det så). Kriterierna är lite annorlunda när du har ett IR om vi säger så, då du får åka igenom moln och i sämre väder jämfört med om du inte har ett IR.

    IR ger dig inte behörighet till flermotoriga plan, för att få göra det måste man ta ett ME (Multi engine).
    För att gå hela vägen behöver du PPL, ATPL, IR/ME och CPL.

    Hoppas det klarnar lite, och är det något, tveka inte på att fråga.

    MVH
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Tar du ett helt vanligt PPL så får du efter en inflygning i regel flyga ALLA flygplan med en kolvmotor i bra väder.
     
  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Citat: "Tar du ett helt vanligt PPL så får du efter en inflygning i regel flyga ALLA flygplan med en kolvmotor i bra väder."
    ...efter att du efterhand blivit "influgen" på den/de flygplantyper du vill ha tillgång till.
    Välkummin ut till Siljansnäs så flyger vi och snackar vidare!
     
  5. kalleh

    kalleh Ny medlem

    lindspöjken,

    Det finns inget krav på formell inflygning i regelverket för de som har SEP-rating på sitt cert. Däremot har ju ofta klubbar egna regler – och naturligtvis är det sunt förnuft att göra en inflygning med någon van på typen. Det skiljer sig från S och UL-cert där inflygning är ett krav.

    Det enda SEP som kräver type rating är så vitt jag vet Piper Malibu.
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Shure, jag utgår från "sunt förnuft".
    Jo, jag har hört att om man just blivit utexaminerad med PPL (Single Engine Piston) och influgen på Blåink (Cherokee) så kan man ju snacka in sej hos en Me109-ägare om att få flyga in sej själv...:tupX2
     
  7. McFire

    McFire Ny medlem

    Ett vanligt PPL ger SEP (single engine piston) behörighet med tillägget L (Land).

    Med SEPL får du flyga flygplan med en kolvmotor som har max startvikt mindre eller lika med 5700kg och har:
    *fast propeller
    *sugmotor
    *fast landningsställ
    *nosställ (ej sporrhjul)
    *ej tryckkabin.

    Ska du flyga med ställbar propeller, turbo- eller kompressormatad motor, infällbart landingsställ, sporrhjul eller tryckkabin, så måste du gå en skillnadsutbildning med flyglärare för att få flyga dessa.

    Annars så kan du flyga vilket flygplan du vill som fyller kraven ovan. Men, ingen lär hyra ut sitt flygplan till dig om du inte "flugit in dig" på typen med en lärare.

    Som nämnts tidigare är Piper Malibu undantaget enl JAR.
     
  8. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Vad är Piper Malibu undantaget enligt JAR?
    Vad jag vet finns Malibu bara med turboprop. Alltså inte SEP.
     
  9. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Ursprungliga Malibu var piston engined. Turbopropversionen heter Meridian.
     
  10. kalleh

    kalleh Ny medlem

    [SNIP] Jag måste lära mig läsa :)
     
Laddar...

Dela sidan