PPL vs UL

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Zeta, 8 Oktober 2009.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag vet inte om jag är den enda UL:aren som har upplevt att ni PPL:are lätt trycker ner oss med det vanligt förekommande ordet "outbildade", när vissa diskussioner förs här på Flygfyren.

    Därför vill jag nu slå ett slag för oss UL:are och mena att vi inte är det minsta sämre piloter är er PPL:are. Jag har nämligen nu, två år efter jag gick teorin för UL-B, klarat samtliga PPL-luftisprov på första försöket inom loppet av en vecka och fyra provtillfällen. Detta UTAN att ha genomgått några ytterliggare utbildningar.

    Hoppas jag inte har retat upp någon nu.. :unsure
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Det tycks vara märkligt då du SKA genomgå utbildning(även teori) till PPL. UL kraven är skilda från PPL även i teorin.

    Skolar du genom NAFK?
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag har genomgått precis samma teori som PPL:arna när jag tog mitt UL. Men det verkar i största allmänhet vara så att folk dömer efter proven man gör, inte efter utbildning man genomgått.
     
  4. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har aldrig upplevt att någon tryckt ner mig för att jag har UL-cert. Tycker i princip alla här verkar vara trevligt folk.

    För övrigt är väl som sagt teorin likvärdig? Vi använde PPL-teoriböcker, fast skippade de avsnitt som handlade om radiofyrar och mörker. I övrigt var det identiskt, såvitt jag förstod.
    Fast det kanske är att det krävs färre flygtimmar före uppflygning som man syftar på?
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Jämför PPL syllabusen med den teorin som du tidigare har läst, om du finner hela din UL teori där, ja då är den likvärdig.

    Glömde säga innan, grattis till proven.
     
  6. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Då man jämför flygtimmar för UL- och PPL-cert tycker jag att man skall komma ihåg att ett UL-cert inte är färdigt förrän man gjort sina 15 timmar på egen hand. Rimligtvis bör man inte räkna sig som färdigskolad förrän man har rätt att ta med passagerare. Och då blir skillnade i skoltid inte så stor.

    Man bör också komma ihåg att en UL-flygare har större eget ansvar för sin flygning än en PPL-flygare. En PPL-flygare lutar sig mot en certifierad mekaniker medan UL-flygaren tar det ansvaret själv.
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag har jämfört och den är likvärdig, annars hade jag ju inte klarat proven. :laugh Tack ska du ha!
     

Dela sidan