PPR för TMA

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av P von Lingelsheim, 7 Juni 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Teksten står i AIP AD 2 ESMS 2.23 punkt 2.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  4. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Är det någon som kan förklara varför svensk ATC är helt oförmögen att hantera en bråkdel av den trafik en amerikansk motsvarighet klarar av att hantera? Som exempel är en helt vanlig rutt från Palo Alto norrut "Bayshore transition" som tar mig rakt över SFO på 1500ft. Norcal Approach/Tornet hanterar parallella approacher och mig som VFR utan problem?

    (Edit: Som jämförelse har SFO 460,000 rörelser per år mot Arlandas ~200,000, och då ligger det i en triangel med två andra större internationella flygplatser under samma terminalområde)
     
    Senast redigerad: 11 Juni 2019
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Detta låter som personalbrist under sommaren. Sverige verkar ha brist på trafikledare. Västerås t.ex. håller sig flytande med pensionerade trafikledare. Om någon av dem förlorar sitt medicinska certifikat blir det stora problem...
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag gissar att man i USA inte har riktigt samma regler/krav på separation. Man tillåts inte att ha hur mycket trafik som helst i CTR/TMA. Sen tror jag inte heller att man skulle klara av så mycket trafik utan att ha tränat på det under lång tid. Vi är helt enkelt inte vana att hantera den mängd flygplan som man under större delen av 1900-talet lärt sig hantera i USA.
     
  7. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Det låter rimligt, men samtidigt undrar man - nu var det 10 år sen jag flög i Stockholms TMA, men jag vill minnas att inte var särskilt hektiskt på frekvensen - speciellt med tanke på att de inte behöver separera VFR trafik, och att IFR-rörelser på de höjderna är tämligen ovanliga. Jag förstår att ATC servar flera sektorer men hålla isär VFR-trafik från resten känns inte så arbetskrävande med lite smart routing.
     

Dela sidan