Praktiska detaljer ang. utbildning i USA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av wettergrund, 25 Juni 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. wettergrund

    wettergrund Ny medlem

    Hej!

    Har under senaste åren gått i tankarna hur jag ska ta mitt PPL. Ett alternativ är att åka över till Florida och besöka EASA eller EFT där man tar sitt cert enligt JAA.

    Något jag undrat över är:
    - Finns det inte skillnader mellan USA och Europa vad gäller hur man i praktiken flyger? Läste i någon tråd att man t.ex inte använder sig av inpasseringspunkter där borta. Får man lära sig det i alla fall, fast på teoretisk nivå?
    - Hur funkar det med flygspråket? Där borta över man ju bara på engelsk frasiologi. Visst, engelska är flygspråk i Sverige. Men kommer man till lilla flygstråket i mitten av ingenstans här hemma så känns det lite overkill att börja prata engelska (där de som lyssnar kanske inte är så bra på engelska) . Ni som gått utbildningar i USA, har ni övat på Svensk frasiologi vid sidan av? Eller måste man ta ett nytt radiocertifikat när man kommer till Sverige?
     
  2. Alanningen

    Alanningen Ny medlem

    Om du tar cert enligt JAA i USA förmodar jag att du får läsa den europeiska teorin och den Amerikanska. Jag har jobbat som flyglärare i USA och gör det nu här. Några av skillnaderna är:

    - Luftrummet. I Sverige finns det G & C luftrum (med 2 mindre undantag) som sedan indelas i CTR, TMA, TIZ, TIA osv. I USA finns G, som är okontrollerat, B, C, D, E och A som är kontrollerade luftrum.

    - Radiokommunikation. Du kommer att behöva ta radiocertifikat för ditt JAA-cert. Men det kan troligen skötas redan i USA. Även om du kan prata engelska på radion i Sverige så är svenska det dominerande i klubbverksamhet. Terminologin skiljer sig en del men man tar sig fram med den amerikanska terminologin här också. Klareringar, när och hur man får klarering, skiljer sig också åt och behöver läras här.

    - Den amerikanska teorin är enklare än den europeiska, men det är mer tyngd på att du kan och förstår regelverket i USA än här.

    - Min erfarenhet är att det är avsevärt högre och mer specifika krav på den praktiska flygkompetensen i USA än i Sverige.

    Ska du "bara" ta PPL och inte gå vidare så rekommenderar jag dig att göra det på en svensk skola. Du har väldigt stor nytta av att göra den praktiska flygningen i svenskt luftrum med svenska regler. Jag kom hem från USA med 1000 timmar i baggaget och 500 timmar som lärare och kände mig rätt bortkommen i början. Siktar du på pilot som karriär, stick dit bums, det är där det händer! Men skaffa dig även en universitetsexamen om du vill ha ett bra flygjobb.
     
  3. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Har du frågor om detta får du gärna kontakta mig. Jag har tagit flyg cert både i Sverige och i USA.

    Bor förnärvarande i Minnesota och flyger privat mest för kul men också för mitt jobb.
     
Laddar...

Dela sidan