Praktiskt prov för LAPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Andy, 25 Maj 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Andy

    Andy Ny medlem

    I höst hoppas jag starta utbildningen för ett flygcertifikat och uppfylla en dröm jag länge haft. Har tittat på olika alternativ och tänker att LAPL uppfyller de önskemål jag har just nu. Teoriutbildningen är densamma för PPL och LAPL men jag undrat hur det praktiska provet skiljer sig åt? Jag har läst mig till att grundkraven på antalet timmar skiljer sig åt och jag förmodar att det påverkar vad som examineras, har dock inte hittat någon information och är tacksam för svar kring det.

    Har sett en och annan tråd om teoriutbildningen, men är nyfiken på hur mycket tid det tagit för er i snitt per vecka? Jag hade tänkt mig att köra hela utbildningen genom en flygklubb där det är undervisning två gånger i vecka. Har studievana från universitet men funderar över hur det går ihop med familj, arbete och allt annat i livet. Planerar, om allt går som det ska, att bli klar med teorin på våren och då dra igång det praktiska momentet och köra ganska intensivt om det går.

    Tack på förhand!
     
    • Håller med Håller med x 2
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej! Låter som en bra plan. Det skiljer egentligen ganska lite på det praktiska provet. Flygning i simulerad IMC(läs moln) förekommer inte för LAPL, på PPL ska man göra det för att kunna göra en 180-graderssväng om man hamnar i moln. Radionavigering när man navigerar på radiofyrar istället för med karta är mer basic på LAPL än PPL men förekommer om utrustningen finns.

    Det går också att göra teorin på distans om man vill det. Det passar dock inte alla men har man färsk studievana så går det. Det vanligaste är att det tar ca 8-12 månader att bli klar med teorin. Men det beror på vilket tempo man vill köra.
     
  3. Andy

    Andy Ny medlem

    Stort tack för snabbt och informativt svar!

    Jag har tittat på och övervägt teori på distans (vilket skulle passa mig mycket bättre) men förstått att den lokala flygklubben vill att man gör både teoretisk och praktisk skolning där. Det skulle kräva att jag gör praktisk skolning på annat håll och då förmodar jag att det drar iväg både tidsmässigt och kostnadsmässigt? Hur har ni andra gjort som kört teori på distans?

    Tack på förhand!
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Det var intressant att de vill(kräver?) att man gör teorin där också. Första gången jag hör det, annars brukar det inte vara några problem att göra teori och praktik på olika skolor.

    Praktiken tycker jag du ska göra så när som möjligt.
     
  5. Andy

    Andy Ny medlem

    Tack. Kollar om jag kan få ett mer "officiellt" svar från klubben och återkommer.
     
Laddar...

Dela sidan