Prata Radio i Finland

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av ankan, 2 November 2010.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Vill du ta den diskussionen får du ta den i relevant tråd, vilken vi för övrigt redan är färdig med? :X
     
  2. ankan

    ankan Medlem

    En annan fråga, som rör samma planerade resa (som för övrigt aldrig blev av pga väder):

    Man ska ju tydligen välja IFR-flygnivåer när man flyger VFR i kontrollerat luftrum. Det betyder att FL070 skulle kunna vara lämplig från Frölunda bort till FIR-gränsen (som ju blir i kontrollerad luft hela vägen på FL070).

    Frågor:
    1: Ska man välja VFR-flygnivåer när man flyger i okontrollerat luftrum? ENR-1.2 verkar inte ha något att säga om det. Och följande google-sökning: "site:www.lfv.se halvcirkeltabellen" ger bara träff i ENR-1.2, och bara för luftrumsklass C.
    2: När ni andra lämnar in ATS-färdplan, anger ni höjdändringar en-route, eller skriver ni bara den höjd ni tänkt ha större delen av sträckan? T.ex, om jag tänkt smita under Helsinki TMA, ska jag ange det i ATS-färdplanen (som en ändring av marschhöjd)?
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem


    Allt som jag skriver är relevant

    Tråden/ämnet är relevant,men det är som prata med en vägg

    Tips till dig,med all vänlighet,ring/skriv till ATS och fråga vilken trafikledningssystem vi har.

    /TOC
     
  4. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    Jag brukar skriva "VFR" i rutan för flyghöjd i ATS-färdplanen.
    Då är du inte låst till nån speciell höjd utan du begär höjder efterhand.
     
  5. cumulus

    cumulus Medlem

    Precis det där gjorde jag förrut! Skrev in varje ändring av höjd i färdplanen, just med tanke på luftrum osv. Men som tidigare talare säger, "VFR" funkar helt klart smidigast. Numera använder jag bara den!

    Sen angående debatten här med positiosnrapport eller inte (rayban-metoden :h haha)

    1. Finns en procedur inte i reglerna 2. Finns alltid någon som inte vet om procedurerna 3. Kan bli misstolkningar :tdow

    Pånera exempelvis en dålig radio, sen hör någon något som egentligen inte hör radiotrafiken till och misstolkar det... inte bra!

    Däremot vore en revidering av regelverket kanske på sin plats, får erkänna att transponderkod känns mer relevant än position med dagens moderna trafikledning..
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem


    Hur ser dagens modern trafikledning ut?
    Gissninsvis syns registerbeteckning på radarskärmen alltid om man flyger på färdplan inlämnat före flygning.


    För undertecknad har räckt anvisningarna nedan.

    Marschhöjd (högst 5 tecken)
    Fyll i avsedd marschhöjd för den första delen av eller för hela flygvägen på något av följande sätt:

    • flygnivå, uttryckt som F följt av 3 siffror exv. F070, F095, F330; eller

    • höjd över havet i hundratals fot, uttryckt som A följt av 3 siffror exv. A025, A050; eller

    • VFR (i stället för flyghöjd) för okontrollerad VFR-flygning och för VFR-flygning i kontrollzon.

    Funkar alltid lika bra,hemma och utanför.Dock den nerdesta inte alltid utomlands.

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan