Preparering inför nav-runda

Diskussion i '060 Navigation' startad av Domino, 19 Augusti 2007.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag har nu gjort min första egna navrunda. :tupX2
    Jag hade gjort allt förarbete grundligt med allt från driftis, väder, flygplaster, balans und alles. Precis som jag lärt på lektionerna... Inga problem.

    Däremot insåg jag snabbt i luften att enbart "flyg-halvan" av driftisen (med MH, tidsuppföljning osv) långt ifrån räckte för mig att hålla koll på allt jag behövde. Jag antar att man har det mesta i ryggen senare, men i det "kognitiva inlärningsstadiet" som jag befinner mig i började det snart gå runt i huvet på mig med allt annat att hålla reda på, dvs luftrum, bränsletankar, nya frekvenser, följa med i kartan osv...

    Har ni några tips på hur man organiserar sin flygning för att få med allt man skall. Nu talar vi om traditionell flygning med tummen i kartan.
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    När man har liten erfarenhet så brukar 75 % av hjärnkapaciteten försvinna så snart man kommit i luften. Det blir bättre med åren numer har jag bara ett bortfall på 70 %.........(skämtar)

    Jag förstår din frågeställning fullt ut och det finns många individuella sätt att göra saker och ting lättare på.

    Själv brukar jag kladda litet i driftfärdplanen så att jag har en notering i kanten, t.ex. "TB" för tankbyte på viss leggar, Jag kan även skriva in en frekvens intill en brytpunkt på driftfärdplanen så att jag får en påminnelse om att det snart är dags att byta och så vidare.

    Man kan även rita in ett streck på kartan tvärs färdlinjen där man beräknar att ett tankbyte skall ske eller att ett frekvensbyte skall ske.

    Själv brukar jag också skriva upp alla frekvenser i kronologisk ordning så att det inte skall bli någon tveksamhet i vilken ordning de sakll användas. En kyttig dag så kan man ha fullt upp ändå utan att behöva sitta och läsa innantill alltför mycket.

    Viktigast av allt är dock tidsuppfölningen så att man snabbt kan se om jag flyger så fort som jag beräknat. På långa sträckor kan man ju få litet bekymmer annars. Kommer bränslet att räcka etc........

    Det viktiga i början är att man utvärderar för sig själv efter en navrunda vad som gick bra och vad som gick dåligt så att man kan förbättra sitt underlag till nästa gång.
    Vissa saker kommer att fungera bra med ökad rutin och vissa saker får man aldrig riktig snits på........det bara är så !

    MVH
    Håkan
     
  3. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Grattis till din flygning!

    När du skriver driftfärdplan kan det vara klokt att lägga ut dina brytpunkter så att de sammanfaller med tex TMA-gränser. Så länge du inte flyger övre inre Norrland så kan du antagligen hitta någon liten sjö, kyrka etc som ligger på TMA-gränsen nära tracken. Då har du en automatisk uppfångare och behöver inte komma ihåg på luftrummen separat. På samma sätt är det klokt att skriva ner små pointers på driftfärdplanen: om du vet att du flugit ~30 minuter vid brytpunkt Y så kan du skriva "SKIFTA TANK" på samma rad som brytpunktens namn. När jag flyger på radiofyrar skriver jag alltid upp frekvens och ev. radial på färdplanen, på samma sätt: "VSN 115.5 R114 TO", typ.

    Radiofrekvenserna skriver jag upp i hörnet på färdplanen, där det finns ett bra utrymme på KSAB:s blanketter. Jag brukar lista dem uppifrån i den ordning de behövs under flygning. På samma utrymme kan man notera ATIS-info och annat. Ha alltid en fungerande penna tillgänglig! Jag använder ett "kneeboard" vilket underlättar, men det har du antagligen redan skaffat ett.

    Sist ett litet påpekande: GLÖM INTE ATT FLYGA! Det är betydligt värre att kollidera med marken eller en mast, än att flyga vilse. Sitt alltså inte med huvudet i kartan för länge. Men det är ju självklarheter.
     
Laddar...

Dela sidan