Prestanda & färdplanering

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 5 Maj 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag tänkte slänga ut en liten tankenöt till er som har tillgång till L1P. Jag har en sån där övningsfråga som jag har kört fast i och jag hittar inte vad det är för tankefel jag gör. Frågan lyder:
    Flyghandbok L1P: Vad blir startsträckan vid flygvikt 1200kg, flygplatshöjd 10ft, lufttemp +20C, motvind 0 kt, klaff 10?

    Jag inbillar mig att jag gör diagrammet rätt, men kanske missar någon text någonstans.
    Jag får det till att svaret ska bli 600m, men det "rätta" alternativet ska vara 590m. 590m får jag också om jag sätter flygplatshöjden till 0 ft.

    Trevlig helg ;)
     
  2. Fredan

    Fredan Medlem

    Skillnaden mellan 0 fot och 10 fot måste ju vara helt försumbar? Du har inte råkar räkna med 100 eller 1000 fot?
     
  3. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Hej Thord!

    Har inte tillgång till diagrammet ifråga men som Fredan ovan säger - 10ft är försumbart och du kan lika gärna räkna med MSL i det här fallet. Du har inte någon uppgift om lufttryck i frågan som ställer till det? Temperaturen är också fem grader varmare än standardatmosfär men jag har svårt att se att det skulle påverka nämnvärt. Är svarsalternativen så pass nära varandra att du får fel på 600m mot 590m?
     
  4. Stefan G

    Stefan G Ny medlem

    Hårfint men jag skulle nog hålla med om 590m.

    [​IMG]
     
  5. Fredan

    Fredan Medlem

    Har kollat i min bok och jag säger nog också helt klart 590m. För att få 600m så är flygplatshöjden upp mot 250ft

    IMG_3238.JPG
     
    Senast redigerad: 5 Maj 2017
Laddar...

Dela sidan