Problem med Landningsprestanda skarpa prov

Diskussion i '060 Navigation' startad av SimonR, 15 November 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. SimonR

    SimonR Ny medlem

    Tjena!

    Jag är PPL elev och börjar närma mig både när det gäller flygtimmar och teori. Dock har jag stött på ett problem när det gäller teorin. Har ett prov kvar och det är den där rackarns färdplaneringen.

    Var en fråga från godkänt första gången jag var uppe och skrev provet och såg sen i efterhand när min lärare skickade resultatet att jag hade missat på alla landningsfrågor. Kändes riktigt skumt eftersom jag inte har några problem med dem varken i 1000-frågor eller på skolprov. Bestämde mig för att gör ett nytt försök i början på denna vecka och åkte upp igen för att göra provet. Det vart samma visa igen och torsk på alla landningsdiagram.

    Känner mig sjukt förvirrad då jag inte missar på några andra diagram plus att jag inte missar i varken 1000-frågor eller på skolprov.

    Har suttit och funderat på om de vill att man ska räkna med att flygplanet ska stanna inom 70 % av tillgänglig bana. Samtidigt säger boken att det skall vara inräknat i diagramen. Har även vart inne på om man inte ska räkna med vinden som man får i frågan enligt kraven i OPS.

    Någon som liknande erfarenheter eller/och kan ha någon aning vad man gör för galet på de skarpa proven? Hade varit grymt tacksam för svar!

    MVH
    Simon
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    • Gillar Gillar x 2
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Kan bara bekräfta att jag hade samma problem. Visserligen klarade jag provet, men jag hade fel på alla landningsfrågorna
     
  4. BoF

    BoF Ny medlem

    Ur TSFS 2011:114

    14 § Startmassan får inte vara högre än att den beräknade landningssträckan
    i vindstilla vid ankomst till målflygplatsen eller alternativflygplatsen
    ryms inom 70 % av den tillgängliga landningssträckan

    Så har du tagit hänsyn till vind vid beräkningen så har du gjort ett fel där.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tack! Det var garanterat det jag gjorde fel på när jag gjorde mina prov. Gick som sagt bra ändå, men det har stört mig att jag aldrig förstod vad det var som blev fel.
     
  6. SimonR

    SimonR Ny medlem

    Tack så mycket! Jag och min lärare var inne på samma spår men inte helt säkra. Skönt att höra det här med! :)
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fick du det rätt till slut? :)
     
  8. SimonR

    SimonR Ny medlem

    Har inte gjort provet än. Siktar på nästa vecka! Återkommer med resultatet :)
     
  9. SimonR

    SimonR Ny medlem

    Tack!

    Hej igen! Gjorde provet förra veckan. Det gick kanon bra! Landningsfrågorna satt perfekt och full pott på hela provet! Tack för hjälpen :) MVH Simon
     
  10. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Bra jobbat. Grattis!
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis och lycka till med din fortsatta utbildning! :)
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Grattis!!
     
  13. SimonR

    SimonR Ny medlem

    Tack! Nu väntar jag bara på att vädret ska vända :)
     
  14. Andreas

    Andreas Ny medlem

    ja så är det!

    Hej,

    Tänkte bara bekräfta detta. Efter att konsekvent gjort fel på landningarna i PEXO, utan att förstå vad jag gjort för metodfel, fick jag idag svar från en flyginspektör på transportstyrelsen att det är vindstilla man skall räkna med. Lite tråkigt att man blivit felutbildad på flygskolan. Känns som att Flyghandboken borde uppdateras också för tabellerna ger ju absolut intrycket att man skall beakta vinden vid landning. :sneaky
     
Laddar...

Dela sidan