Projekt

Diskussion i 'Flygteknik' startad av mefi, 17 Januari 2008.

  1. mefi

    mefi Ny medlem

    Hej!

    Jag är igång med mitt Projektarbete som 3: e klassare i gymnasiet. Mitt mål är att i framtiden komma in på Ljungbyhed för att utbildas till Trafikpilot. Jag kom på den fantastiska idén att skriva mitt projekt om något som intresserar mig och som visar på intresse inom flygandet, då det senare kan visas som merit senare när jag söker. ;)

    Jag har valt att skriva om lyftkraften, men vet fortfarande inte precis hur detta ska behandlas i mitt arbete. Det räcker helt enkelt inte att bara beskriva lyftkraften. Jag har fått låna "Principles of Flight", och där finns ju allting inom ämnet, och att skriva endast om det skulle innebära rak kopiering..

    Jag undrar, om någon här kanske kan hjälpa mig med att välja ett ämne att på något sätt tillämpa lyftkraften i. Har tänkt mig beskriva lyftkraften, och att sedan fördjupa mig och forska vidare inom något där lyftkraften används eller tas hänsyn till. Självklart inom flyg.
    Även att se i praktiken skulle vara intressant!

    Hoppas någon trevlig person kan hjälpa!!

    MVH Viktor
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Det kan ju kanske vara intressant attt göra en jämföresle mellan olika flygplanstyper och hur deras design kan påverka "lyftkraften"? På ett positivt eller ett negativt sätt. Exempelvis hur ett flygplan skulle kunna göras mer lättmanövrerat genom att designa om en vinge, eller dess layout. Flygplan med deltavinge, canards (som jas 39) osv.

    Det finns ju såklart otroligt mycket forskning och studier av detta i alla möjliga sammanhang, men att skriva om det ur ögonen på en flygintresserad privatperson kanske hade vart annorlunda läsning.
     
  3. mefi

    mefi Ny medlem

    <ja det kanske skulle vara något.
    I Principles of Flight står om olika vingkontruktioner och hur dessa påverkar flygegenskaperna, men här kanske det gäller att ta specifika flygplan och hantera dem i texten.

    En bra idé..
    Fler?

    //Viktor
     
  4. McFire

    McFire Ny medlem

    En annan idé är att gå igenom de olika felaktiga och riktiga beskrivningar av lyftkraften som florerat och red ut varför de är korrekta eller felaktiga. Finns massor med olika teorier som cirkulerar på nätet så material finns det gott om.
     
  5. mefi

    mefi Ny medlem

    ja det skulle även vara en mycket intressant vinkling!
    Sätts även den upp på listan!

    Tack för förslaget!

    Några fler förslag?

    När jag väl på allvar börja skriva projektet kommer jag antagligen med fler frågor :) Hoppas folk finns tillgängliga för att svara på dessa!

    tack för visat intresse
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Kom bara ihåg grundregeln: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

    Jag är övertygad om att de flesta kommer att svara efter bästa förmåga.

    Ha en bra helg!

    MVH
    Håkan
     
  7. Mikael

    Mikael Medlem

    Det finns en bok som heter "Understanding Flight", ISBN 0071363777.
    Den beskriver detta med lyftkraften på ett annant sätt. Som jag tycker enklare och tydligare.

    Kanske en extra infallsvinkel.
     
  8. mefi

    mefi Ny medlem

    Ja nu har jag skrivit upp alla förslag på en lista, och ska nu försöka skriva en slags plan för vad arbetet ska handla om.

    Angående förslaget om att gå igenom felaktiga förklaringar till lyftkraften, undrar jag om du McFire har någon hemsida där ett exempel finns?
    Jag har venturimyten, men någon annan? Jag anar att det kan vara ganska komplicerat att hitta information om felaktiga förklaringar..

    Välkomnar fortfarande fler ämnen att skriva om!
    Kikade på boken som Mikael nämde, och har beställt en sådan. Tack för tipset!

    Och Tack för hjälpen gott folk!

    //Viktor
     
  9. piloten

    piloten Medlem

    "Under en fysiklektion, när läraren hade förklarat hur en vinge fungerade, räckte en pojke upp handen och sade att han inte trodde att det stämde. Läraren förklarade en gång till med uppbjudande av alla sina kunskaper i pedagogik. Pojken sade att han i alla fall inte trodde att läraren hade rätt. Läraren blev nu arg och menade att pojken inte hade förstått eller att han inte ville förstå. Och så bad han att pojken skulle ge ett skäl till varför han inte trodde på lärarens förklaring. Pojken var tydligen ganska smart eftersom han sade, "Magistern kan ju förklara hur det i så fall kan komma sig att ett flygplan kan flyga upp och ned -- då borde ju planet sugas nedåt på grund av att den krökta ytan är vänd nedåt." Läraren blev givetvis helt svarslös och eftersom det var på den gamla goda tiden, när vuxna alltid hade rätt, släpade han med pojken till rektorn och det hela slutade med att pojken fick sitta kvar för att han varit uppkäftig. Men sanningen är inte lika lätt att trycka ned. För eller senare poppar den upp. Under de senaste tio åren har många läroböcker reviderats, så att de nu innehåller den korrekta förklaringen. "
     
  10. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Om man vill gå riktigt djupet så finns den utmärkta "Se how it flies" av John S. Denker.
    Det är en helt gratis "bok" på nätet med illustationer och diagram. Du hittar den på http://www.av8n.com/
     
Laddar...

Dela sidan