Q400-incident i Danmark

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Rikard, 9 September 2007.

  1. Rikard

    Rikard Medlem

    Såg precis på Aftonblaskan att en Q400 fick ett landingsställ knäckt vid landning på Ålborgs flygplats.

    Artikel här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article738742.ab
    Film här: http://sputnik-dyn.tv2.dk/popup.php?nodeId=8218152&channelId=0

    Skönt att se att alla har klarat sig, med undantag för kärran då...
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Vi fick veta det direkt vi som jobbar på Arlanda. Var mycket snack om det.

    Men av någon anledning funkade inte filmen i länken för mig. Hittade en annan.

    http://www.liveleak.com/view?i=ed8_1189365556

    Med den hederliga flashplayern för dem som inte har windows media player.
     
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    undrar hur det kommer sig att de ej landade med flöjlad stillastående propeller på vingen med det skadade landstället.
    detta skulle nog ha förhindrat brand.
     
  4. Djin

    Djin Ny medlem

    Läser man i tidningen (vet att det oftast är faktafel) så står det att dom har fel på noshjulet, därför dom ska nödlanda. Men att höger landställ knäcks istället.
     
  5. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Vad jag förstod det som trodde dom inte att stället skulle fälla sig, så dom hann helt enkelt inte göra nåt innan det var försent.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det känns som att det var en låsmekanism i landstället som inte fungerade som den skulle vilket fick den samma att kollapsa. Det ska bli intressant att ta del av Havkom:s rapport när den blir klar.
     
  7. Rikard

    Rikard Medlem

    Kalas Fakkah! Tack för hjälpen!
     
  8. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Ställde mig samma fråga som Ejvind.
    För mig verkar det märkligt att höger motor inte kuperades när piloten visste att det högra stället antagligen skulle vika sig. Att landa ett sådant plan med endast västermotorn igång torde inte vara något större problem. Regelverket kanske sätter stopp där eller? Man kanske inte FÅR kupera en fungerande motor på ett reguljärflyg där vanliga passagerare finns ombord?

    www.flygarn.se
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Charlie:
    Det hände ju ännu en incident med Dashen igår natt, och i den nödlandingen hade de stängt av propellern.

    Man undrar vad det var för fel då båda felen skedde på loppet av 2 dagar..
     
  10. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Slumpen fungerar på det viset. Sällsynta händelser skall normalt inte vara utspridda jämnt i tid eller rum. Det finns ett mycket stort antal exemplar av typen runt om i världen, och de flyger dagligen. Det är typiskt att två sådana händelser slumpmässigt inträffar inom kort tid och samma flygbolag. En undersökning skulla kanske också visa att båda flygplanen hade en kapten vars namn började med A, eller något liknande.

    Men det tycks också vara så att Q-400 är behäftad med många fel. Så mycket att någon form av krångel nästan betraktas som normalt av besättningarna. Åtminstone är det vad som kan utläsas ur haverirapporten från Kalmar förra året. http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_12.pdf
     
Laddar...

Dela sidan