Rödtonade CTR

Diskussion i '060 Navigation' startad av Adam, 1 Augusti 2007.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    PÅ KSAB:s nya TMA-kartor är bla kontrollzoner rödtonade för att minska risken för flygning utan klarering. Jag tycker dock att detta försvårar mer än det hjälper: ofta flyger man ju över eller genom (stängda) CTR, och då får man navigera på rödtonat område vilket är betydligt svårare att läsa. CTR täcker dessutom ett relativt stort område vilket gör det jobbigt i flygplatstäta områden. Vad tycker ni andra?
     
  2. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Jag tycker kontraster är bra ;)

    www.flygarn.se
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Här borta (USA) har vi ju lila/magenta-färgade ringar runt våra klass C-luftrum... Dessa är hemskt svåra för många att identifiera om man använder rödtonat ljus i cockpit på natten. Bra att minnas nu när ni fått rött på kartan!
     
  4. Rikard

    Rikard Medlem

    Jag anar att "här borta" inte är på västkusten? ;)
    D.v.s. ett litet förtydligande får gärna postas om än jag anar att du, mjukis, menar USA? :)
     
  5. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Det tycker jag också, och i de röda områden syns just inga kontraster alls! Det är därför jag tycker att det är meckigt att läsa kartan i CTR-områdena - sjöar, små samhällen etc syns rött illa i det rödtonade blasket. Jag hade föredragit en röd kant runt CTR, enbart. Men det är förstås bara en personlig åsikt.
     

Dela sidan