Radiotelefoniprov imorgon

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ogge, 24 Mars 2009.

  1. Ogge

    Ogge Medlem

    Hej!

    Har alltså prov imorgon, men jag känner mig ganska osäker på det. Inte på mina kunskaper utan på själva provet. Jag har fått väldigt lite information om hur det kommer att gå till.

    För det första, visst är detta prov ett rent skriftligt prov och inget annat?

    Det andra jag undrar över är om det är något speciellt jag bör fokusera på nu när jag pluggar dagen innan. Det enda jag känner mig lite osäker på är Radioteorin. Vågläng, hastighet, frekvens VHF, UHF, moduleringssignal osv osv. Bör jag plugga in detta så jag kan det 100 procentigt, eller är det som jag tycker nu, lite överskattat? :e
     
  2. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Jag klarade provet utan att plugga (luftisprov). Fokusera på fraserna och när man ska läsa tillbaka hela meddelandet eller bara bekräfta. Sedan är det bra att kunna för och nackdelar med NDB vs VOR (krökning och störningar etc) och dyl.

    Lycka till!
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag gjorde provet för en dryg vecka sen.

    Först är det ett gäng kryssfrågor med fyra alternativ, precis som vanligt. Det handlade om frekvensband, kanalseparation, huruvida man fick behörighet för sjöradio samtidigt eller inte osv. Minns inte att det var några frågor om UHF, VHF, moduleringssignal e. dyl. Men det finns säkert olika upplagor av frågeformuläret.

    Sen var det skriftligt prov på engelska fraser för de som ska ha allmän behörighet och få snacka engelska i radion (icke att förväxla med språkprovet). Det handlar om att man skulle kunna översätta olika fraser, typ "cancel", "going around" osv. Både från engelska till svenska och tvärtom. Man skulle även kunna bokstaveringsorden (alpha, bravo osv).