Radiotelefoniprov imorgon

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ogge, 24 Mars 2009.

  1. Ogge

    Ogge Medlem

    Hej!

    Har alltså prov imorgon, men jag känner mig ganska osäker på det. Inte på mina kunskaper utan på själva provet. Jag har fått väldigt lite information om hur det kommer att gå till.

    För det första, visst är detta prov ett rent skriftligt prov och inget annat?

    Det andra jag undrar över är om det är något speciellt jag bör fokusera på nu när jag pluggar dagen innan. Det enda jag känner mig lite osäker på är Radioteorin. Vågläng, hastighet, frekvens VHF, UHF, moduleringssignal osv osv. Bör jag plugga in detta så jag kan det 100 procentigt, eller är det som jag tycker nu, lite överskattat? :e
     
  2. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Jag klarade provet utan att plugga (luftisprov). Fokusera på fraserna och när man ska läsa tillbaka hela meddelandet eller bara bekräfta. Sedan är det bra att kunna för och nackdelar med NDB vs VOR (krökning och störningar etc) och dyl.

    Lycka till!
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag gjorde provet för en dryg vecka sen.

    Först är det ett gäng kryssfrågor med fyra alternativ, precis som vanligt. Det handlade om frekvensband, kanalseparation, huruvida man fick behörighet för sjöradio samtidigt eller inte osv. Minns inte att det var några frågor om UHF, VHF, moduleringssignal e. dyl. Men det finns säkert olika upplagor av frågeformuläret.

    Sen var det skriftligt prov på engelska fraser för de som ska ha allmän behörighet och få snacka engelska i radion (icke att förväxla med språkprovet). Det handlar om att man skulle kunna översätta olika fraser, typ "cancel", "going around" osv. Både från engelska till svenska och tvärtom. Man skulle även kunna bokstaveringsorden (alpha, bravo osv).

    Sen var det det praktiska fraseologiprovet, som gick till så att vi var ett gäng elever som satt runt ett bord med en examinator som agerade flygledare. Vi fick varsin anropssignal och ett scenario där vi stod på plattan på "Comlanda" och skulle snacka med tornet för att få flyga iväg via nån utpasseringspunkt. Varje elev fick ropa upp tornet, begära taxi, få klareringar och läsa tillbaka, precis som man skulle läst i verkligheten. Sedan, när vi kommit iväg, fick vi varsitt nytt scenario där någon fick motorstopp, en annan fick rök i kabinen, jag fick en akut sjuk passagerare osv och skulle ropa upp tornet på lämpligt sätt och begära att få landa, berätta att man nödlandade, eller vad man nu kom fram till var lämplig åtgärd.
    Vi som skulle ha allmän behörighet fick snacka engelska och han som nöjde sig med begränsad fick snacka svenska.

    Jag upplevde det praktiska provet som mycket "snällt"(nästan lite väl snällt), men det beror säkert på vilken examinator man har.

    Lycka till! :tup
     
  4. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hur gick provet? :)
     
  5. Ogge

    Ogge Medlem

    Det var så här: Från början var det meningen att jag endast skulle göra språktestet. Men då jag pratade med kontrollanten så föreslog han att jag skulle göra radioprovet i samma veva, en dag innan själva provet. :p Jag antog utmaningen och pluggade hyfsat hårt.

    Dock hade jag missat många viktiga grejer, tex översättningen av en del (skumma) ord/fraser. Där var det många frågor som jag såg ut som ett :q på. Därför gjorde jag aldrig provet, efter att jag hade kollat igenom det och insåg att jag inte skulle klara det. Får ta det så snart som möjligt, nu när jag vet vad jag ska kunna. :)

    Språktestet gick fint iaf! Betydligt lättare än vad jag trodde. Tyvärr kunde kontrollanten bara ge ut en 5:a som mest, men men. :)
     
Laddar...

Dela sidan