RAM Mount för Dynamic WT-9?

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av Lai, 25 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Lai

    Lai Ny medlem

    Tänkte försöka få med mig min Ipad Mini 2 i klubbens kärra (Dynamic WT-9). Är det någon som har någon bra lösning för detta (utan att behöver modifiera flygplanet). Jag hade tänkt på en sån här http://www.rammount.com/part/RAP-404U (RAM Mount klo). Frågan är om det funkar och vad man ska sätta den i cockpit?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har med varierande framgång monterat en klämma på rattstången. Det kräver en "double socket arm" eftersom klämman sitter bakom ratten, men paddan skall sitta framför.

    Viktigt att kolla att klämman inte förhindrar fullt dykroder!
     
  3. Lai

    Lai Ny medlem

    Jag har nog inte övervägt att sätta den direkt på spaken. Blir det inte ökat motstånd i styrning på grund av vikten?
     
  4. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Sugkopp mot canopyn.
     
  5. Per-B

    Per-B Medlem

    Jag har en likadan padda med SD, brukar ha den fastspänd på benet när jag flyger. Hittade en smidig produkt med ett tunt bakstycke som man sätter på paddan och en elastisk rem med kardborre på. En liten vinklad kudde placeras emellan för att ge lagom vinkel och bra ergonomi.
    Övervägde först något slags fast ram-mount som enkelt kunde lossas men hittade ingen bra placering i cockpit. Sugkopp gick inte pga canopyns välvda form och var jag än höll paddan så skymde den sikt och/eller instrument, plus att den inte fick vara i vägen vid utrymning, så det fick bli på benet.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Plus ett på den. Alternativt montera en kula på panelen och fäst i den.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har den liggande löst på benet, den har aldrig rymt för mig.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det har jag aldrig märkt - de problem jag haft är att få plattan i lämpligt läge. Men med en styrspak skulle det nog inte fungera så bra.
     
  9. Lai

    Lai Ny medlem

    Tack för alla tips. Har bestämt mig för att testa lite så jag körde flera ställningar (en med sugpropp och en med klo), då kan jag testa mig fram. Flyger med både yoke och spak. Jag har tidigare haft den som kneeboard men känt att jag vill ha mina ben fria.
     

Dela sidan