Raptor aircraft

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 29 Oktober 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Är det fler som följer bygget av Raptor? Man kan följa utvecklingen i deras VLOG eller på FB. Har pågått några år nu.

    Lovar mycket. 7GPH, 230 KT, 5 Pax, Tryckkabin, Avisning. Fallskärm. 25000'. $130 000.

    Många som är skeptiska och skrattar åt dem. Men skulle de lyckas så skulle det vara banbrytande.

    http://www.raptor-aircraft.com/specs.html

    Vad tror ni? Kommer de lyckas?

    Jag håller i alla fall i tummarna :)
     
    Senast redigerad: 29 Oktober 2018
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Första gången jag hör talas om denna. Spännande helt klart!
    Men som du säger, dom lovar väldigt mycket. Hoppas dom lyckas bättre med konverteringen av Audi-motorn än vad Thielert gjorde med Merca-motorn till DA40D.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Gillar ordet "Wide Cabin" :whistle:
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Noterade du payloaden? 307 kg människor och bagage kan du lasta med fulla tankar!
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ganska mycket man kan vara skeptisk till där tycker jag.

    Många värden verkar anges för hödjen 25 000 fot. Misstänker att många kommer flyga långt under det... hur ser siffrorna ut då?

    Beräknad kostnad för årlig besiktning står det "Owner performed"... hur då? Ska den vara X-klassad krävs det ju att den byggs som byggsats också tänker jag och då undrar man ju om angivet pris är för en byggsats, eller har de något annat sätt att komma runt kravet på en CAMO? Tryckkabin känns ju som att det kan ställa ökade krav på kontroller med åren.

    "Fly off grass: Yes". Okay, men med en rullsträcka på 1500 fot (~457 meter) och en stallfart på 65 blir i alla fall jag lite tveksam vilka gräsfält man skall ned på. Gräsfält är ju sällan samma sak som att bara ta ett asphaltfält och byta ytan mot gräs. Oftast är de lite knepigare än så, med yta av variable kvalitet och hinder i banändarna som man måste över. De där 450 metrarna är ju rullsträcka endast... hur ser prestandan ut när man måste över ett hinder? Hur försiktig behöver du vara med propellern där i bak? Kanske litar man mycket på ABS-bromsarna här för att få effektiv stopp? Hur stora är hjulen i förhållande till vikten?

    Ja sen utöver de frågorna som finns på det som är publicerat så är det ju det där med att det faktiskt skall bli en maskin som når upp till det man angivet också =)

    Ball pryl om de lyckas dock!

    EDIT: "150 metrarna" ändrade till "450 metrarna"
     
    Senast redigerad: 30 Oktober 2018
    • Gillar Gillar x 1
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Ha ha, nej det gjorde jag inte. Det är bara plus för Raptor (y)
     
Laddar...

Dela sidan