Regler för musik i videoklipp på YouTube

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 27 Mars 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Är det någon som har bra koll på YouTube:s regelverk kring musik i videoklipp? När jag laddade upp ett par videoklipp (som hade pålagd musik) för ett tag sedan stod det att musiken var copyright-skyddad, vilket förvisso stämmer. Men hur tillämpas detta regelverk i praktiken? För nästan var och vartannat klipp har musik pålagt.
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag har fått ett klipp blockerat i Tyskland (ja, uttryckligen) pga av det innehåller en låt av FooFighters. Det går däremot fint att titta på här i Sverige, med upplysning undertill om att man kan köpa låten på iTunes. Men det var ganska många mail med svarta rubriker som skickades från YT när det begav sig. Det varierar nog med vem som sitter på rättigheterna, vissa skivbolag spärrar helt möjligheten att ladda upp klipp med deras musik, andra ser fördelen med viral marknadsföring. Som till exempel Madeon, inte hade du väl hör honom innan du såg mitt klipp?
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den informationen, Hans! Då vet jag lite mer hur det ligger till. Det känns som att det varierar mycket mellan olika rättighetsinnehavare.
     
Laddar...

Dela sidan