Regler vid långnavigering

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Dimme, 7 April 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Hej!

    Det är snart dags för mig att göra min långnavigering (EK samt med instruktör). På transportstyrelsens hemsida finns en massa fin information med måldokument angående PPL-teorin (https://www.transportstyrelsen.se/s...och-utbildning/Teoriprov/Maldokument-for-PPL/), men jag hittar inte något liknande angående praktiken.
    • Hur många landningar måste man göra?
    • Hur många timmar ska långnavigeringen vara på?
    • Hur långt ska man flyga?
    • Får man övernatta någonstans?
    • Får man flyga kortare än 300 NM om man flyger längre än 3 timmar?
    • Får man flyga kortare än 3 timmar om man flyger längre än 300 NM?
    • Hur räknas avståndet? Från flygplats till flygplats eller den faktiska rutten?
    Det är sådana frågor som jag vill ha svar på =)

    PS: Jag har letat i Serie PEL/FSTD.
     
    Senast redigerad: 7 April 2015
  2. C42

    C42 Medlem

    Kan detta vara svaret på din fråga?
    Kommissionens förordning (EU) nr 1178/201:
    FCL.210.A PPL(A) – Erfarenhetskrav och tillgodoräknande
    a) En sökande till ett PPL(A) ska ha genomfört minst 45 timmars flygtid på flygplan. Av dessa 45 timmar kan 5 timmar ha genomförts i en FSTD, varav minst
    1. 25 timmars utbildningstid i dubbelkommando och
    2. 10 timmars övervakad ensamflygning, inbegripet minst 5 timmars distansflygning på egen hand med minst en distansflygning på minst 270 km (150 nautiska mil), under vilken fullstoppslandningar vid två flygplatser andra än startflygplatsen ska göras.


    Men det kan ju vara så att din flygskola har valt att sätta andra och högre krav. Detta är minimum enligt förordningen.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Precis, glöm inte att skolan har en av myndigheten godkänd utbildningsplan som måste följas även om den ställer hårdare krav än regelverkets minima.
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tack för alla svar!
     
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Eller enligt FCL.110.A LAPL(A) om du väljer den enklare varianten:



    a) En sökande till ett LAPL(A) ska ha genomfört minst 30 timmars flygtid på flygplan eller TMG, varav minst


    1. 15 timmars utbildningstid i dubbelkommando i den klass som används vid flygprovet,


    2. 6 timmars övervakad ensamflygning, inbegripet minst 3 timmars distansflygning på egen hand med minst en distansflygning på minst 150 km (80 nautiska mil), under vilken en fullstoppslandning vid en annan flygplats än startflygplatsen ska göras.
     
Laddar...

Dela sidan