Reklamflyg

Diskussion i 'Flygteknik' startad av jowe90, 30 December 2008.

  1. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    <Raderad>

    <Raderad>
    <Raderad>
     
  2. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Reklamflyg är alldeles säkert kommersiellt flyg, med allt vad tillstånd, organisation och certifikat det handlar om. Är du anställd i pappa's firma och det är firman som betalar, så borde det nog istället vara så kallat "firmaflyg" och då får du tuta och köra så mycket du vill (och så längre pappas firmas plånbok håller). Självklart bäst att kolla med Luftfartsstyrelsen dock, om man vill vara på säkra sidan.

    Snart är det nytt år, Luftfartsstyrelsen heter då Transportstyrelsen och dessutom tror jag du får leta billig kärra på annat håll, eftersom bara starter är godkända från Barkarby då....:-((((((((
     
  3. dypen

    dypen Medlem

    Ikke sikker på hva du mener med "banderoll", men på min lokale flyplass har jeg registrert ett en motors småfly der hele flyet er dekorert med farge og firmalogo.

    Jeg regner med att dette flyet er sponset eller har økonomisk støtte av noe slag fra dette firmaet, i tillfelle hvem har innvendinger mot dette ?
     
  4. Björn

    Björn Ny medlem

    Om du är med i Barkarby FK så kan du läsa på hemsidan vad som gäller efter 31/12 2008.
    Gott Nytt flygår till alla på "Fyren".
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jag är 98% säker på att för att dra ett reklamsläp erfordras samma bogsertillstånd som för att dra segelflyg.
     
  6. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    770 kr timmen?!?!?
    Det är riktigt billigt, enligt mig. Jämfört med mina kostnader i timmen
    där jag får betala 1500 kr timmen, därpå tillkommer en blocktid, så ungefär 1700 kr betalar jag för att få en flygtimme.

    Men jag klagar inte, så länge man får flyga så :)
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    När saken var aktuell för min del behövdes inte några särskilda tillstånd för att flyga reklamsläp. Det är trots allt något helt annat än att bogsera segelflygplan. Men kolla reglerna för säkerhets skull.

    Dessutom måste flygplanet vara utrustat för reklamsläp. Det är inte säkert att klubben går med på en sådan modifiering. Och den är inte precis gratis, bortsett från att själva släpet kostar.

    Du bör också öva en del innan du utbildar dig för själva bogseringen. Långsamflygning bör du kunna hantera i "ryggmärgen", precis som vid segelflygsbogsering. Kolla om det behövs någon speciell utbildning för att få utföra flygningen.

    Fördelen med att kunna göra sina flygningar till annat än "privat nöjesflygning" är ju många: Ingen bränsleskatt, ingen skatt och arbetsgivaravgift, så det effektiva timpriset lär hamna i området 300 kr/h eller lägre.

    Hälsningar/Allan
     
  8. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej,
    de vettigaste sätten att få gratis flygtid med PPL är antingen segelflygbogsering eller hoppflygning (fallskärmshoppare). I stockholmstrakten finns Stockholms SFK (Långtora), Östra Sörmland (Vängsö) och Eskilstuna (Ekeby) om du vill bogsera. Det finns redan trådar i detta forum som avhandlar det mesta som gäller utbildningen.
    Att segelflygbogsera är mycket enklare än att flyga reklamsläp mest därför att hela ekipaget kommer upp i luften samtidigt. Reklamsläpet plockar du upp i farten och ska dessutom lyftas från marken utan att dragga vilket är en rätt så spektakulär manöver.

    Lycka till med ditt fortsatta flygande!

    /Patrik
     
  9. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Tack Björn för intressant info kring Barkarby. Lycka till!

    Till ämnet, jag instämmer helt i föregående talare om svårigheter i att bogsera reklamsläp. Inte för att jag har någon erfarenhet, men efter att ha studerat på lite håll så kan jag nog säga att det kräver ett gängs timmars erfarenhet innan man ska ge sig på det!

    ...men jag hoppas självklart på massor av mer reklamsläp. Ovanlig annonsering för annonsören och dessutom värdefull "gratisreklam" för småflyget.
     
  10. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Tack för alla svar!
    Sökte runt på YouTube lite => nu förstår jag att det nog är svårare än vad man tror med reklamflyg...

    Hade tänkt bogsera segelflyg från början, men segelflygklubbarna tyckte inte att det var aktuellt att utbilda nya bogserpiloter såhär till vintern, får försöka igen till sommaren :)

    Däremot hittade jag denhär på youtube!

    http://www.youtube.com/watch?v=ot9lxBSwO8E

    Visst verkar den smart!:tup

    MVH Johan Wedsberg
     
  11. jowe90

    jowe90 Ny medlem


    1700 kr/timme för C150? Det lät väl väldigt dyrt?
     
  12. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Nej, C172, men fortfarande dyrt tycker jag.
    Men vad ska man göra?
     

Dela sidan