RocketRoute

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 10 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Skaffade mig ett standardkonto hos RocketRoute för några dagar sedan (http://www.rocketroute.com). Ett vettigt alternativ om man ska flyga IFR. De når ännu inte samma klass som VFR-alternativen tex SkyDemon, men produkten verkar gå framåt. Jag flög Uppsala-Visby t/r IFR igår. Rätt bekvämt att kunna redigera rutten grafisk via webben och få den validerad och filad hos Eurocontrol. Brefing pack med flightlog, väder och plates skickas som pdf till mailen, alternativt laddas ner via deras iPad app.

    Känns lite som att ha ett eget flightplaning-team som backup. Finns en del brister som jag hoppas de fixar till. En nackdel är just automatiseringen, tex vågar man lita på alla data och processer från tredje part? Tex har den räknat fram vindarna rätt? Och vilket tid gällde de? Men jag ska testa detta lite mer innan jag kan ge ett riktigt genomtänkt betyg.

    Undrar lite om det är fler som använder RR för VFR eller IFR? Vad har ni för erfarenheter? Vore kul att höra!

    Jonas
     
  2. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, jag använder RR för flygningar IFR utanför Norden, dvs. ner i Europa. Tycker det fungerar mycket bra. Dock blir beräkningarna av GS lite väl optimistiska jämfört med ex. FMaster jag annars använder. Främsta fördelen med RR är att man får en godkänd rutt automatiskt vilket kan vara en rätt tidsödande uppgift annars. Prova gärna att få en godkänd genom Polen till Tjeckien till exempel!
    Rutterna i RR blir inte optimala och i alla fall hittills har de inte så mycket med verkligheten att göra, fast de är godkända som ju är målet. I luften har jag efter att ha kommit upp på höjd fått direkter. I ett fall efter start EDDB fick direkt Rönne VOR.

    Med vänlig hälsning, Mats
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej, tack för input. Jag har bara köpt standardversionen där autoroute inte ingår, men testat den förut under en trialperiod. Förstår att Pro versionen är värd att ha om man flyger mycket och längre bort. Flight Plan Pro (http://www.flightplanpro.eu) har annars gratis autorouting och dessutom väldigt bra väderfunktioner, men jag har försökt hitta en lösning där man inte behöver släpa på en dator. Har inte använt FMaster, är den bra?

    Mvh

    Jonas
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Jonas
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,435

Dela sidan