Rotax Trainers - När tar de över?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 8 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    De flesta flygelever skolar idag på klassiska Cessna 172 eller PA28. Absolut inget fel på dem och båda ger eleven bra start på flygandet. Men att skola med fyrsitsiga flygplan med 180 hk kanske är lite over the top när det finns tvåsitsiga flygplan med Rotax som drar mindre. 35-40 l/h kontra 18-22 l/h?

    När tror ni att vi får se fler klubbar som går över till Rotax-kärror?
    Vilka bra exempel på såna finns det?

    @BosseB, hur har det gått med den Aquila som ni köpte till THF? Skolar ni med den än?
    I Höganäs verkar deras Evektor Sportstar gjort succé och de skolar mycket med den.
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Hei,

    Nedre Romerike Flyklubb har nå et par års erfaring med Aquila A211. Vi har to eksemplarer, LN-NRA som ble tatt i bruk i juni 2014, og LN-NRB som vi fikk i mai 2016. Begge ble kjøpt nye fra fabrikk. Begge flyene brukes i all hovedsak til PPL grunnskoling og erstatter PA38 (Tomahawk) som har vært brukt som primære skolefly hos oss i flere tiår.

    Aquila A211 gir større nyttelast enn PA38, slik at nå er det de tyngste pilotene som må skole på PA28.

    Rotax trives best med blyfri bensin, og vår base (Kjeller, ENKJ), fikk som første flyplass tankanlegg for 91UL. Det fyller vi på disse flyene nå. 100LL brukes kun dersom det må fylles på en flyplass som ikke har 91UL. Så lenge vi fyller mindre enn 30% blybensin, slipper vi 50t vedlikehold. Det sparer oss for betydelige utgifter både i vedlikehold og flyving til/fra verkstedet.

    Jeg vet vi har hatt litt andre type tekniske utfordringer med Rotax i forhold til de tradisjonelle flyene med Lycoming motorer, men kjenner ikke detaljer i dette. Det er vel imidlertid noe som en må regne med når flyet er så vidt forskjelling.

    Så langt har vi hatt bra økonmisk resultat på våre Aquila-fly. LN-NRA har allerede gått over 1300t.

    Dersom noen er interessert i mer detaljert informasjon, så kan jeg være behjelpelig med å sette vedkommende i kontakt med representant fra flyskolen, evt teknisk sjef. Det er sikkert også mulighet for å komme til Kjeller for en prat og evt prøvetur om ønskelig.

    Mvh Svein Olav Bjerkeset
    Styremedlem, Nedre Romerike Flyklubb
     
    • Gillar Gillar x 5
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Stort tack för infon! Vad tycker lärarna och eleverna om att byta från Tomahawk/PA28 till Aquila? Har ni haft några problem med slitage? Många har ju en bild av att de maskinerna är "klenare" i konstruktionen. 1300 timmar med bl.a. skolning borde sätta sina spår i så fall.
     
  4. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Mitt inntrykk er at både instruktører og elever i all hovedsak er godt fornøyde med overgangen. De nye flyene er mye mer tilgjengelige enn det våre PA38 var på slutten, og det betyr jo mye under skoling. De siste årene med PA38 ble mer og mer preget av hyppigere og lengre verkstedopphold da det ble vankeligere å få tak i deler.

    Med så mange timer på flyene, vil det jo være en viss slitasje. Det jeg i farten kan komme på som er utenom vanlig slitasje, er at vi måtte bytte en sylinder på den eldste maskinen etter en feil i kjølingen.

    Før vi valgte denne flytypen, gjorde flyskolen en vurdering av at A211 virket mer solid og skulle tåle belastningen med skoling bedre enn konkurrerende maskiner i LSA kategori.

    Mvh Svein Olav Bjerkeset
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    I THF har vi en Aquila A210 som vi köpte begagnad. Tyvärr fick vi ett brott på nosstället vilket sannolikt berodde på utmattning. Av den anledningen är det lite för tidigt att säga hur det faller ut, men vi skolar inte på den eftersom vi vill ha två likvärdiga skolmaskiner för att kunna hantera stillestånd. Vi tycker att det är viktigt att eleverna flyger samma typ under utbildningen, i alla fall i början.

    Våra PA28or börjar bli slitna och vi funderar mycket på hur vi ska gå vidare. Därför är det mycket intressant att få ta del erfarenheten från @sobjerke. Har ni gräsfält i Nedre Romerike eller hård bana?

    Vi gjorde samma spaning angående robusthet. Aquila känns mer robust än konkurrenterna i samma klass. Tysk kvalitet helt enkelt :) Jag har flugit ganska mycket med vår A210 och tycker att det är ett riktigt trevligt flygplan.
     
  6. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Kjeller er 1400m asfalt (militær vedlikeholdsbase for F-16).
    Om jeg ikke husker feil, så har vi i vår SOP skrevet at disse flyene ikke skal brukes på gressbaner.
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Intressant! Det är klart att gräsbanor innebär större påfrestningar, men att inte tillåta det alls? Vi har efter brottet på nosstället gjort förnyad utcheckning på alla piloter och övat på starter med spaken i magen och landningar med högt nosläge
     
  8. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Det kommer nok av at disse flyene i all hovedsak brukes til skoling, og at vi ikke ønsker at en uerfaren pilot skal dra til en uegnet gressbane og for eksempel knekke nesleggen. Vi hadde samme begrensning for PA38 også.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra inputs! Vad gäller gräsbanor så tror jag att man i Norge har färre gräsfält vilket gör att piloterna inte blir lika begränsade av en sådan restriktion. Det hade nog inte varit särskilt smart att ha det så i Sverige där vi har mer gräsfält än asfalt.
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Intressant läsning. Jag tror att efterhand som begagnatmarknaden för flygplan i denna klass blir större, så borde det också bli mer intressant för flygklubbarna att byta flygplanstyp. SportStar är väl såpass ny att begagnat inte finns, men Aero AT-3 finns till bra pris runt om i Europa och även några Tecnam-modeller & SportCruiser borde vara av intresse.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Den stora frågan för mig som är två meter lång; will I fit?
     
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  13. Karl-David

    Karl-David Ny medlem

    Jag är bara 186 cm, men har gott om plats i min favorit - Aquila A210 (som huserar hos https://www.facebook.com/TekniskaHogskolansFlygklubb). I Kalmar flygklubb, där jag gjorde min EK i en DA20 är min erfarenhet likadan. Gott om plats, rimligtvis ingen fara att addera 7 cm ben och 7 cm överkropp - men vi vet ju inte förrän du testar... Har du gjort det nu?

     
Laddar...

Dela sidan