Rotaxmotorer (marknad & priser)

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fredrik S, 25 Februari 2008.

  1. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Lite nyfiken på Rotaxpriserna eller egentligen flygmotorpriser allmänt, frågan kanske inte hör hemma här?
    Är det någon som kan beskriva hur priser på 13000€ kan motiveras. Finns det något som talar för att en flygmotor skulle kosta mer än en bilmotor eller är det bara marknadspriser ?
    Mvh
    Fredrik
     
  2. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Liten marknad, få aktörer är nog den största förklaringen.
    Det är nog inte så lätt att få till en fungerande flygmotor, många försöker men få kommer ut på marknaden.
    Jämfört med andra flygmotorer är Rotax ändå skapligt ekonomiska där man får en motortimkostnad under 100 Kr/ flygtimme tack vare att de är billiga att serva och normalt går sin gångtid och mer därtill om man önskar.
    Ett alternativ är Jabiru som är lägre prissatt men ändå inte har så stor marknadsandel.
    Jag fick en föreläsning från Cristophe Robin när jag ville bygga min 4S med en Jabiru 3300. I korthet lät det så här.
    Jabiru är teknikerns dröm, direktdriven, enkel, snyggt fräst block, vacker att titta på. Öppna cowlingen och njut.
    Rotax är användarens dröm. Funktionssäker, service finns överallt.
    Öppna inte cowlingen så slipper du se alla slangar annat än vid service.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Inlägg från pågående diskussion om rotaxmotorer i annan tråd flyttas hit.

    Mvh,
    Fredrik
    Moderator
     

Dela sidan