Rutiner vid flygning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 23 Augusti 2006.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Sedan jag blev klar med mitt certifikat har jag mer och mer börjat fundera över vilka rutiner jag vill ha när jag flyger (framför allt under sträckflygningsdelarna). Rutiner som gör att jag utför en uppgift/kontroll på samma sätt varje gång uppe i luften.

    Som det ser ut idag så finns det utförliga checklistor för att kunna göra tillsyn före flygning på de flygplan jag flyger. Checklistorna för motorstart/motorkontroll/start/landning är också tillfredsställande. Dock känner jag att de saknar en del punkter, exempelvis saker som skall kontrolleras kontinuerligt under själva flygningen. Checklistorna ser jag som ett stort stöd och jag tycker de blir ännu viktigare när man inte flyger varje dag.

    Målbilden måste ju vara att sträva efter ett cockpitarbete som liknar det som finns inom det kommersiella flyget. Där är allt arbete väldigt uppstyrt och jag gillar när det är ordning och reda! =) Jag kan bara relatera till hur det var när jag flög tillsammans med en god vän som är utbildad trafikflygare.

    Slutligen har jag en liten fråga angående nödchecklistor. I de flygplan jag brukar använda finns det nödchecklista för motorbortfall/motorstörningar väl synligt placerad på instrumentbrädan. I POH finns det ju ytterligare checklistor för olika nödsituationer, varför finns inte de med i form av ett enkelt kompendium i flygplanet som kan användas vid en nödsituation?

    Vad har ni andra för rutiner/arbetssätt som förenklar tillvaron uppe i luften?

    /Fredrik
     
  2. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Jag tänkte bara säga det att jag tycker att det är fullständigt hopplöst att försöka komma ihåg alla punkter utan checklistan, så den är jag glad att den finns.. Dock tycker jag att den saknar en hel del punkter..
    Annars i luften så brukar det vara att öva in vad man ska göra ordentligt, så att det sitter där, och sen bara göra som man har lärt sig.

    //Cristian

    PS. Ursäkta om jag på något sätt verkar lite flummig, men jag är rätt trött... Sängen nästa.. ;) DS.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag tycker checklistorna utan tvekan är det bästa stöd som finns. Många av punkterna som finns på checklistan som är av rutinkaraktär lär man sig säkert förr eller senare. Dock är ju syftet med checklistan att säkerställa att saker verkligen blir gjorda och dessutom i en viss förutbestämd ordning.

    Nödchecklistan tycker jag man ska lära sig utantill så att det blir ett ryggmärgsbeteende eftersom en nödsituation förmodligen kommer att ge upphov till en högre stress. Om man är två som flyger kan självklart den andra läsa checklistan så att den som flyger verkligen kan koncentrera sig på det!
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag väcker en gammal tråd till liv igen med hopp om att vi kan få lite diskussioner runt detta ämne!

    Mvh

    Fredrik
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Checklistor är en otroligt viktig del av min vardag. Jag flyger ju förvisso i princip varje dag, men i olika flygplan, från olika tillverkare och med stora skillnader i hantering och funktion.

    Vad gäller inkompletta checklistor... gör en ny! Jag har en liten samling checklistor jag gjort för diverse Cessnor, Piprar och Bellancor. Enligt checklistan på Cessna 172 Skyhawk så ska man t.ex fälla ut klaffen under början på preflight och sen fälla upp dem precis efter motorstart. När detta infördes var det för att undvika onödig belastning av batteriet innan start, men Cessna har själva sagt att "turbulensen" mot klaffarna som uppstår vid vanlig motorstart är värre än att flyga över VFE med klaffarna ute... dvs man förkortar sina klaffars liv och riskerar att de fastnar! Sålunda drar jag alltid in klaffarna innan motorstart och mina checklistor reflekterar detta.

    För att minimera checklistebehovet använder jag ofta s.k "flow checks" i planen. Man skaffar sig helt enkelt ett mönster som täcker vissa viktiga reglage och varje gång man ändrar något så kontrollerar man alla reglagen. Detta används flitigt av elvispförare (helikopter då) eftersom de oftast inte har en hand ledig till checklistor ;)

    Vad gäller nödchecklistor, så har de flesta tillverkare delat in punkterna i två typer. De första är oftast skrivna i fetstil och dessa är "immediate action items", dvs saker man skall ha memorerat och kan utföra innan eller medan man plockar upp checklistan. Ett typiskt exempel är att ta sig till hastigheten för bästa glidtal vid motorbortfall.
     
  6. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag fick lära mig att göra en F.R.E.D.A kontroll efter varje check point på mina navvar.

    carb heat on
    F - Fuel (har jag tillräckligt med soppa?)
    R - Radio (är nästa frekvens inrattad på radion?)
    E - Engine (är T och P inom gränserna?)
    D - Direction (visar kursgyrot samma som kompassen?)
    A - Altitude (ligger jag på rätt höjd?)
    carb heat off
     
  7. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Minnesramsor och akronymer är ett jättebra sätt att inte glömma något. Hur kunde jag glömma att nämna dem? Vid IFR använder jag 5A för att göra klart för inflygning...

    ATIS
    Altimeter setting
    Approach briefing
    Avionics setup
    Airspeed

    ...och sen 6T vid varje brytpunkt (minst)...

    Turn?
    Time?
    Twist?
    Throttle?
    Talk?
    Track?

    ...för att slutligen ha CCGUMPS som check före landning...

    Carb heat
    Cowl flaps
    Gas
    Undercarriage
    Mixture
    Propeller
    Seatbelts

    Jag håller för övrigt på att skriva en bok på engelska som samlar och pratar om alla akronymer och minnesramsor vi använder i flyget :)
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressanta synpunkter både från McFire och Mjukis!

    Slutsatsen är alltså att jag gott och väl kan göra en egen checklista anpassad för mina personliga önskemål. Jag kan använda den befintliga och utgå från den!

    Bra minnesramsor.

    Säg till när boken är klar. Jag är intresserad! :tup
     
  9. McFire

    McFire Ny medlem

    Sen gjorde vi alltid en HASELL check innan vi gjorde ovanliga manövrar typ stalls, steep turns, spins etc.

    H - Height (tillräckligt med höjd för recovery?)
    A - Airframe (är flygplanet i rätt konfiguration, flaps etc.)
    S - Security (fastspänd ordentligt? lösa föremål i fpl?)
    E - Engine (T och P ok?)
    L - Location (ingen bebyggelse nedanför, nödlandningsplatser?)
    L - Look out (fritt runt omkring? två 90 graders eller en 360 graders sväng)
     
  10. mjukis

    mjukis Ny medlem

    HASELL var ju en guldramsa! Den ska jag pränta in i mina stackars elever! :D
     
  11. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Tänk bara på att det egentligen alltid är listorna i POH som gäller, så utgå helst från dom. Inte alla maskiner som har checklistor i dom bara, tyvärr, men oftast. :tup
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Check! Visst är det POH som är "bibeln" i det här fallet :) Helt rätt!
     
  13. mjukis

    mjukis Ny medlem

    För att göra det hela än mer komplicerat, tänk på att POH för många Cessnor skrevs på 60-talet.

    Till exempel säger checklistorna i nyare POH (POHar? :D) att klaffarna skall kontrolleras under daglig. De gamla däremot nämner inget om det. Efter de gamla böckerna skrevs upptäckte man nämnligen att klaffsystemet har en tendens att fastna ibland, och därmed borde man kolla det på backen innan man ger sig iväg.

    Efter de nyare skrevs har tekniker hos Cessna upptäckt att klaffarna tar en herrans massa stryk av att motorn startas (ofta med onödigt högt varvtal av elever) med klaffarna nedfällda. Dock står det fortfarande i böckerna (som skrevs innan detta upptäcktes) att klaffarna skall dras in igen först efter motorn startats.

    Ibland är den egna checklistan bra många strå vassare än den från tillverkaren...

    Med det sagt, så är det så att många saker som kan verka onödiga i checklistan finns där av någon dold anledning. Se bara till att alla punkter på tillverkarens checklista finns med på eventuella egna.
     
  14. Stinget

    Stinget Ny medlem

    Cheklistan är som sagt kanon att ha!

    Den som var i mitt plan var lsiten så jagj gjorde mig en ny lista.
    en egen alltså.

    Där tog jag upp de viktiga punkterna från gamla lista, ändrade lite så den skulle vara riktig för mitt plan. på baksidan som blev tom så skrev jag in flera fall av nödförfaranden.ex motorbrand. motorstörning mm
    på instrumentpanelen sitter en "snabblista" vid motorbortfall.

    En cheklista är nödvändigt!
    vit daglig tillsyn är det lätt att glömma en detalj, den saken kanske man glömmer nästa gång med o sen ständigt glömt.

    inget fel att ha listan i handen o kika runt maskinen!
     
  15. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Bra tänkt! Rutiner är nyckeln till all ordning.

    Den tyngsta pucken uppe i luften brukar vara navigering. Där har jag en del att lära. Jag brukar försöka att ligga "ett steg före", dvs titta aktivt efter nästa landmärke och vara i förhand så att man inte hamnar "ute i spenaten". Följa upp färdplanen efter hand och hålla koll på tiden, samt reflektera över eventuella avvikelser i kurs.

    Något annat jag försöker göra är att hålla koll på lämpliga nödlandningsfält och försöka upprätthålla mental beredskap för nödlägen.

    När jag flög i Linköping ingick det också i en sightseeing-tur att peka ut de musikaliska centren Norsholm och Skärblacka, men det kanske inte räknas som rutiner... :)

    Det låter väldigt lärorikt att flyga med ett proffs. Var det något särskilt i hans flygning som du tänkte på?
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det som jag tycker var intressant var HUR han arbetade. Han använde checklistor fullt ut och jag upplevde att han hade en bra arbetsordning och flöde i allt han gjorde. Men å andra sidan är ju det ganska naturligt med de timmar som han har bakom sig.

    Jag inser att detta (rutin) kommer med tiden och att man med ett ökat antal flygtimmar kan få mer "driv" i cockpitarbetet. Eftersom jag gillar ordning och reda så vill jag ha en ändamålsenlig checklista för en flygnings ALLA faser. Det upplever jag inte att jag har i den checklista som finns i den maskin jag flyger nu. Den känns ibland lite knapphändig. Får jag välja mellan att "köra på känn" och att använda en bra checklista så föredrar jag det sistnämnda.

    Avslutningsvis kan jag bara nämna att oavsett hur många gånger jag flugit under en viss tidsperiod så använder jag alltid checklistan under pre-flight. Under tiden jag skolade och under den tid jag haft certifikat har jag sett många som bara går runt flygplanet lite snabbt. Hellre använda checklistan en gång för mycket än en för lite!

    Mvh
    Fredrik
     
  17. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Kan bara hålla med föregående talare!
    Dom gånger jag av någon anledning frångått rutinerna och slarvat med checklistan under preflight så är det alltid något jag glömt tex bränslepumpen, kursgyrot pekar åt skogen, dörren inte helt stängd osv. Alltid är det något!
     
  18. Brandten

    Brandten Ny medlem

    Finns det inte en sådan bok på KSAB redan ?
     
Laddar...

Dela sidan