Ryckningar i vänster arm p.g.a. lättare hjärnskada

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Rosstorp, 4 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Hej, jag är en ung man på 28 år som alltid tyckt om flyg och skulle gärna
    prova flyga ett litet plan, funderat lite på om det är möjligt att kanske ta cert också.

    Men mitt största problem då är min lite lättare CP-skada som gör att jag har lätta ryckningar
    i vänster arm, jag har körkort och det går bra att köra bil, körskolan sa inget om det heller men
    hur är det med flygandet då?

    Någon som har några råd och tips?

    Oavsett så borde man väl kunna köpa några provflygningar och känna
    hur det är att flyga och hur det är att styra, då känner man själv hur det fungerar.
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Prova gärna, men innan du eventuellt påbörjar en flygutbildning är det viktigt att en flygläkare får kolla upp dig och ge klartecken. (Vilket alla blivande piloter måste få.)
     
  3. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Jo det är en bra idé, först göra några provflygningar så man vet vad det
    innebär och hur det känns att flyga, sen känna efter hur det är att spaka ett plan.

    Sen får man väl uppsöka flygläkare och samtidigt kunna
    göra en grundlig undersökning då.
     
  4. korthoga

    korthoga Medlem

    Tänk på att det inte är flygläkaren du går till som godkänner dig för ett eventuellt elevtillstånd utan att det är Transportstyrelsens flygläkare som granskar din flygläkares tester och att de kan kräva en massa extra papper ifrån dig.
     
  5. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Just ja, det är som Försäkringskassan, läkaren fyller i papprena,
    sen är det Fkassan som beslutar utifrån läkarens utlåtande.

    Dock är det alltså en särskild flygläkare som verkligen vet vad det handlar om
    och som gör de tester som ska göras, hoppas på en bra läkare då.

    Jag får se, kanske nöjer mig med att bli simulatorpilot också.
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Nu ska jag inte ta gift på detta, men i det nya regelpaketet som börjat gälla krävs inte längre något elevtillstånd. Dock verkar det i ditt fall klokt att ringa Transportstyrelsen och höra dig för. Eller fixa ett läkarintyg (helst från Flygläkare) och be om ett förhandsbesked från Transportstyrelsen.
     
  7. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    ....Och innan jag gör detta ska jag nog besöka en flygklubb och göra mig bekant med planen och kanske få ta en provtur och känna lite på planet, så jag vet vad jag ger mig in på först och främst.

    Nästa steg är att prata med en läkare och se vad denna har att säga.
     
Laddar...

Dela sidan