Sändarknapp

Diskussion i 'Flygteknik' startad av ankan, 22 Juni 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Jag har förstått att det är relativt vanligt(?) att råka ut för glappande sändarknappar. I varje fall är det lite glapp i knappen på ett av klubbens flygplan. Ibland när man trycker in den så sänder inte radion, och man får laborera lite med trycket på knappen för att få den att börja sända.

    Detta har fått mig at fundera på hela fenomenet med glappande tryckknappar. Datormöss och tangentbord har nästan aldrig glappande knappar. Däremot har jag varit med om mobiltelefoner vars knappsats börjat glappa.

    Är det kondens och annan fukt som orsakar glapp i knappar på apparater som används utomhus (eller med svettiga fingrar)?

    Jag har en känsla av att det ganska mycket handlar om teknikval. Kan det vara så att det finns sändarknappar som inte börjar glappa? Jag tänker mig nån sorts kapslad konstruktion som inte påverkas så mycket av fukt. Kanske med hall-effektbaserad eller kapacitiv sensor eller något annat smart, så man slipper mekanisk nötning.

    Någon som har tips på sändarknappar som aldrig börjar glappa?
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Gissar att eländet börjar pga vibration.......

    /TOC
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Vi har exakt samma problem i klubbens plan. Jag tror det har med mekanisk åverkan, snarare än fukt eller vibrationer, att göra. När man trycker in sändarknappen och samtidigt råkar ut för kytt eller turbulens (inte speciellt ovanligt...) så böjs ju den stackars lilla tryckknappen av att armen och handen rycks upp/ner. Och då den inte känns speciellt stabil så gissar jag att den inte pallar sånt.

    När man trycker in sändknappen på våra plan måste man dels trycka ganska hårt och rakt framifrån och dessutom "säkra" handen mot instrumentbrädan så den inte skumpar omkring. Man märker att det glappar då och då, både när man själv sänder och när man hör andra runt fältet.

    Jag tror lösningen är att skaffa stabilare strömbrytare istället för de små fjuttknappar som brukar sitta i.
     
  4. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Skulle ju kunna bero på att ni är med i samma klubb :e

    Kan meddela att knappen ni pratar om är med på listan över saker som skall bytas.
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    :e (Tänkte att Vallentuna ju har ett eget flygfält, antagligen med egen klubb...)

    Bytas till vad, är ju den intressanta frågan i så fall. En likadan? Och vadå knappEN? KnappARNA!
     
  6. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Knappen i VLI, flög nu ikväll och den funkade knappt alls. Den byts nog ut till en likadan.
     
  7. ankan

    ankan Medlem

    Haha,

    Detta var roligt, att de enda som känner igen sig är de som flygit just den flygplansindivid jag gnäller på! Kanske inte är ett så utbrett problem då ändå... :)
     

Dela sidan