Sökes: Testpiloter för ny Android-app

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Erik Berglund, 1 Januari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Hej,
    Jag har skrivit en app som är tänkt att höja flygsäkerheten.

    Appen kollar kabintrycket och larmar om det blir farligt lågt.

    Appen körs på Android. Just nu behöver jag testare så att jag kan vara rimligen säker på att appen faktiskt fungerar. För att anmäla dig som testpilot och installera appen, gå hit:
    https://play.google.com/apps/testing/st.crosscheck.pressurepaltest

    Alla testpiloter får appen gratis.

    Appen varnar om trycket går under 700 hPa (ca. 10000 fot), samt larmar om trycket går under 620 hPa eller varit under 700 hPa i över 30 minuter.

    Appen drar väldigt lite ström, fungerar under flight-mode och stör därför inte flygplanets övriga system.

    Om du eller din passagerare installerar appen och tar med telefonen vid några flygningar hade det varit en stor hjälp för mig.

    Om du testar appen så vill jag gärna höra om hur det gick, vad som var bra, vad som var dåligt, vad som kan bli bättre, och så vidare.

    Glöm inte att skriva vad för slags telefon du har!
     
    Senast redigerad: 20 Januari 2018
    • Gillar Gillar x 3
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra grej! Men jag har tyvärr inte Android.
     
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Tack!

    Det var ju synd. Vad har du för slags telefon?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Ajfån!
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Har du iPhone 6 så har faktiskt den inbyggd trycksensor. Det verkar inte som det finns något bra sätt att få en app att ligga i bakgrunden och övervaka trycket, så iPhone-ägare får klara sig utan en sån här app än så länge.

    Tyvärr.

    Å andra sidan finns det över hundra Androider med trycksensor att välja på, enligt gsmarena.com...
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hur stor är marknaden för en sån app? Hur många av oss här flyger med tryck-kabin?, alternativt på de höjder där man måste tänka på syrgas?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker att det är kul att han gjort en app. Oavsett hur stor marknaden är.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ja så klart att det kul :) Jag är bara nyfiken på hur verkligheten ser ut
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Marknaden är nog ganska liten. Som vi vet är det ju få som flyger på de höjder där den här appen spelar någon roll, över 10000 fot. Det skall ju ganska mycket uppmuntring till för en C172 eller PA28 att orka upp dit.

    Men på den andra sidan är det en säkerhetsdetalj som inte kostar mycket och är enkel att använda. En sak mindre att oroa sig för, helt enkelt.
     
  10. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  11. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag bara undrar, hur går det men försäljningen av appen? När jag hade släppt några appar på AppStore för iPhone 3Gs för några år sedan fick jag tusentals nedlandingar per vecka så länge de var gratis, det gick ner till noll nedlandningar när jag satte 7kr pris på dem och fick aldrig en enda såld.

    Lite off-topic men jag undrar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Ja, det går ju ungefär som jag väntat mig: De senaste fyra dagarna har jag sålt fem ex.
    Jag räknar inte med att tjäna några stora pengar på detta, jag har gjort appen för min egen del och delar den med andra mest som en gest.

    Berätta om din app?
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det var bara några fotbollsrelaterade appar som inte längre finns för jag inte längre betalar Apples "utvecklarskatt" (700 kr/år) för att kunna publicera appar gratis.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Betalde 995kr häromdagen för en gratisapp jag utvecklat på jobbet som legat på app store i mer än 4 år nu. Dyrare dollar nu antagligen...
     
  15. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Apples höga avgifter är en av orsakerna till att jag inte skriver iPhone-appar. En annan är att man måste ha en Apple-dator för att göra det lagligt. Det är kostnader jag inte kan försvara när det gäller appar riktade till en så liten marknad. Synd, iPhone verkar som en rolig plattform att utveckla på.
     
  16. Dejan Inic

    Dejan Inic Ny medlem

    Hej Erik,

    Jag vill gärna testa appen om det fortfarande är aktuellt.
    Har en Samsung S6 och en Samsung platta.


    // Dejan
     
  17. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Tack för intresset. Tyvärr är testperioden slut, appen finns nu bara mot betalning. Dock tycker jag inte ett pris på under 40 kronor är för mycket för ett potentiellt livräddande tillbehör till en 6000-kronors telefon. Köper du appen till en av dina enheter kan du använda den på alla, du behöver inte köpa den två gånger.

    Appen kan köpas här:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=st.crosscheck.pressurepal
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. mic_gus
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,413
  2. mickew
    Svar:
    0
    Visningar:
    628
  3. Stefan c
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,199

Dela sidan