SD-kort till Garmin G1000

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fredrik, 8 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag satt och kollade på instrumenteringen för Garmin G1000 på nätet så noterade jag ett blått SD-kort som var instucket i en slot på vardera skärm. På vilket sätt används SD-kortet? Går det att färdplanera hemma på "kammaren" och sen ta med sig SD-kortet till flygplanet och komma åt dessa?

    Jag vet att det finns några på Flygfyren som har förmånen att få flyga med G1000 så jag är hoppfull om att få ett bra svar tillbaka :)

    C172SPG1000.jpg
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det är inte ett sim-kort utan ett SD kort. Det används för uppdatering av kartmaterial och systemet.

    Man kan också ta med sig egna inställningsfiler, egna punkter, färdplaner etc. men det brukar inte vara populärt bland ägarna att man använder sig av sina egna kort (rädd för att det skall slita på portarna). Känns lite som när lärarna i högstadiet inte tillät en att använda datorerna i datasalarna, efter tre år stod det ett gäng ABC80 och VIC20 som knappt varit påslagna på över 3 år ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Självklart är det ett SD-kort och inget annat. Black out från min sida när jag skrev :D

    Om portarna nu slits så mycket så skulle man ju kunna ha någon form av USB-anslutning som är mer robust och sliter mindre än vad som eventuellt är fallet med SD-korten.

    Det man drömmer om är ju det du var inne på att man kan sitta hemma och färdplanera, göra rutter m.m. Sen när man kommer till kärran så är det bara att ladda in det i systemet.
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. control

    control Välkänd medlem

    Bara för att förtydliga, det är inget fel på portarnas hållfasthet/tålighet, det är bara ägarna till den kärran jag flyger som fått för sig att det är ett problem....
     
  5. Epelle

    Epelle Medlem

    Har också funderat på detta, och letat på nätet. Har bara hittat info om hur SD kortet används att uppdatera databaser, men inget om "extern" routeplanning. Antar man behöver någon programvara, från Jeppsen antagligen. Har någon erfarenhet av detta?
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    På bilden ser man att det finns dubbla slottar dessutom på varje skärm. Hur funkar det?
     
Laddar...

Dela sidan