Siljansnäshaveri

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av TOC, 21 Augusti 2007.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    Siljansnäshaveri

    Kollade lite på ett annat forum,där piloter var upprörda att ingen av dom ca 60 piloter som stannade på backen på grund av dåligt väder stoppade dem två som stack i väg med cessnan.

    Ska vi ha det så att andra som flyger ska börja övervaka andra och stoppa dom?

    Ska tornet stoppa oss om vädret är närä minima eller max sidvindskomp. blir överskriden?

    Ska andra medlemmar i en flygklubb bestämma om det blåser för mycket mm?

    Om jag har fattat rätt är H50P sälskapet på samma spår.

    Ska vi ha det så,eller?

    mvh /TOC

    Innefattar obligatorisk händelseraportering även att rapportera när andra flyger när det är "olämpligt" ?
     
  2. Mats B

    Mats B Medlem

    Ska du ta över PLUS när Sverker någon gång slutar? Fniss.....

    / Mats
     
  3. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    Det är väl bra om någon säger till att man bör tänka igenom ett beslut en extra gång? Vad är det för konstigt med det? Sååå dåligt självförtroende kan man inte ha att man drar igång en pekpinnesdebatt bara för att någon bryr sig om en?

    Tror förresten att dom som kraschade skulle ha varit ganska glada nu om någon gjort det eller vad tror ni...?

    Hur som helst, den lilla triken SE-YPY får ni gärna säga till om ni ser oss göra något dumt, för då blir både jag och min flygkollega bara tacksamma!
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Så sent som i går så fick jag en bok i min ägo. Den heter kort och gott "Flygboken" och är utgiven på Allhems förlag 1945. Ett kapitel i boken är skrivet av "det flygande skägget" Gösta Fraenckel, som var en känd profil i flygarkretsar. Kapitlet behandlar sportflyg och privatflyg.

    Hans citat nedan beskriver ganska väl min inställning i frågan:

    ”Om en flygare avviker från givna föreskrifter så ställer han icke blott till trassel, utan vi riskerar att få skärpta och utökade bestämmelser. Tänk på utvecklingen av billagstiftningen, som kostat bilisterna år för att få moderniserad utan att till fullo än ha lyckats.

    Vad vi flygare behöver är enkla och klara bestämmelser. Om någon bryter mot detta skall han hängas utan att alla andra blir lidande. Jag har aldrig gillat att man tar gisslan och skjuter dem för andras brott, lika litet som att man förbjuder hundra par att dansa därför att en yngling ställt till slagsmål på en dansbana. Varje flygare bör ha i tankarna vad slarv och tanklöshet kan medföra och handla därefter. Annars lägger han stenar i vägen för sport- och privatflyg.

    De, som förvärvat flygcertifikat, får inte flyga som höns. Att färdas fram på det sättet anser sig trafikanterna på marken har rätt till. Må detta förbli reserverat för dem.”

    Detta skrevs 1945 och jag tycker det står sig ganska bra trots att 60 år har passerat.

    Winston Churchill kanske skulle ha sagt något i stil med att :
    -Aldrig har så många haft så få att tacka för så litet............

    MVH
    Håkan

    Edit: Jag glömde säga att jag kollaborerar friskt med H50P-sällskapet! ;)
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    MatsB
    Hoppsan,det var känsligt ämne.
    Men man behöver väl inte blanda Sverker hit!

    mvh /TOC
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    peterfagerberg

    Är inte min mening att dra igång en pekpinnesdebatt.
    Man ska bry sig.
    mvh /TOC
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Håkan

    Håller till tusen % med dig.
    Men att vi andra ska stoppa dem som flyger som höns?
    Är det verkligen rätt väg att nå målet?
    Är lösningen så enkel?

    mvh /TOC
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Varför kan inte privatflyget andas samma professionalism som det komersiella flyget gör? Det har jag undrat länge! Även fast vi flyger privat så vill vi väl ändå uppträda på ett seriöst, ansvarsfullt och professionellt sätt, eller?
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    Här har du en till som undrar!

    Men kan man nå proffessiolism att vi andra övervakar andra och stoppar dem?

    Om vi inte gör det,blir man pekad som skyldig.

    Vem som stoppar komersiella flyget?

    mvh /TOC
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Olle och Fredrik,

    Jag vill verkligen inte ha någon kontrollstat där flygare skall kontrollera andra flygare. Det finns tillräckligt mycket hökar som bevakar hönsgården ändå.

    Men jag skulle efterlysa litet mer proffessionalism hos allmänflygaren den saken är säker. Vissa haverier gör mig besviken, mycket besviken. Det saboterar för oss andra. Tyvärr har jag inget bra förslag på lösning till hur man skall förhindra omdömeslöshet.

    Läkarkontroll på psykologisk lämplighet innan man får elevtillstånd?
    Vem vet, kanske det är en lösning? Jag har inga bra svar........

    MVH
    Håkan

    PS.
    Höns kan inte flyga, det har bevisats genom att en höna kastats ut från flygplan. Det hände dock många år efter Gösta Fraenckels text.
    DS
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nej, det tror jag inte vi kan. Att vi handlar som vi gör i olika situationer har ju att göra med attityder och värderingar som vi alla bär med oss sedan barnsben. Sådant tror jag är svårt att ändra på genom att "övervaka varandra".

    På samma sätt som det gäller allt annat vi gör i våra liv så måste vi även här vara vuxna individer och ta ansvar för våra handlingar! Det finns ingen annan som gör det. Vi kan inte vara vuxna åt varandra. Det är bara att inse. Klarar man inte detta så kanske man inte ska ha ett flygcertifikat i slutändan? Om vi pratar vanligt körtkort för bil så är det ju mer eller mindre en mänsklig rättighet att få ett sådant i dagens samhälle vilket jag tycker är fel!
     
  12. Bodd

    Bodd Medlem

    Mycket intressant frågeställning måste jag säga!

    Jag tycker nog inte att man kan kräva att någon ska "övervaka" och "stoppa" någon. Då kommer man dessutom in på frågan vem som har rätt om det skulle bli oenighet. Och det blir naturligvis väldigt skevt om man ska utpeka en passiv åskådare till medskyldig.

    Men nog kan man ha lite koll på varandra inom klubben exempelvis. Det är faktiskt något jag gärna skulle se mer av i klubbflygandet. Som färsk PPL-innehavare har man inte hunnit uppleva allt ännu. Och har man gått en intensivkurs under sommaren har man inte hunnit konfronteras med alla vädertyper under sin skolning. Då är det lätt hänt att man planerar flygning i förhållanden som den erfarne kanske skulle avstå från. Det är faktiskt inte alla vädertyper eller andra situationer som är direkt uppenbart farliga för en som inte har utbildning eller erfarenhet av det. Och då har åtminstone jag tyckt att det varit trevligt när någon erfaren sagt att "det kanske inte skulle vara helt lämpligt att ge sig upp idag".
    Inom segelflyget fungerar detta väldigt bra tack vare att man alltid är flera om en flygning. Det behövs bogserpilot och folk på marken för att göra det möjligt att flyga. Men inom motorflyget är vi ibland helt ensamma ute på fältet när vi ska flyga.

    Problemet som vi i privatflyget ofta ställs inför i motsats till trafikflyget är just att vi inte är professionella. Vi flyger inte varje dag och har därför inte samma flygtrim året om. Ibland har vi god flygtrim och kan flyga i max demonstrated crosswind och ibland är vi rostiga och måste bestämma oss för var vår personliga gräns ligger. Dessutom tenderar vi i mycket större utsträckning till att fatta våra beslut helt på egen hand. När man flyger kommersiellt kan man rådgöra med sin övriga besättning och dessutom så har man hela tiden någon vid sin sida som kan hojta till om ett misstag begås. Åtminstone så länge vi pratar flerpilotsystem.
     
  13. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Håller med till stora delar av vad bodd säger, kanske vore ett psyktest som håkan säger lösningen på detta, vem vet? Tror personligen att det inte finns ngn lösning, förutom att prata om problemen och ha ett sunt förnuft till sitt eget ansvarstagande med sunda och kloka beslut när det gäller och sticka ut med sin PA28a. Ungefär som att tänka sig för innan man talar.

    /Filip B
     
  14. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Mycket kloka ord har sagts i denna disskusion. Mycket som beträffar just mig som sitter med (nästan) noll kunskap och approachar min utbildning.

    Något som skulle kunna lösa bitar inom klubbflyget, eller över huvud taget, att ha något elektronisk informations-system, vilket man kan kika hurvida flygvänligt det egentligen är. Något som man skulle kunna nå med både mobiltelefon och dator.

    Vi bor i ett så pass högteknologiskt samhälle att detta skulle helt klart kunna vara en bit av lösningen i framtiden.

    Både en affärsidé till någon och även en livräddare...


    Angående psykologtest. Hörde om en utbildad F/O på A320 som aldrig hade gjort ett psykologtest, han gick därefter till en flygpsykolog för att se vad han skulle få för en diagnos.

    Flygpsykologen sa att han var ytterst olämplig för att bli pilot, och skulle inte klara av studierna.

    Grabben var fullt frisk, klarade av studierna med en klackspark, och satt och blev nekad av flygpsykologen.


    Nu kan jag inte säkerställa om detta är en sann historia, men vore det så, så kan man ju undra varför flygpsykologen över huvudtaget finns...
     
  15. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    fakkah:

    Har du kikat på GAFOR? http://produkter.smhi.se/lhp/ Ett utomordentligt elektroniskt informationssystem med enkel färgkodning om man skall flyga eller inte...
     
  16. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Man kan även få TAF och Metar direkt i WAP-mobilen telefonen via:

    http://www.aro.lfv.se/wapmet/select.asp

    MVH
    Håkan
     
  17. DA

    DA Ny medlem

    Funkar jättebra att ringa FPC eller till meteorologen direkt med sin mobiltelefon också.
     
  18. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Wow, där ser man en bit av lösningarna! Steg två är väl att mer eller mindre informera andra flygare utav dessa. Kanske hänga upp någon lapp i klubbhuset etc?
     
  19. Albin

    Albin Medlem

    Ville bara påpeka att GAFOR bara visar om planeringsminima är uppfyllda.

    Om du (mot förmodan) skulle hamna i så dåligt väder som planeringsminima faktisk är, så hoppas jag att du sedan länge sökt dig till ett alternativ-fält, eller om du har IR: går över till IFR.

    Så man bör fundera mer än en gång på att senarelägga flygningen om planeringsminima börjar närma sig.

    Vi som inte har det som jobb gör det för det höga nöjets skull, vi måste faktiskt inte flyga om det är dåligt väder.

    MVH
    Albin
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det kanske är läge att starta en ny tråd istället där vi listar tillgängliga väderresurser så får denna tråd avhandla "Siljansnäs"-incidenten och TOCs ursprungsfrågeställning.

    Mvh
    Fredrik
     

Dela sidan