Sjöflyghaveri i Stockholms skärgård

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Adam, 28 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Swip

    Swip Medlem

    Det är ett känt mänskligt fenomen. Får man en "varning" varje gång man landar är risken att man får ett reflexmässigt beteende där man bara kvitterar bort det. Piloten vet att varningen ska komma och det kan riskera att bli en bekräftelse på att allt är som det ska istället för att uppmärksamma piloten på vald konfiguration jämfört med önskad.

    Jag tycker att det är ganska drastiskt att dra slutsatsen att piloten inte skulle vara lämplig på grund av det här misstaget...
     
  2. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Det är intressant att fundera kring hur ett fungerande varningssystem skulle kunna utformas. Problemet är ju att systemet ibland måste varna för "hjul nere" (vid vattenlandning) och ibland för "hjul uppe" (vid asfaltslandning). Dvs, det som är fel i ena läget är rätt i andra, och vice versa...

    Kan man utforma ett system som vet om man är på väg att landa på vatten eller land? Med modern teknik är det antagligen möjligt, men kanske orimligt dyrt för ett sportflygplan. Alternativet är strikta cockpitrutiner, vilket som alla vet inte är någon garanti. Betydligt mer rutinerade piloter har ju gjort liknande misstag.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Problemet i detta fall var att varningen alltid kom, inte bara när något var felkonfigurerat. Det är lätt att bli en av pavlovs hundar då...
     
  4. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jag fick lite mycket kritik för mitt inlägg och det kan ha uppfattats hårt för en del. Jag ska vidareutveckla det.

    Vet jag med mig att en varning alltid kommer i ett särskilt flygplan tvingar jag mig själv över att reflektera över varningen när den kommer. I det här fallet hade jag då reflekterat över situationen att landa på vatten, ska hjul vara nere eller uppe ex-vis.

    Jag är likadan i mitt arbete, arbetar i marktjänsten på Arlanda, för exempelvis vet jag att alltid små skräpföremål av metall lossnar ifrån väskorna och hamnar på marken. Sånt måste alltid bort innan vi skickar flygplanet.
    Alltså vet jag att sånt alltid kommer förekomma innan ivägskickning(av flygplanet)
    Ser jag såna objekt tar jag bort det på en gång. Jag känner ett visst tvång inom mig att göra en sak på en gång.
    Detsamma hade gällt över hjulsituationen(uppe/nere) ifall jag skulle vara den som ska landa på vatten.

    Hagströmer såg sig själv inte vara lämplig som pilot efteråt så det tycker jag säger en del om det som jag skrev i mitt första inlägg.

    peace
     
  5. possum

    possum Ny medlem

    Jag anser inte att pilotens ekonomiska status har något med flygsäkerhet att göra vilket antytts i en del inlägg. Jag gick flygutbildning vid stockholms flygklubb samtidigt med den aktuelle piloten och uppfattade honom som både seriös, jordnära och säkerhetsmedveten. Misstag kan vi alla göra och det var tur att det slutade såpass bra som det gjorde.

    Med det sagt så håller jag med om vikten av att följa checklistan, speciellt vid ett längre uppehåll tex på vårkanten.
     
Laddar...

Dela sidan