Sjöplans behörihget?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av tony, 25 December 2007.

  1. tony

    tony Ny medlem

    Är det nån som kan berätta hur man ska gå till väga för att ta sjöbehörighet..
     
  2. Ejvind

    Ejvind Medlem

    det största problemet är att det är ganska ont om klubbar/flygskolor som bedriver sjöflygning/skolning.

    men om man nu har en klubb/flygskola på rimligt avstånd hemifrån är det bara att vända sig till dem.

    på www.sjoflyg.com finns lista över ställen att utbilda sig på.

    sjö-behörighet är en klass-behörighet vilket innebär att utbildningen kräver:

    10 h blocktid (blocktid = från brygga till brygga) vilket blir ungefär 5-6 h i luften.

    ett antal landningar som jag inte har i huvudet.
    men det är helt normalt att genomföra många 100tal landningar under skolning.

    ett enklare teoriprov.

    samt en uppflygning för en kontrollant.



    det som är nytt på sjö är att det kräver ett annat tänk när man rör sig på vattnen. ett sjöflygpan har normalt väldigt dåliga egenskaper på vattnet . t.ex går det ju inte heller att bromsa och stanna. och det krävs därför en hel del träning att t.ex. förtöja, och hantera planet på vattnet, framförallt i lite kraftigare vind, det går heller inte att vända om till medvind när det blåser för mycket..

    sen är det mycket viktigt att reka en landnings och startyta nogrannt från luften INNAN landning, för har du väl satt dig är det omöjligt att upptäcka eventuella grund.


    jag utbildade mig i höstas i arvidsjaur och sjö är absolut den bästa formen av fritids-motorflygning .. Jag kommer aldrig mer hyra en cessna på hjul!!

    jag uppskattar att utbildnignen kostade lite under 25 000 kr ink uppflygning. så det är en slant men det är det värt!!
     

Dela sidan