Ska man ange sin sjunkhastighet i fot/min?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Flygteknikern, 13 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Var kan man hitta info om var det står att man skall ange sin sjukhastighet i fot/ min, när jag gick kursen så fick jag info om att även SI standard var godkänd och någon man försöker inom ICAO övergå till för att höja trafiksäkerheten, då det skett många olyckor på grund av att man använder olika mått system inom flyg. Men jag har sökt på ICAO hemsida men inte hittat något om vilka måttenheter som är accepterade men jag kanske jar kollat på fel ställe.
     
    Senast redigerad: 13 Februari 2017
  2. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Så länge du mäter din höjd i fot så känns det logiskt att mäta stig och sjunk i fot per tidsenhet.
     
  3. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Tack, var lite otydlig i min frågeställning. Jag undrar var/vilket regelverk eller motsvarande det står vilka enheter man skall använda?
    Min fråga kom ur sitt sammanhang då den vart flyttad. Tråden gällde några frågor som bland annat handlade om sjukhastighet. Så det var bara ett exempel. Ett bättre exempel hade varit höjd eller fart. Många flygplan både stora och små har höjdmätare i meter. Tror flygvapnet hade alla sina höjdmätare i meter men nu när det är elektroniskt antar jag att man kan ställa in dom på vilken enhet man vill. Alla segelflygplan jag har flugit har meter, även stora trafikflygplan som flyger över Ryssland har haft meter. Det känns lite kuffigt att prata om fötter och tummar 2017 i Sverige även om verkligheten tyvärr ser sån ut inom flyget.
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Här handlar det om att det är bättre att alla gör fel på samma sätt än att några gör rätt och andra fel. I civil luftfart är det väl typ bara China och Ryssland som kör med meter? Att segelflygare kör med meter... det tycker jag personligen är ett otyg. Det hade varit bättre om det var meter för alla men nu när det inte är så är det bättre om alla kan göra fel på samma sätt. Det är färre som behöver ändra på sig om de kvarvarande meter-användarna byter til fot än tvärt om (tyvärr).
     
  5. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Jo, men är det verkligen så? Min lärare hävdar att det är lika rätt att använda meter. Men jag hittar inte var det står beskrivet vilka enheter man skall använda. Är det någon som är duktig på flygoperativa regler här som kan tipsa mig var jag kan leta? Jag tror det är väldigt bra att segelflyget håller på med meter. För trots allt kommer vi alla gå över till standardenheter förr eller senare. För det har redan skett för många olyckor som är helt onödiga på grund av att några bromsat utvecklingen med att gå över till standardenheter.
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/Air Ops Easy Access Rules_Rev. 7_Oct 2016.pdf

    Man kan läsa:
    AMC1 NCO.IDE.A.120(a)(3)&NCO.IDE.A.125(a)(3)
    Operations under VFR operations & operations
    under IFR

    flight and navigational instruments and associated equipment
    CALIBRATION OF THE MEANS OF MEASURING AND DISPLAYING PRESSURE ALTITUDE
    The instrument measuring and displaying pressure altitude should be of a sensitive type calibrated in
    feet (ft), with a sub-scale setting, calibrated in hectopascals/millibars, adjustable for any barometric
    pressure likely to be set during flight.

    Nu gjorde jag bara en snabb sökning så det kan finnas mer nyanser av det hela där.
    Nu är det väl så att olyckor händer för att man använder olika enheter. Standardenheter är inte automagiskt SI-enheter (tyvärr), utan just en standard man kommit överens om. Det är egentligen inte viktigt att veta hur stor en fot är, så länge man flyger siffrorna. Vi skulle kunnat mäta i bananer, så länge man har specat hur lång en banan är och kalibrerat alla instrument i just bananer.

    Om du tycker att det är bra att några håller kvar vid meter i förhoppningen att hela civila luftfarten plötsligt skall byta till meter... ja då skulle jag säga att just den envisheten är en riskfaktor. Utvecklingen som några bromsat är väl snarare då de som kvarhåller sig vid meter för höjd, då det faktiskt utvecklats till att vi använder fot efter idogt arbete från ICAO för att just standardisera vilka enheter som används.

    Ja, jag håller med att det hade varit trevligare om man standardiserade till SI-systemet rakt av, men vidhåller att en standard som använder mått man inte gillar är bättre än ingen standard.
     
    Senast redigerad: 13 Februari 2017
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det står i AIP vilka enheter som skall användas i varje land och det baseras på ICAOs rekommendationer. ICAO hade förut metriska enheter som huvudregel och ft/NM som alternativ, men vad jag förstår (jag har inte kollat i annexen) har man numera tagit bort den metriska tabellen och ft/NM är det som skall gälla.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    I TSFS 2013:46(länk) som behandlar standardfraseologi så benämns både FOT PER MINUT och METER PER SEKUND. Jag tycker att man ska välja det som man själv flyger på, alltså den enhet som ens variometer har. Båda är rätt men dumt att behöva räkna i huvudet när svaret är framför ögonen.
     
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Visst är det så, men då har vi ju också AMC som skriver att just höjdmätare skall vara i fot. Nu är jag inte säker på att det skall tolkas som att det är enda godkända sättet att vara "compliant" men det talar ju ganska tydligt om vad man tycker bör gälla. Känns orimligt att ha en variometer i m/s om man har höjdmätaren i ft/min.

    Vidare måste det ju bli lite knepigt för de som kör meter på höjdmätaren när man skall byta till FL?

    Problemet i mitt tycke är att allt inte regleras i samma regelverk utan saker som t.ex. Annex II kör på nationellt regelverk som kan säga något helt annat. Tillbaka till min tidigare poäng att det viktiga i det hela, om vi ser till säkerhet, är att vi kör på samma måttenheter.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Då säger man "XXX METER STANDARD".
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Menade kanske inte just då själva sägandet, utan snarare det att du måste konvertera hela tiden. Genomgångshöjder, höjder för halvcirkelregeln... konverteringar hela tiden.
     
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Verkar även som att AIP GEN 2.1 enbart listar fot för vertikal angivelse, samt fot per minut för vertikal hastighet. Den delen kanske bara specar vad som kommer användas i AIP, inte vad som anses att man skall använda överlag?
     
Laddar...

Dela sidan