Skaffa PPL endast för att ha det som hobby?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Sami, 15 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Sami

    Sami Ny medlem

    Halloj!

    Att kunna flyga har alltid varit min dröm, funderar på att skaffa PPL.
    Men fortfarande kan jag inte bestämma mig, är det värt och skaffa PPL endast för hobby skull?

    Ni som har endast PPL, och flygit några gånger, känner ni att det är värt? brukar ni flyga varje sommar etc?
    Vad kostar denna hobby årsvis och uppehålla?

    Lite beslutsångest, ena dagen är hypad andra dagar "neh vi skippar det".
     
    Senast redigerad av en moderator: 15 April 2016
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag kanske får rejält med mothugg mot dessa påståenden men jag tycker att den som tar ett PPL ska räkna med att kunna lägga ner absolut min 20tkr/år i snitt på sitt flygande därefter.

    Och året efter att certet tas borde 30 timmars flygande ses som ett minimum... de flesta behöver 100 timmars totaltid innan tillräcklig rutin uppnåtts för att ett avbrott skall kunna klaras utan kraftigt minskad förmåga.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Om vi nu bortser från den ekonomiska aspekten så vill jag påstå att lära sig att flyga är en sådan sak jag skulle ångra att jag inte provade på. Jag har nu börjat läsa PPL och är snart 60 år och tycker det är toksent. Efter att enbart ha gjort flyglektioner så börjar jag känna att jag ångrar att jag inte vågade ta steget tidigare. Har haft drömmen i många år nu ska det bli av.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag gillar att exempelvis kunna vakna en sommarmorgon och se att vädret är bra, packa in familjen i bilen och fara mot fältet... efter en timmes flygtur landar jag i Visby och taxar till klubben. Efter en lunch och lite promenerande vänder vi tillbaka och är hemma igen till middagstid. Det är ett typexempl på livskvalitet som kan uppnås med ett PPL.
     
    • Gillar Gillar x 3
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Du måste även leta vidare på andra möjligheter som FFK och dess utbildningar som kan ge dig flygtid och upplevelser till en billig penning. Sen vet jag inte din ålder, men du kanske är ung nog för young pilots och deras aktiviteter.
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag känner igen ditt velande eftersom jag själv sköt på beslutet flera gånger. Jag var så nära att börja men började fundera i samma banor som du. Vill jag verkligen det här eller kommer jag att ledsna? Till slut sade någon de förlösande orden till mig "du kan väl börja en PPL-utbildning? Om du inte tycker att det är rätt grej går det ju att hoppa av efter några lektioner." Det avgjorde saken; jag började, tyckte att det var kul och på den vägen är det
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Som vanligt finns ju alltid alternativet UL om du tycker att PPL är för mycket - lite färre utbildningstimmar, lite lägre kostnad, lite billigare flygning när du är klar. Ska du bara ha det som en "sommarhobby" är det första alternativet. Annars ska du undersöka var du kan ta LAPL-cert istället för PPL, det är i stort sett samma sak.
     
  8. Sami

    Sami Ny medlem

    Tack för svaren och hur ni ser i det hela från eran perspektiv.
    För min del är inte de ekonomiska som är problemet, utan liksom hela PPL grejen (lite svårt o förklara ur min synvinkel)

    Jag kanske kör på ändå och se hur det rullar, hoppa av kan man ju alltid göra.

    Äe, fy va härligt!
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det finns en sak tiLL utöver det som skrivits. Jag reagerar på det du skrev " flyger ni varje sommar " flyger gör vi året runt en kall vinter dag kan vata minst lika härlig som en varm sommardag
     
  10. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Instämmer, januariflygningen var hur lugn som helst, nu börjar det bli konvektion och guppigt.
     
  11. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Är du över 50 år ska du väl allvarligt överväga LAPL(A) istället för PPL(A). Mindre kostnader är aldrig fel.
     
  12. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag har allvarligt övervägt. Dels har det varit svårt att få bra info om LAPL, men nu tror jag mig ha den info jag behöver för att köra på PPL. Som sagt jag är ingen ungdom och dessutom tröglärd så jag räknar med att jag kommer ändå komma upp över 35 timmar. Sen hoppas jag att få syssla med brandflyg och andra FFK aktiviteter vilket idag kräver PPL och en massa timmar. Tänker inte vänta på en ändring av bestämmelser som kan bli dragen i långbänk. Nu minns inte vad som gäller för mörker, men det är det första jag kommer att fortsätta med när jag är certifierad.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Som tillägg till din post ovan:
    Med ett LAPL-cert kan man ta mörkerbehörighet. Men till skillnad från PPL så kan man inte ta den integrerat i sin utbildning. Så du kan faktiskt göra mörker-utbildningen som en del i din PPL-utbildning. Sen är det bara frågan hur lätt det är att hitta mörker om du bor i norra Sverige och ska flyga upp i sommar, då kanske det är enklast att ta det till vintern ändå. :)
     
  14. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Tack Larscho det ska jag ta med mig att mörker går att integrera i "grundutbildningen". Mörkret kommer att hinna tillbaka innan jag har fått ihop timmarna för en uppflygning. Jag har ju ett jobb som inkräktar för mycket på fritiden :(
     
  15. oseb11

    oseb11 Ny medlem

     
  16. Kenna

    Kenna Ny medlem

    Det är väl så att det förr gick inkludera mörker i PPL men inte nu längre. Förrutsättning för att ta mörker är att du har ett PPL eller ett LAPL men har du LAPL så måste det kompletteras med viss instrumentträning också. När jag tog mörker för några månader sedan var det den info jag fått och har för mig det stod i mörkerbehörighetsboken ifrån KSAK också. Men enklast är väl att höra med någon som vet på TS för 100% säkerhet.
     
  17. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag får kolla upp det. Det är många timmar kvar ännu innan det är dags att tänka mörkt.
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Att kontakta TS är ingen garanti för att få ett svar som är säkert, det man på sin höjd kan få är deras tolkning av regeln. Det bästa är att gå direkt till regelverket och se vad det står där. Tyvärr är det få som hittar till och i regelverket, vilket också är helt förståeligt för det tar en stund att bli bekväm med det.

    Såhär står det om Mörkerbevis i Part-FCL:
    FCL.810 Mörkerbevis
    a) Flygplan, TMG och luftskepp.

    1. Om befogenheterna för ett LAPL, ett SPL eller ett PPL för flygplan,
    turmotorsegelflygplan eller luftskepp ska utövas under VFR-förhållanden
    under mörker, ska sökandena ha genomgått en utbildningskurs vid en
    ATO. Kursen ska omfatta


    i) teoriutbildning,

    ii) minst 5 timmars flygtid i lämplig kategori av luftfartyg under mörker,
    varav minst 3 timmar i dubbelkommando, som omfattar minst 1 timmes
    navigeringsflygning med minst en distansflygning i dubbelkommando
    på minst 50 km (27 nautiska mil) samt 5 starter och 5 fullstoppslandningar
    i enkelkommando.

    2. Innan mörkerutbildningen genomförs ska LAPL-innehavare ha genomgått
    den utbildning i grundläggande instrumentflygning som krävs för utfärdande
    av PPL.

    3. Sökande som har en klassbehörighet för både enmotoriga kolvmotorflygplan
    (land) och TMG kan fullgöra kraven under punkt 1 ovan i respektive
    klass eller båda klasserna.

    Jag ser här inget hinder för att man inte ska kunna göra NQ under sin PPL-utbildning, faktiskt ej heller något hinder under LAPL-utbildningen heller. Däremot om man gör det under LAPL-utbildningen så har man nästan uppnått flygtidskravet för ett PPL med tanke på den extra träning i instrumentflygning som krävs.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. nenne

    nenne Ny medlem

    Började flyga för 46 år sedan. Redan första sommaren kom jag på att vill man ha någon regularitet behövs ett I-cert. Inom 6 månader hade jag det. Tack Grafair & Bengt Grafström för en bra utbildning.
     
  20. oseb11

    oseb11 Ny medlem

    Om man jämför hur många som har båt med de som flyger så är vi flygare en liten spillra. Budgeten för båtfolket är förståss variabel men jag tror inte många lägger under 15000-25000/ år. Och helt säkert många fler båtägare lägger över 100.000:-/år än det finns privatflygare.
    Själv flyger jag ca 100hrs/år med egen PA28 och har sommarhus i Fårösund/Bunge. Min budget ligger inte astronomiskt över en ordinär båtägares. Jag är visserligen gammal flygmek och kan ta visst tekniskt ansvar. Har flugit sen 1969 och har bra villkor på försäkringar och tekniskt underhåll.
    Kan inte tänka mig sluta flyga innan medical sätter stopp.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 4
Laddar...

Dela sidan