Skatt på flygbränsle?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 22 Juni 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är det någon som vet hur det kommer att bli med den eventuella skatten på flygbränsle och när den i så fall kommer att träda i kraft?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag efterforskat lite och hittat mer information om den eventuella bränsleskatten. Jag har valt att göra några utdrag ur framför allt LFVs utredning åt regeringen.

    Källa:
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Rapporter/Energiskattedir_uppdrag2004_rapport_041223_slutlig.pdf

    Luftfartsverket har alltså på uppdrag av regeringen, efter samråd med Riksskatteverket och Naturvårdsverket, fått i uppgift att analysera förutsättningar för och effekter av att beskatta luftfartens bränsle i enlighet med de möjligheter som EG:s nya energiskattedirektiv (2003/96/EG) erbjuder.

    Nuvarande beskattningsregler
    Enligt 6 a kap.1 § 5 a LSE7 är idag all förbrukning i luftfartyg för annat än privat ändamål helt skattebefriad avseende energiskatt, koldioxidskatt och svavelskatt för alla bränslen utom för annan bensin än flygbensin. Denna bestämmelse medför bl.a. att all förbrukning av flygbensin och flygfotogen är skattebefriad för annat än privat ändamål. Bestämmelser i 6 a kap. 1 § 5 b medför att även flygbensin och flygfotogen som förbrukas av luftfartyg som används för privat ändamål är skattebefriad.

    Utdrag ur EG:s nya energiskattedirektiv (2003/96/EG)
    Enligt direktivets artikel 14.1 skall medlemsstaterna bevilja skattebefrielse för vissa användningsområden av energiprodukter. Till dessa områden hör användning som flygbränsle för annan luftfart än privat nöjesflyg och användning som bränsle för sjöfart inom gemenskapens farvatten (inklusive fiske) annat än i privata nöjesfartyg.

    I direktivets artikel 18.1 sägs att medlemsstaterna genom undantag från direktivet ges tillstånd att fortsätta tillämpa de nedsättningar av skatter eller befrielse från skatter som anges i bilaga II. Sverige har, liksom flertalet andra länder, undantag gällande annan luftfart än den som anges i artikel 14.1 b, dvs. för privat nöjesflyg. Detta tillstånd upphör dock att gälla den 31 december 2006 om inte rådet dessförinnan omprövar frågan på grundval av ett förslag från kommissionen.

    I direktivet avses med privat nöjesflyg användningen av ett flygplan av dess ägare eller av den fysiska eller juridiska person som har rätt att nyttja flygplanet antingen via uthyrning eller på annat sätt, för andra än kommersiella ändamål och särskilt andra ändamål än transport av passagerare eller varor eller för tillhandahållande av tjänster mot ersättning eller för offentliga myndigheters räkning.

    Någon som vet var det går att ta del av detta förslag som kommissionen lagt? Jag har försökt söka på nätet och eu:s olika portaler utan något resultat. Det förslaget kanske skulle ge en fingervisning om vad som händer den 31 december 2006.

    Vad har ni andra för uppfattningar om detta faktum som privatflyget står inför?
     
  3. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Det enda jag tycker är lite konstigt med alla dessa miljörelaterade skatter är att det tydligen är okej, bara vi betalar för det? Ska man minska förbrukningen av någonting så är nog den enda sättat (tror jag) att ransonera. Genom det så tror jag att det kommer tvingas fram nya miljövänligare bränslealternativ..

    Det är mina tankar, men det kanske finns nån som har kommit på något som jag missat?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det som verkligen räknas och gör någon skillnad i miljösammanhang är ju om nettoförbrukning minskas. Som du sa så verkar det ibland OK att förbruka så länge man betalar för det. De s.k. miljöskatter som tas ut, hur stor del av de intäkterna går egentligen tillbaka till miljörelaterad verksamhet? Det kan inte vara mycket.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har nu varit i kontakt med KSAK. Beskedet jag fick där ifrån är att de har agerat tillsammans med övriga flygorganisationer. En positiv lösning lär vara på väg men ingenting är klart ännu.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Riksdagens promemoria "Beskattning av flygbränsle för privat ändamål" finns här i sin helhet:

    http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/08/34/65/09b57766.pdf

    Mvh
    Fredrik
     
  7. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Det är verkligen tråkig läsning. Privatflyget drabbas nu av en skatt som inte ger staten några intäkter i allmänhet.
    Av de 5 miljoner liter bränsle som nyttjas i Sverige står allmänflyget för 0.5 miljoner. Det är den lilla delen som kommer att beskattas.


    Dessutom är skolflyg skattebefriat. Men för att vara befriat måste man utöva flygskola mot ersättning. Finns det någon annan variant? Är en flygklubbs avgifter tillräckliga för att räknas till den skattefria delen. Att flygskolor (typ LidAir) är skattebefriade är ganska klart eftersom det är i grunden en kommersiell verksamhet. De lever ju på detta.

    Jag känner också lite hopplöshet inför den byråkrati som skapas för den stackars kassören i flygklubben kring detta.

    Förslaget ser ut att bli så att en flygklubb får köpa beskattat bränsle och begära "återbäring" för det bränsle som används för t ex brandflyg, sjöbevakning och FFK.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det känns som att det kommer bli svårt att avgöra exakt hur mycket bränsle som har förbrukats vid respektive flygning som är av privat karaktär. Hur är det tänkt att detta ska fastställas?
     
  9. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Det framgår inte tyvärr hur beräkningen ska gå till. Däremot verkar man gå på linjen att flygklubbarnas bränsle ska beskattas fullt ut och att man i efterhand får begära återbetalning för bränsle som nyttjats i skattebefriad verksamhet. Detta för att underlätta byråkratin något.

    Vi vet ju hur många timmar som är skattebefriade resp skattepliktiga så det ska väl inte vara så svårt att göra en uppskattning. Görs ju t ex för bensin till tjänstebilar på alla företag med fritt drivmedel varje månad. Bökigt, ja men fullt genomförbart.

    Det som kommer att drabba föreningen hårt är likviditetsbelastningen eftersom man först får betala skatten som sedan återbetalas. FFK m fl kommer inte att betala föreningarna för räntekostnader eller skatten. De flesta flygklubbar har inte hur hur mycket pengar som helst. Här blir det nog till att ta fram checkkrediten och det kostar.

    Man konstaterar också att detta inte kommer att ge någon märkbar intäkt för staten.

    Man konstaterar också att detta troligen kommer att innebära en minskning av de privata flygningarna och det kommer att ge en synnerligen marginell minskning på miljöpåverkan.

    Alla bränslelslag kommer att beröras av skatten med olika tariffer. Det är användningsområdet som skapar skatteplikten.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.regeringen.se/sb/d/10128/a/95983

    mvh /TOC
     
  11. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Det där var det dummaste jag sett i år.
    Ska man beskatta vanlig flygbensin men inte jet?
    Det är ju passagerartrafiken som värmer upp jorden, inte Gunnar från Tomelila med familj som hyrt sig en PA28 för att åka på semester.
     
  12. Housh

    Housh Ny medlem

    Shit :blush... I Iran kostar bensin ca 1 kr litern och flygbränslet är ännu billigare, kostar ca 0,3 kr / liter...:tupX2 Undra om man kan flyga dig och ta med sig :D?
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Det blir skatt på flygfotogen/diesel som förbrukas för privat andämål.

    mvh /TOC
     
  14. Feffe

    Feffe Ny medlem

    Gunnar från Tommelilla med familj släpper ut betydligt mer växthusgaser per passargerarkilometer än vad trafikflyget gör.

    Själv tycker jag att vi flygare bör ta vårt ansvar och betala eventuella energiskatter om syftet med dem är att begränsa förbrukningen (mha marknadskrafter) för miljöns skull. Men i promemorian från regeringen hittade jag inga sådana skäl, där hänvisades bara till att vi bör följa EU-beslut. Är det någon som har koll på bakgrunden till dessa EU-beslut?

    Är det någon som har koll på hur mycket det handlar om?
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    Per timme ca 2-300 kr när det gäller 100LL.
    Den "gröna" soppan obetydligt mindre.

    mvh /TOC
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem


    Lite offtopic!
    Finns det privatflyg där?:)

    mvh /TOC
     
  17. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Jag tror att det kommer att ske en beskattning av flygbränslet och att man i undantagsfall kommer att kunna slippa skatten. Men generellt blir det säkert skatt.

    Lösningen måste bli att klubbar får investera i plan med lägre bränsleförbrukning. Men det är ju inga små investeringar direkt och dessutom så minskar väl kanske värdet på den befintliga flygparken.
     
  18. Housh

    Housh Ny medlem

    Aa, blir lite off nu..
    Jajjemensan finns massor! Iran bygger och licensetillverkar egna flygplansmodeller tom! Vet en man som ville köpa ett av Saha Airs 707-3XX or men flygvapnet sa nej så han fick nöja sig med en foxy 50 tror jag :e.. fast han äger ju ett oljeföretag ;P

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fajr-3_(aircraft)

    http://www.alibaba.com/member/rahtair/product.html

    Jä*ligt mycket off nu...:blush
     
  19. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    http://www.aopa-sweden.com/pdf/2008/338b94af.pdf
    AOPA:s svar. Bläddra ner till sida 4 det är där det börjar handla om allmänflyg och bränsleförbrukning mm.

    "På gatan på Bromma passerar mer än 10 ggr fler bilar per dygn än landande enmotorplan på ett helt år på Bromma flygplats."

    Sen tycker jag ändå att skatt på 100LL kan vara befogat men inte på JET-A1 för enmotor. Uppmuntra istället marknaden för snåla dieselmotorer så vi kan få ner förbrukningen istället för att bestraffa med en skatt som kostar mer pengar att driva in än vad man får in som skatt.
     
  20. Göran

    Göran Medlem

    Är det någon som hr koll på om man tänkersig moms på den här skatten oxå!!!
     
Laddar...

Dela sidan