Skatt på flygbränsle?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 22 Juni 2006.

  1. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Som jag har förstått så är det "enbart" skatt som det rör sig om.

    Vart går Er smärtgräns för vad det får kosta att flyga?
    Jag står precis i startgropen att påbörja min PPL kurs, men har börjat att tveka mycket i och med detta med skatten.

    Vis av erfarenhet som har jag en känsla av att det inte är slut med beskattningen här.

    Jag har övervägt att satsa på UL-B i stället. Men efter en snabb överslags beräkning av vikt så vet i sjutton.

    Jag väger 98kg:tup frugan 51kg. Om vi skulle vilja flyga tillsammans i en Zephyr t.ex. som väger 270kg då blir det 419kg, det innebär att jag bara har 31 kg att tanka innan jag når de 450 kg som är maxgränsen för ul-b.

    Än värre blir det ju om kompisen ska med, han väger säkert 110 kg.

    Vi får alltså banta rejält i så fall.

    Så var ligger Er smärtgräns?
     
  2. Göran

    Göran Medlem

    Jag ringde skatteupplysningen för att ta reda på vad som gäller om momsen, och efter en stunds undersökningar och diskussioner så kom man fram till att flygbensin även efter "skattefrihetens" upphörande skall förbli momsfri.:e
    Så då är väl åtminstone ett orosmoln lite längre bort, men man vet aldrig vad som kommer till nästa gång.

    Okej Roger, var smärtgränsen ligger för att banta eller för vad flygning får kosta om man jämför bensinförbrukningen på en Rotax (vanlig motor i ul) och en klubbmaskin typ cessna 172 så drar ju cessnan ledigt den dubbla bränslemängden. så har du ju en ganska stor morot att banta bort några kg.
    Att man sen bara kan ha en passagerare med sig i en ul är ju ett annat dilemma. Men i en undersöknin som flygklubben i Norrköping gorde nyligen kom man fram till att två tredjedelar av flygningarna genomförs med två prsoner om bord.Så jag lutar mer och mer åt ul , har ju desutom redan två ul plan.

    Göran
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem


    Den utlovade momsfriheten blir nog ej långvarig.

    Och när den kommer kostar 100LL 17kr+moms=21kr/l

    Då ligger vi prismässigt nästan i nivå med övriga Europa.

    mvh /TOC

    Fixade till citatet.

    Fredrik
    Moderator
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Senaste från regeringen.

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/02/51/f5517d52.pdf

    mvh /TOC
     
  5. gramlin

    gramlin Medlem

    Från AOPA Sverige:
    080314

    Regeringen ändrar sig i bränsleskattefrågan.

    Regeringen ändrar Finansdepartementets förslag om skatt på flygbensin i både för kommersiell och icke kommersiell verksamhet. I en lagrådsremiss föreslår nu regeringen att skatt endast skall utgå vid s.k. privat nöjesflygning.
    Detta innebär att ex.vis skolflyg, segelflygbogsering, brandflyg, målflyg, firmaflyg, förrättningsflyg, Frivilliga Flygkåren etc även i fortsättningen föreslås kunna ske utan skatt på bränsle. Nytt är dock att skatt föreslås betalas vid inköp av bränslet och att man får begära restitution på skatten en gång per kvartal. Restitutionsbeloppet måste varje gång uppgå till minst 500 kr. Mer information återfinns bl.a. på Hjelmco:s hemsida www.hjelmco.com.

    Klicka på ”filer” för att bl.a. ta fram lagrådsremissen.

    På Hjelmco:s hemsida finns även samtliga c:a 150 remissvar upplagda. Läs hur argumentationen gick som gjorde att regeringen ändrade Finansdepartementets förslag.
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    Underbart!
    Med volymerna av skattepengar från nöjesflyget kan de ju säkert på 20 år täcka kostnaderna för vad det kostade att införa denna idiotiska regel.

    Jag tycker även att tv-licensen endast skall gälla de program man inte har nytta av.

    Någon som vet vad de önskade effekterna är av beskattning av nöjesflyg överhuvudtaget?
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Måste bara gå bakåt i tiden lite och citera ditt andra inlägg Fredrik;

    "Enligt 6 a kap.1 § 5 a LSE7 är idag all förbrukning i luftfartyg för annat än privat ändamål helt skattebefriad avseende energiskatt, koldioxidskatt och svavelskatt"


    Först står det att den är helt skattebefriad, därefter står det att det är "energiskatt, koldioxidskatt och svavelskatt" tillkommer(?)

    Är det jag som inte riktigt förstog meningen eller låter det lika dumt som jag får det att låta? :laugh



    Domino:
    Med volymerna av skattepengar från nöjesflyget kan de ju säkert på 20 år täcka kostnaderna för vad det kostade att införa denna idiotiska regel.

    HAHA :lol
     
  8. Domino

    Domino Ny medlem

    Gramlins länk var intressant.

    Där kan man läsa PowerPoint-presentationen Hjelmco och FFK gjorde för luftfartstyrelsen.

    Ex. Totalt säljs 5 miljoner liter flygbensin per år. Ca hälften av detta används till privat flygning.

    Jag hajjade till när de lade fram faktumet att:

    "EN bensinmack längs E4 säljer 5 miljoner liter bilbensin per år".

    Intressant presentation, läs den...
    http://www.hjelmco.com/files/taxes/hjelmco_och_FFK_uppvaktar_Luftfartsstyrelsen.pdf
     
  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    För några år sedan fanns en sådan här skatt. Men volymerna var så små att Skatteverkets kostnader för hantering av skatten blev flera gånger så stora som inkomsterna. Därför slopades skatten sedan den funnits några år.

    Samma sak lär nog inträffa nu, vad gäller kostnaderna. Däremot är det osäkert om den kommer att avskaffas igen.

    Å andra sidan kan man leva med ett bränslepris på 20 - 25 kr litern. Allmänflyg fungerar väl i resten av Europa trots de höga priserna.

    Sedan kan det ju vara bra att försöka göra så många flygningar som möjligt till kommersiella. Om du t.ex. skall flyga till Stockholm, så passa på att få något av ditt vanliga arbete kombinerat med resan.

    Det var sådan kreativitet som tog kål på skatten förra gången. :e

    Hälsningar/Allan
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Liten info vad som diskuterades......

    http://www.hjelmco.com/upl/files/3362.pdf

    mvh /TOC
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Undertecknad har aldrig haft tid eller ork att följa politik i större omfattning,men efter att BFD passerats försöker få liten mera inblick hur dom folkvalda resonerar.

    Fick problem med bakre slutmuskeln efter läsning av Anf.21 Christin Hagberg (S) debattinlägg:

    "Vad skönt det skulle vara att slippa flygplanen som kommer med en lång remsa efter sig när man ligger på badstranden på sommaren.
    Det finns inget skäl för att vi ska undanta dem från att betala skatt.
    Det är en sådan fråga som vi borde kunna ta upp och diskutera."

    Joo,vad skall man säga........
    Härliga tider ,tycker jag.

    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan