Skiss över olika vägar till PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av superesse, 2 Maj 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. superesse

    superesse Ny medlem

    Hej!

    Jag är ny till allt detta men har alltid varit sugen på att flyga. Har nyligen insett att nya LAPL gör att det blir enklare. Ungefär samtidigt har jag blivit sugen på segelflyg och insett att det därifrån går att ta sig vidare till LAPL (och PPL).

    När jag läst på om allt detta har jag insett hur komplicerat det är, och kanske inte ens glasklart för någon eftersom det är så nytt. Så jag gjorde en skiss över vilka vägar som finns och tänkte att jag kan dela den här. Dels för att andra kan vara intresserade men framförallt för att på input på om jag förstått det hela rätt.

    Bifogat finns skissen som visar hur man tar sig till olika cert. Jag är osäker på vissa saker som till exempel när medicinska intyget kommer in i bilden för segel>TMG>LAPL-vägen. Jag är inte heller helt på det klara med hur det funkar med TMG-behörighet för S respektive A. Kolla gärna och kommentera!

    Jag har även lagt en ruta för varje steg ungefär vad det kostar i tusentals kronor. Det verkar som att alla vägar blir ungefär lika dyra. Verkar kostnaderna rimliga?

    För min egen del ska jag prova segelflyg snart och sen hoppas jag att det fortsätter via TMG mot LAPL! Även om det blir lika dyrt känns det bra att testa steg för steg istället för att committa på 100 000 kr från start. Plus att segelflyg verkar kul.

    /Filip
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 3
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra jobbat! Jag hittar inga uppenbara fel i din bild, kikade dock lite övergripande. Välj det som du tror blir bäst, segelflyg tror jag är en bra start så den vägen är intressant.
     
Laddar...

Dela sidan