Smidigaste vägen till IR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av magnusl, 26 Juli 2009.

  1. magnusl

    magnusl Medlem

    Hej!

    Jag är intresserad av att erhålla instrumentbehörighet efter mitt PPL. Har därför sökt och kommit in på ATP-teori på TFHS till hösten. Men jag inser nu att det är antagligen att gå över ån efter vatten då jag INTE avser att bli kommersiell pilot i framtiden.

    Om man bortser från kostnad, är det någon här som känner till smidigaste sättet att erhålla IR, om man till vardags har ett jobb som måste skötas?

    Finns det t ex utbildningar i utlandet som man under en koncentrerad period läser teori och gör praktik. Alla tips är välkomna! (Så kanske jag också kan släppa platsen på TFHS till någon som behöver den mer än jag)

    Vänliga hälsningar

    Magnus
     
  2. christerk

    christerk Ny medlem

    Hej,

    Har också letat efter någonstans att skaffa ett PPL/IR och ändå ha kvar jobbet. När det gäller teorin så har jag hittat två alternativ och eventuellt ett tredje.

    Flygteoriskolan i Bromma har ett upplägg med 2+2 intensivveckor (två på hösten, två på senvintern). Linköpings flygklubb kör 7 långhelger (fredag lunch till måndag eftermiddag) utspritt över hösten/vintern. SPU i Göteborg verkar fundera på att köra en PPL/IR kurs i höst och om det blir av så kör de eventuellt en intensivvecka plus ett antal helger (lördag+söndag).

    Själva skolningen är en annan femma men den är eventuellt enklare att lösa på hemmaplan.

    /Christer
     
  3. magnusl

    magnusl Medlem

    Hej!

    Tack för svar. Det låter som mycket bättre alternativ än heltidsstudier, speciellt om man inte har heltid att avvara.

    Jag antar att det inte heller finns något krav att man måste göra praktiken på samma skola som man gör teorin?

    Antar vidare att det borde finnas en tidsgräns när man ska ha slutfört praktiken, d v s teorin har någon form av bäst-före-datum.

    Läser på Linköpings flygklubb följande: "För att erhålla ett IR krävs att du har minst 50 timmars distansflygtid som befälhavare.". Är det någon som vet om denna tid är inkluderad i den praktiska delen av IR eller den måste vara gjord innan man påbörjar utbildningen?

    // Magnus
     
  4. christerk

    christerk Ny medlem

    Hej,

    Nej det finns inget krav på att teori och praktik ska vara på samma skola. Däremot måste lärare och skola ha tillstånd för IR-skolning.

    Bäst-före-datum finns, men jag kan inte den gränsen. Har för mig att det var 24 månader för PPL-teorin?

    När det gäller distansflygtiden så har jag hört olika tolkningar. Så som Linköpings flygklubb uttrycker det så borde det inte gå att räkna in i IR-skolningen eftersom du inte är befälhavare då. Har däremot hört andra som säger att det går att räkna in den tiden.

    /Christer
     
  5. Peo

    Peo Ny medlem

    Hej Magnus

    Kul att du är sugen på att ta ett IR.

    Du får inte räkna in tiden du flyger under IR-utbildningen som distansflygtid. Som Christer skriver så är du inte befälhavare under IR-skolningen. Dock får du räkna in den distanstid du flög EK under PPL-utbildningen.
    Det finns inget krav att detta ska vara gjort innan utbildningen börjar utan det är något som uppflygningskontrollanten kollar vid uppflygningen.

    Jag är lite partisk, men kan självklart rekommendera Linköpings Flygklubbs IR-kurs. Kostnadsmässigt kommer du inte billigare undan. Om du dessutom har någon du kan låna böckerna av så blir det ännu "billigare".
    Den praktiska utbildningen behöver man inte göra på samma ställe som teorin, men LFK är ett ypperligt ställe att göra det på. Duktiga lärare och en FNPT-1 simulator som du får flyga 20 av 50 timmar i till en betydligt lägre kostnad. Simulatorskolning på LFK tror jag även går att kombinera med riktig skolning hos någon annan så länge den andra skolan godkänner det.

    Jag dokumenterade det mesta av IR-utbildningen i min just nu rätt så inaktiva blogg. Kika gärna in där om du är intresserad. http://marklund.wordpress.com
     
  6. Kalle

    Kalle Medlem

    Det är helt riktigt som Peo tror. Man kan dela upp studierna på tre olika skolor om man vill. Teori på en, praktik på en annan och simulator på en tredje. Jag läste själv I-beviset där (LFK alltså) och var mycket nöjd. Då var tyvärr inte simulatorn färdig så jag var tvungen att köra allt på PA-28. Sim ger ju bra träning eftersom man kan välje exakt vilka förhållanden man vill ha. Och så är det ju oftare billigare också, vilket inte är någon nackdel förstås...
     
  7. magnusl

    magnusl Medlem

    Tack för alla svar, rekommendationer och uträtade frågetecken.

    Det låter onekligen som att Linköpings flygklubb kan erbjuda en bra IR-utbildning. Att priset också är i rimligaste laget skadar ju inte heller.

    Som skåning önskar jag dock att Linköping låg en bit närmare. Man kan ju inte direkt räkna med att flyga dit (utan IR-bevis :)) Teorin är väl ok att klämma in med lite tågresor, hotellboende etc. men sedan skall det flygas och åka till Linköping för en enstaka flyglektion blir både dyrt och omotiverande i längden.

    Perfekt vore det om man kan köra en 4 veckors (?) fast-trackutbildning i något flygvädervänligt land (för IR fungerar väl de flesta länder?) där man flyger från tidig morgon till sen kväll och gör teorin på helgerna (typ). Finns det tro?

    I USA bör det ju finnas, men vad jag förstått är inte FAA IR långt ifrån likvärdigt med JAA.

    Som det är nu i den flygklubb jag gör min utbildning i har jag max lyckats pressa in 2-3h i veckan - och det är veckor med bra väder och utan några andra hinder utanför min kontroll. Kan man t ex klämma in 10-15 lektioner/timmar på en vecka skulle man kunna göra intensivveckor även i Sverige, men det är väl inte så våra flygklubbar (iaf min) tycks fungera... på gott och ont kanske ! Bara ute efter en viss effektivisering om man nu ska resa långt bort för varje flyglektion:)

    Peo - roligt att läsa din blogg. Filmklippen på diverse flygningar i Europa gör mig väldigt inspirerad. Drömmen är att just att någon gång göra så som du - och inte behöva bli stoppad av dåligt väder (förutom cb, hårda vindar, isbildning och annat otrevligt såklart).

    Magnus
     
  8. Peo

    Peo Ny medlem

    Hej igen Magnus

    LFK har haft ett antal "intensivflygare" på sistone (av någon anledning så verkar de vara från Norrland nästan alla...), så det finns nog möjligheter att ordna det även om man är från skåne ;-) Ring klubben och prata med skolchefen Jonna (eller mail till skolchef snabel-a lfk.se) så kan du nog får lite info och kanske några referenser.

    Lycka till!
     
  9. wingh

    wingh Ny medlem

    kolla med ljungbyheds flygklubb också...
    Ta teorin på flygteoriskolan med 2+2v samt hemstudier sen bör du kunna göra ev IR skolning på ljungbyhed.
     
  10. joma

    joma Medlem

    Intressant. Funderar på exakt samma sak.
    Kom också in på ATPL-teorin på TFHS, men känner också att det är lite overkill.(har också tidsproblemet)

    Du får gärna berätta vad du kommer fram till.

    Magnusl: Du har PM.
     
  11. Kalle

    Kalle Medlem

    Hade varit en strålande idé, om Ljungbyhed hade fått skola IR. De tappade tyvärr den möjligheten när Sverige implementerade JAR. (Jag har för mig att det var år 2000)

    Endast en FTO får skola för IR och bland flygklubbar i landet är det bara Linköping som är en sådan.

    (FTO - Flight Training Organisation, RF - Registered Facility)

    Det är mycket tråkigt och jag svor själv över att Ljungbyhed föll bort eftersom de hade mycket gott ryckte och fördelaktigt pris.

    Det är mycket möjligt att gällande uppdelning av skolor förändras iom EASA:s kommande regelverk men det är inte alls säkert. Och det ligger dessutom ett par år in i framtiden.
     
  12. Kalle

    Kalle Medlem

    Magnus,

    om du skall läsa teorin i Linköping får du gärna låna mina Oxford, Norrköping är ju rätt nära. De är från min kursen 2006 så jag vet inte om det är senaste versionen.

    Ett tips för boende är att Norrköpings flygklubb har ett övernattningsrum till rimligt pris. Då tillkommer ju förstås bilresa t.o.r Linköping men det kan vara bra att jämföra totalen mot hotell.
     
  13. joma

    joma Medlem

    Man kan skola IR i Ljungbyhed. Det pågår för fullt just nu. Det är t.o.m. väntelista till kursen. Det ligger under någons FTO, minns inte vems.
     
  14. Kalle

    Kalle Medlem

    Ok, det var ju bra att de har lyckats lösa problemet.
     
  15. DanielW

    DanielW Medlem

    Det är flyguppdraget som skolar IR i Ljungbyhed.
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej på er!

    Är själv väldigt intresserad av IR. Lutar åt flygteoriskolan till hösten alternativt LFK men jag är osäker om jag får ihop det med jobb och semester med familjen.

    Ett spår som jag hoppats på är internetbaserad distanskurs. CATS i England har tagit fram distanskurser för ATPL, CPL och IR:

    http://www.cranfieldaviation.com/ir

    De som är unikt med dem är att de bla tagit fram eget material för sina kurser. De flesta känner väl till att IR-kursen innehåller rätt mycket teori från ATPLen som egentligen inte krävs. CATS har då tagit fram kurslitteratur som är helt intriktad på IR samt att de producerat videomaterial som allt ligger på nätet. De uppfyller helt och hållet JAA IR-syllabusen genom detta interaktiva material samt att man måste närvara en dag för varje fas i utbildningen.

    Jag har sökt runt i olika forum och det jag hittat talar gott om denna kurs. Deras kurser har blivit populära och används i flera länder i Europa nu och även i USA. Detta innebär att man även kan läsa JAA kurser i USA baserat på CATS se

    http://www.cranfieldaviation.com/worldwide

    Den nystartade flygskolan European Flight på Bromma har planer på att använda deras kurslitteratur, men det ligger längre fram i tiden.

    Dessutom har jag hittat en intressant artikel om JAA vs FAA IR, som menar att JAA IR teorin inte behöver vara så svår att ta om man har en annan approach.

    http://www.pplir.org/index.php?option=com_content&task=view&id=438

    Normalt sett så får man inte skriva teorin i ett land och göra praktiken ett annat. Jag har pratat med transportstyrelsen och de säger att det är en generell regel men att man kan ansöka om undantag och om de uppfyller JAA syllabusen så borde det inte vara ett problem.

    Då jag kommer att semestra i USA (pga släkt) rätt ofta så funderar jag på att skola FAA IR där av rent praktiska skäl. Vad som krävs är att man måste läsa JAA-teorin och skriva proven på vanligt sätt (tex här). Sedan kan man få antalet timmar reducerade till 15 istället för 50h (10 sim +5 flyg) om man har en FAA IR innan uppflygning för JAA IR.

    Förmodligen hamnar man på samma slutsumma jämfört med att skola på LFK (som är billigaste alternativet i Sverige)

    Har ni några tips och synpunkter så tar jag tacksamt emot dem.

    Jonas
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tillägg angående konvertering.

    När jag pratade med Transportstyrelsen så de att det inte fanns något generellt krav på 15h för konvertering. Utan att det är upp till skolchefen hur mycket man skall flyga. Jag är dock osäker på om det stämmer då jag tidigare sett dessa siffror någonstans i JAR syllabussen som jag inte hittar nu. Dock så tillämpar många skolor dessa 15h i deras konverteringsmoduler.

    Jonas
     
  18. magnusl

    magnusl Medlem

    Intressant med den engelska utbildningen!

    Då kommer en ytterligare fundering - kan man läsa kursen vid en skola (t ex ett JAA-land) och skriva proven i en annan (eller ett annat JAA-land)?

    Har förstått att det är två moment i teorin: nummer ett är att faktiskt lära sig, nummer två är att klara proven.

    Förstår egentligen inte varför det ska finnas krav på HUR man lär sig, bara man når målet ? Eller jag kanske är fel ute...

    Jag antar att proven i Sverige görs via dator med anslutning till Transportstyrelsen. Får man bara tag i en provanläggning (t ex min klubb) har jag för mig att alla prov kan skrivas där, t ex även för ATPL.

    Det finns nog begränsningar i hur kreativ man får lov att vara ;)


    Magnus
     
  19. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Gällande flygningen (även teori?) borde det även vara möjligt att köra intensiv vid medelhavet, t ex Egnatia aviation.
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Lite offtopic men European Flight på Bromma som någon nämnde i nåt inlägg. Har de någon hemsida? Någon som vet nåt om den skolan?
     
Laddar...

Dela sidan