Snabb resekärra

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Tomas L, 9 Februari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Tomas L

    Tomas L Ny medlem

    Hej,
    Jag funderar på att ingå i ett delägarskap av ett flygplan men har på senare tid blivit lite mer kräsen. Dels vill jag ha en snabb resemaskin och dels en någorlunda modern sådan (1990 ++). Mina frågor:
    - vilka maskiner passar in på min beskrivning? Ja, jag vet att det finns väldigt många dyra maskiner, men jag undrar om det finns något utan att man lägger ett par mille...
    - finns det någon som är sugen på/erbjuder motsvarande i Stockholm?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad har du för krav?

    Minimum fart?
    Antal platser?
    Mörker?
    IFR?
     
    Senast redigerad: 9 Februari 2019
  3. Tomas L

    Tomas L Ny medlem

    150kt
    4 platser
    Mörker, ja.
    IFR, nej
     
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag tänker spontant på en bättre begagnad Cirrus SR-20. Såna ser man ibland för under miljonen (med reservation för att jag inte minns hur status på motor, räddningsskärm, etc, har varit på dessa).

    EDIT: Kanske missförstod frågan, var det delägarskap du var ute efter eller menade du att du numera är för kräsen för att vara delägare? :)

    Om X-klass är intressant så kanske det går att få tag i de senare Lancair-modellerna med fyra sittplatser (om två platser räcker så går det den här vägen att få bra reseprestanda inkl. IFR rätt så billigt).
     
  5. Tomas L

    Tomas L Ny medlem

    Ett delägarskap är det jag ser framför mig, har inte råd med en egen kärra :-(
    Är inte bekant med lancair. Vilka modeller syftar du på?
     
  6. Tomas L

    Tomas L Ny medlem

  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Med en sådan maskin får man räkna med att en medfinansiär vill kunna flyga IFR. Det står "IFR equipped", men det kan betyda ungefär vad som helst. Minimiutrustningen för att flyga IFR som regelverket kräver är mycket mindre än vad man vill ha i praktiken.
     
  8. joma

    joma Medlem

    Var ska kärran vara stationerad i så fall?

    Edit: Såg nu att det var Stockholm. Synd, en Cirrus hade jag kunnat vara intresserad. Letar delägarskap i fin IFR-kärra, fast i Skåne då...
     
Laddar...

Dela sidan