Snacka om snygg landning eller...?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Housh, 26 November 2007.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Tjenare, såg ett klipp jag skulle vilja dela med er!
    Enjoy all! :tupX2

    http://www.youtube.com/watch?v=XfAYuCpjagQ

    Vh Housh.
     
  2. Charlie

    Charlie Ny medlem

    En riktigt smekning

    www.flygarn.se
     
  3. speedbird

    speedbird Medlem

    ??, måste ha känts i hela flygplanet, eller? ; ))
     
  4. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Skall man vara grinig kan man ju hävda att en mjuk landning kanske inte är det helt optimala om man driver ner längs halva banan medan man försöker åstadkomma den... :)

    Jag är medveten om att jag nog verkar lite gnällig nu, men med tanke på att detta forum förmodligen läses av många blivande pilötter kan det kanske vara relevant att påpeka att en mjuk landning i många lägen inte är den bästa landningen.

    Har man inte oändligt med bana är det bättre att få ner hjulen på backen och börja bromsa. Är banan blöt är det till och med ofta bäst med en relativt hård sättning så att hjulen går ner genom vattnet och börjar rotera, i alla fall i trafikflygplan där wheel spin-sensorer är en del i den logik som får t ex spoilers att fällas ut.

    Mvh,
    /Fredrik
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    yes det var en mjuk landning, däremot vet jag inte om jag kan påstå att det var en bra landning när de gjorde av med säkert 1000 m bana innan sättning. bra landning i mina ögon är att kunna sätta den mjukt men bestämt på det avstånd från tröskel där det är tänkt att man skall sätta den..
     
  6. speedbird

    speedbird Medlem

    Håller med dig Ejvind där!
    Ett skäl annars till en smygis är om du tex har en mkt "känslig" passagerare med skada tex kotkompression eller "subarack-blödning" då finns alla skäl att ankomma utan att det märks ej heller normala innbromsningar, givetvis om banlängden så tillåter.
    Då sparar man ev liv och material, (gäller endast rena ambulansflygningar förståss)
    Just my 2cents of oppinions.
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Riktigt fint han får den att sväva över banan, däremot, vet inte om det är för att jag är trött eller om det verkligen är så, tycker jag att de ser ut som han lägger ner den ganska hårt framförallt på framdäcket..
     
  8. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja precis.
    ofta ser man också liknande landningar när ej stället är låst som det skall.

    sen är ju också sådana landningar en god ide när man skall impa på icke flygvana passagerare när man nu har 2000 m bana med cessnan :), (dvs flyga ner med lite motoreffekt så blir det hur lätt som helst att sätta den mjukt)
     
Laddar...

Dela sidan