Sommarkurs för PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av FOAlexander, 11 November 2008.

  1. FOAlexander

    FOAlexander Ny medlem

    Hejsan.

    Mitt namn är Alex och hoppas på att få svar här på Flygfyren.
    Jag letar efter en intesiv kurs nästa sommar för PPL. Det spelar ingen roll om det är
    i sverige eller i Europa. Men helst runt i stockholm.

    Tack på förhand.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Här kommer mina tips.

    Flygteoriskolan har intensivkurs för teori i sommar:

    http://www.flygteoriskolan.se/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=55

    Sedan tror jag SPU haft sommarkurser PPL tidigare. Men deras nya hemsida saknar info om det. Ring och kolla:

    http://www.svenskpilotutbildning.se/v2/


    Jonas

    PS.

    Annars kan du ju alltid köra intensiv JAR PPL i USA. Det finns tidigare trådar om det.
     
  3. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Jag såg någonting om att det finns en jätte intensiv teori kurs för ppl i norrland.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp den glömde jag:

    http://www.norrlandsflygskola.se/nfs4/default.asp
     
  5. FOAlexander

    FOAlexander Ny medlem

    Jag var i kontakt med Flygteoriskolan men fick svaret att det bara var helikopter cert.
    Har ni mer info så bara ös på med mer information tack
     
  6. paulis

    paulis Ny medlem

    Jag vet att Lid Air har en "intensivkurs", fre-sön i 6 veckors tid, sen får man lägga upp proven som man själv vill.
    Det kanske är något?
    Hör med dom om kursstarter.
     
  7. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Åk till Florida och ta certet där i någon av de brittiska JAA-skolorna. Själv tog jag mitt cert på http://flyoba.com . Kräver disciplin och motivation att klara cert på 3-4 veckor, men det går alldeles galant om man är normalbegåvad!

    Min blogg från min tid där finns på http://flyflorida.wordpress.com

    Priset inklusive resa, mat boende, visa etc etc är något lägre än totaltkostnaden för enbart flygning och cert i sverige. Dessutom får du en fantastisk upplevelse på köpet =)
     
  8. paulis

    paulis Ny medlem

    Kan man verkligen bli bra på att flyga på 3-4 veckor? Och lära sig teorin bra?
    Jag vet inte om jag skulle våga åka med en pilot här hemma i sverige som bara har flugit i 3 veckor i USA :unsure
     
  9. kalleh

    kalleh Ny medlem

    När du kommer hem har du flugit 45 timmar senaste månaden, vilket gör att du förmodligen har bäst flygtrim (på SEP) i hela din flygklubb...

    Det finns inget som hindrar dig att lära dig teorin hemma i kammaren innan du åker.
     
  10. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Det här inlägget skrev jag för ett tag sen i ett annat forum, lika bra att posta det här också.

    "Myter" angående flygutbildning i Florida

    Myt 1: Det är alltid soligt i Florida
    Sanning:Under min månad i Florida har jag tvingats stå på backen många dagar pga dimma, låga moln, låg sikt pga kraftig nederbörd samt rök från skogsbränder (!). Jag har dessutom flugit i VFR-minima flera gånger- och stundvis under VFR-minima (med lärare). Eftersom jag flugit i 10 år i Sverige innan jag åkte kan jag meddela att 3 miles sikt och 1500 fot molnbas i Florida ser precis lika djäkligt ut som i Sverige....

    Myt 2: Det blåser inte i Florida
    Sanning: Ormond Beach ligger granne med Atlanten. Behöver jag säga mer? O-F-T-A 15-20 knop.

    Myt 3: Instruktörerna skiter i dig och är dåliga/slarviga/ointresserade
    Sanning: Visst förekommer det säkert dåliga instruktörer, men de jag flög med hade högre krav på min flygning än jag någonsin varit med om i Sverige. Min instruktör var dessutom mycket engagerad och gjorde allt för att min flygskicklighet skulle avancera snabbt.

    Myt 4: Det är omöjligt att lära sig allt på en månad - det gör dig till en sämre pilot osv osv
    Sanning: Sanning är att alla inte har kapacitet att ta PPL på en månad - speciellt om man är lite äldre (över 60) verkar det i vissa fall vara problematiskt. Men det viktiga är att om du inte har kapaciteten släpper inte flygskolan dig heller. Den skola jag var på tummade aldrig någonsin på säkerheten. Jag fick mitt PPL på min månad och känner att mitt självförtroende är gott och att jag fått en gedigen utbildning.

    Dessutom finns andra fördelar med Florida. Ett exempel är att jag under utbildning ofta låg i samma landningvarv som ÅTTA andra flygplan (om det var fler är åtta flygplan lade controllern inkommande flygplan på hold). Även i det "fria" luftrummet fanns det *massor* av luftrörelser - och man insåg själv att om man inte håller ögonen utanför planet kan ledsamma saker inträffa. VFR i Florida betyder - lär dig hålla ögonen utanför planet eller dö. Förutom det blev man ordentligt drillad att hantera radiotrafiken. Det var inte helt ovanligt att radion var konstant blockerad av en controller som pratade som en kulspruta med endast några få sekunder där man kunde bryta in för att få sitt ärende sagt. Ok - radioterminologin är annorlunda, men inte mer annorlunda att en normalbegåvad person inte har några som helst problem att lära sig skillnaderna.

    Om personer på forumet har frågor angående utbildning svarar jag gärna både publikt och via PM.
     
  11. paulis

    paulis Ny medlem

    Det låter som om denna utbildning passade bra för dig. Kan det vara för att var insatt och höll på med flyg i 10 år innan du åkte till Florida för att ta PPL?

    Detta är bara min åsikt men jag tror inte att det tillvägagångssätt är bra för någon som är ung och inte har den blekaste aning om något som flygvärlden har att erbjuda innan.

    :q
     
  12. paulis

    paulis Ny medlem

    Får man undra vad du flög i 10 år innan du tog PPL? Segel?
     
  13. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Mitt S-cert hjälpte naturligtivis (även om jag tyckte att det var mindre hjälp än jag hade trott innan). Jag tror att var och en får avgöra själv om utbildningen passar. Men jag hade flera kurskamrater som inte hade tidigare erfarenhet (bortsett från att man kanske flugit med vänner osv), och de klarade sig fint. Sen fanns det konstiga människor som kom dit och sen inte bemödade sig att plugga eller komma i tid, givetvis fick dessa snabbt problem med tidsplannen, men hur man kan betala 50 000 i klump och sedan släpa fötterna efter sig förstår jag förstås inte =)

    Tips: Håll dig undan krogen (eller lokala strippklubben som är välbesökt av piloter :unsure )innan du är HELT klar :)

    Edit: Ägaren säger att tre saker inte är rekommenderade: "Beach, Beer and Birds (or blokes if that is your thing)" :)
     
  14. paulis

    paulis Ny medlem

    Vad gick utbildningen på totalt då?

    Ja, det är klart att det är upp till individen, jag bara menade att jag iallafall inte skulle känna mig jättesäker i luften om jag blev ivägsläppt efter 3 veckor för att flyga på egen hand :unsure

    Men som du säger, för vissa är denna utbildningen säkert bra också...
     
  15. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Japp, segel och tmg
     
  16. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Jag betalad 70k inklusive ALLT. Och då menar jag ALLT, inklusive semestertripp till Kennedy Space Center osv. Detta var dock förra våren, så jag reserverar mig för ändringar. När jag åkte låg dollarn i 7.20.
     
  17. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Jag lovar, det är inte alls så farligt =) Tänk då på de som inte flugit alls tidigare och gör solo på fjärde-femte dagen där =) Men som jag nämnt tidigare så släpper de inte dig förrän du är redo för varje steg, inklusive uppflygning.
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag tycker vi återgår till den ursprungliga frågeställningen nu, så kan vi fortsätta den angränsande diskussionen i en annan tråd.

    Mvh,
    Fredrik
    Moderator
     
  19. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Killen letar efter en PPL-intensivkurs, då är det väl relevant att även diskutera för/nackdelar med de olika alternativen? Nu kliar det väl lite väl mycket i moderatorfingrarna ;)
     
  20. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag tog mitt PPL på samma skola som kalleh. Tog mitt på drygt 3 veckor så funderar man på en intensivkurs så kan jag definitivt rekommendera det. Hade skitkul därborta och träffade massor med kul folk.
    Alla kanske inte har förutsättningarna för att klara det på så kort tid och det såg jag flera exempel på därborta. Jag hade en hel del förkunskaper sen tidigare och jag läste in all teori innan jag åkte över så att jag kunde koncentrera mig på flygandet och hade inga problem.
     

Dela sidan