Spännande inflygning @ SFO

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 27 November 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    När jag satt och skummade igenom nya bilder på airliners.net så hittade jag en intressant bild med följande kommentar:

    - Häftigt säger jag! Här är länken till själva bilden: http://www.airliners.net/open.file/1298596/L/

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Djin

    Djin Ny medlem

    Oh my God!
    Vilken syn om man inte är bered på det. :p
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag tycker att de där planen ser ut att ligga sjukt nära varandra, eller är det bara en synvilla? Hur långt isär ligger banorna (kunde inte utläsa det i inflygningskortet för Rwy 28), någon som vet?
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Ungefär 750 ft mellan banorna (~228m)

    Man kan ju undra om de är kompetenta att utföra förbandsflygning eller inte :)
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Skulle tro att han använde en längre brännvidd och att perspektivet därför är komprimerat. Annars är det ett separationsunderskridande som heter duga... :)

    Mäktiga maskiner, de där. Legat och hållit på minavstånd från banan och sett en 747 dra iväg. Imponerande syn!

    Även stått på en ramp bakom en 747 som använde lite extra pådrag för att svänga upp på banan. Imponerande drag, om man säger så... och allt som inte satt fast verkade ha druckit Red Bull och fått vingar. Att hamna i vägen för en som taxar får en att känna sig liten... har jag hört tror jag, för det försöker jag glömma. :D
     
  6. Brandten

    Brandten Ny medlem

    " We were performing a parallel ("side-by") approach "
    lite längre ner står det
    " apparently the heavy couldn't stay behind us "

    hmmm....
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    De ska väl kunna göra parallella inflygningar på Rwy 28L/R? Det har jag ju sett att de gör på många bilder tagna vid SFO.
     
  8. speedbird

    speedbird Medlem

    Påminner lite om när jag övade studs & gå i Texas, MD-11 låg i högervarv jag i V-varv, med den skillnaden att han verkligen var Heavy med all det innebär, och jag ordentligt lite, (Beech 76 Dutches)
    Alltid intressant med så mycket plåt nära nog för att räkna nitar.

    Nää... tacka vet jag när man slipper se ögonvitorna hos piloten i det andra planet!

    Caramba!
     
  9. speedbird

    speedbird Medlem

    Dessutom, "paralell approaches" skall tas med en nypa salt då alla känner av ev effekter av ändspetsvirvlar, timing är MAO mouyo importante!
     
  10. Djin

    Djin Ny medlem

    Är det inte så att man har en längdseperation?
    På arlanda har jag fått höra att när dom inför paralellinflygning skall ha 1.5 nm mellan planen.
     
  11. Bodd

    Bodd Medlem

    Beroende på hur brett det är mellan banorna kan man göra antingen "independent" eller "dependent" paralllel approaches.
    I det senare fallet krävs separation i både sida och längd.

    I fallet där bilden är tagen gissar jag på att 747:an har legat parallellt med och bakom (ca 2nm typ) men inte lyckats hålla längdseparationen av någon anledning. Märkligt ändå att de kunde komma så nära att de låg nästan helt sida vid sida!
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ytterligare några bilder @ SFO på samma tema som innan:

    http://www.airliners.net/open.file/0566291/L/
    http://www.airliners.net/open.file/0652327/L/

    Samma landning @ SFO fast med två olika perspektiv:

    http://www.airliners.net/open.file/0779790/L/
    http://www.airliners.net/open.file/0777174/L/

    Mvh
    Fredrik
     
  13. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    MAGNIFIQUE!!!!!! :p:tupX2
     
Laddar...

Dela sidan