Spela in ATC

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Stjärnan, 22 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hej.
    Några frågor. Skratta inte nu för jag är urkass på dessa teknikfrågor. (Eller skratta gärna förresten, det bjuder jag på)
    Hur ska man bära sig åt om man vill spela in radiosnacket under flygning på min Samsung galaxy?
    Jag har Lightspeed 2.
    Behöver man en kabel mellan telefonens input (nere) och headsetets ingång (i volymdosan) eller ska det funka med en kabel mellan telefonens utgång (överst) och volymdosan?
    Eller måste man hitta en adapter av nåt slag?

    Det skulle vara väldigt nyttigt under utbildningens fortsatta gång.

    Och om man senare skaffar en GoPro, kan man koppla in ljudet till kameran direkt eller måste man spela in det separat?
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    På iPhone kopplar man in i hörlursuttaget, borde vara samma på din Galaxy om det fungerar överhuvudtaget. Flightlink-appen finns bara för iOS, men det kanske går att spela in ändå?
     
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nja, jag har bara testat i från telefonens outkontakt till headsetet men allt som hördes vid uppspelningen var det som sögs in genom ordinarie mikrofon. Kanske måste jag aktivera headsetet med nån knapp? Eller så måste jag använda andra ingången "laddingången" med någon kabel...
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Grejen är ju den att på iPhone använder man en särskild app för inspelning, "Flightlink" som görs av Lightspeed. Det är mycket möjligt att det inte ens går att spela in på Android-telefoner eftersom motsvarande app inte finns där
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hmm ok. Jag kan ju alltid testa paddan. Tack för tipset..
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag laddade hem appen på paddan nyss. Tydligen måste man ställa om kontakterna i ljuddosan. Kanske är det vad som krävs även för att det ska funka rakt in i androiden..
    Använder du dig av Flightlink? Jag bara undrar om det blir någottokigt med headsetet om man ställer om switcharna och sen inte använder appen en gång?
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har aldrig använt den, men har för mig att jag testat att koppla ihop det för att se om appen hittade mitt headset vilket den gjorde. Har inget minne av att jag behövde pilla på några dip-switchar, men det var ganska länge sedan jag testade
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok. Tack. Jag testar lite nästa gång.
     
  10. Polaris

    Polaris Ny medlem

    Om du har en GoPro kamera kan du köpa en Olympus ME-15 slipsmikrofon och en adapter som passar till micuttaget.
    Sen stoppar du bara in mikrofonen i kåpan för hedsettet. Då spelar kameran in allt som du hör i lurarna, även ditt eget prat om du har medhörning.
    Bosse
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är klart att man kan spela in på en Androidtelefon bara den har mikrofoningång! Appar för inspelning har funnits förinstallerade på alla Androidtelefoner jag haft. Däremot så krävs en passande kabel och även nivåanpassning, skulle jag tro. Sådana finns att köpa.
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ja det är bara det att jag är så kass på teknikdelen så jag vet inte om min Samsung S3 har en micingång haha.. däremot en ljudutgång vet jag att den har.
    Dock funkar flightlink appen bra på paddan (och den kopplas också in "där uppe") så det kanske funkar på mobilen nu när jag ställt om switcharna i headsettet. Jag ska prova i morgon om vädret tillåter skolning.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Samsung S3 har micingång, men ingen separat kontakt. Hörlurskontakten är egentligen en headsetkontakt (en hörlurskontakt med extra "ring") så mikrofoningången sitter där. Ansluter man en lös mikrofon (eller annan ljudkälla) så måste man alltså ha en kabel med speciell plugg annars fungerar det inte.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan